Поезія політики

Поезія політики

У понеділок поет, перекладач, громадський діяч Дмитро Павличко святкував 80–річчя, а Національна опера України ледь вмістила всіх його гостей. Три з половиною години вітань і співів на слова ювіляра, орден Ярослава Мудрого IV ступеня з рук Президента, гігантський букет троянд і поясний уклін від Прем’єр–міністра, повний зал культурного істеблішменту, сивих націоналістів і демократів, «Два кольори» з могутнього голосу Дмитра Гнатюка, який прийшов, попри важку хворобу ніг, і зал, який сотнями голосів співає про «червоне — то любов, а чорне — то журба». Не вдалося тільки одне. Кажуть, Дмитро Васильович хотів на сцені поєднати, помирити двох колишніх соратників — Віктора Ющенка і Юлію Тимошенко.

Радість корпоративної тусовки

Радість корпоративної тусовки

26 вересня нове керівництво Спілки кінематографістів України «перезавантажувало» столичний Будинок кіно. На 18.00 вечора в кожному залі та коридорі штаб–квартири кінематографістів відбувалося якесь дійство: у Синьому залі на другому поверсі показали півгодини вітчизняних мультиків у рамках фестивалю «Крок», потім презентували п’ять перших короткометражних «арабесок» альманаху «Мудаки», які створює компанія «Артхаус–трафік», у малому залі студенти–першокурсники Юрія Терещенка з режисерського курсу Інституту екранних мистецтв КНУТКіТ ім. І. К. Карпенка–Карого показували свої курсові роботи в програмі «Світовий сонет та власні фотофільми», студенти–оператори з «Поплавка» в коридорі змонтували виставку своїх фоторобіт. Студенти інституту кіно імені Івана Миколайчука зробили чудний хепенінг.

Вечеря наосліп

Вечеря наосліп

Темрява — мрія компанії, коли на тарілці за святковим столом залишається останній шматок делікатесу: при світлі всі інтелігентні люди відмовляються від останнього шматка на користь інших, а в темряві ... все інакше. Поєднати темряву і їжу вперше додумалися французи — у 1999 році в Парижі відкрився ресторан Dans le noir? («У темряві»). Проект був не просто розважальним, а й соціальним — офіціантами в ресторані працювали незрячі, а співзасновником закладу став Фонд Поля Гінуа для сліпих людей. Щоб замовити столик, охочі інколи чекали по кілька днів, черги й ажіотаж супроводжували відкриття цього модного місця. Потім аналогічні ресторани за системою франчайзингу відкрилися в Лондоні, Брюсселі, Берліні, Цюріху, Лос–Анджелесі й Москві. Причому російський власник темного ресторану, відомий офтальмолог, професор Ігор Медведєв бідкався в інтерв’ю: «Як я, офтальмолог, сам не міг до такого додуматись». Писали, що професор Медведєв планував відкрити такі ж ресторани в Санкт–Петербурзі, Ризі та Києві. Мабуть, завадила криза.

Про тижні, фести й павільйони

Про тижні, фести й павільйони

Позавчора в Німеччині відкрилися «Дні українського кіно в Мюнхені. Панорама українського кіно», організовані Українською кінофундацією. Фестиваль триватиме до 16 вересня і представить найбільшу програму фільмів, досі презентованих Українською кінофундацією: вісім повнометражних стрічок і шість робіт короткого метру. За класику «відповідають» Сергій Параджанов («Тіні забутих предків»), Юрій Іллєнко («Криниця для спраглих»), Кіра Муратова («Короткі зустрічі») і Роман Балаян («Польоти уві сні і наяву»), сучасне українське кіно представлене роботами Олеся Саніна («Мамай»), Єви Нейман («Біля ріки») та останніми роботами вищезгаданих класиків — «Райські птахи» Балаяна і «Два в одному» Муратової. Окрему програму складуть короткометражні та анімаційні фільми — «Йшов трамвай №9» Степана Коваля, «Проти сонця» Валентина Васяновича, «Отроцтво» Дмитра Сухолиткого–Собчука, «Сімейний портрет» Марини Вроди, «На грані» Артема Сухарева і Микити Ратнікова, «Таксист» Романа Бондарчука. Сьогодні німці мають також обговорювати з українцями на «круглому столі» «тенденції українського кіно».

Андрій Халпахчі: Ми не створюємо українське кіно, ми створюємо інформаційне поле навколо нього

Андрій Халпахчі: Ми не створюємо українське кіно, ми створюємо інформаційне поле навколо нього

— Пане Андрію, чи є у вас можливість відбирати вітчизняні фільми чи берете все, що пропонують, адже кіновиробництво в Україні дуже обмежене.

— Усе, що стосується кінофестивалів, то вони відбирають фільми. А на кіноринок відбору немає, але ми беремо все–таки фільми, у яких є потенціал. Крім того, є позиція продюсерів — чи вони зацікавлені представляти цей фільм, чи ні, бо ми не маємо прав на ці фільми, не узгоджуючи їх з Міністерством культури або з продюсерами–виробниками фільмів.

Книжки по осені читають

Книжки по осені читають

Одразу після Дня знань посипалися книжкові ярмарки. Після офіційного канікулярно–відпускного фінішу, не гаючи жодного осіннього дня, видавці всього світу звітують, як вони провели літо і що «запасли» на зиму. Учора в Москві на території Всеросійського виставкового центру відкрилася ХХІІ Московська Міжнародна книжкова виставка–ярмарок, причому в період кризи якраз добудували новий, 75–й, павільйон, бо в останні роки тільки й чути було нарікань на те, що площі ВВЦ не відповідають масштабу виставки. Сьогодні в Китаї стартує ХVI Пекінська книжкова виставка. І перша, й друга закінчуються 7 вересня. А 10 вересня в міжнародному книжково–ярмарковому календарі стоїть наш Форум видавців у Львові, теж 16–й. Потім 10—20 вересня триватиме 14–та Бієнале книги в Ріо–де–Жанейро, з 24 по 27 вересня пройде книжкова виставка у шведському Ґетеборзі, з 7 по 9 жовтня — міжнародна виставка в Мадриді, і вже 14—18 жовтня — книжковий ярмарок №1 у світі — Франкфуртський.

Опір в Одеській опері

Опір в Одеській опері

«Директорський» конфлікт в Одеській опері не закінчився із «поваленням» Сергія Проскурні і призначенням на рік в. о. директором театру Анатолія Дуди. Публічна перепалка київського і одеського «директорів», позиції й опозиції сучасного фестиваль–мейкера з менеджерською хваткою та захисників «традиційної класики й академічного мистецтва» з місцевими зв’язками оголила багато проблем в Одеській опері й навколо неї — творчих, фінансових, людських, які накопичувалися роками. У середу новий в. о. Одеської опери Анатолій Дуда зі своїми соратниками давав прес–конференцію «Від оновлення — до розквіту» у Києві, в УНІАНі з трансляцією на «5–му каналі». Головний месидж, за пряму трансляцію якого заплатили кілька тисяч доларів, прозвучав із першої хвилини: «Ми дякуємо Юлі Володимирівні Тимошенко за те, що вона відгукнулася на наші проблеми, за те, що тепер маємо можливість спокійно працювати». В Одесі в середу колишній директор Сергій Проскурня проводив свою прес–конференцію на тему «Одеський оперний: конфлікт директорів чи менталітетів?», на якій розповів місцевим журналістам про свої креативні плани і сучасний менеджмент, зокрема й про план на ювілейний сезон «200 років — 200 подій». На цьому тижні в «Україну молоду» звернулися працівники театру Валентина Петренко і Микола Цюпа, члени незалежної профспілки «Єднання» — у Києві вони ходять по депутатах, добиваються зустрічі з першою леді, стукають у ЗМІ, щоб їм повернули Проскурню.

Як в Одесі вижили Проскурню

У культурній царині влітку — затишшя, але є виняток — Одеський оперний театр. Останні кілька місяців тут нарешті завирувало життя — і творче, і громадське: перше спричинене призначенням генеральним директором Одеського національного академічного театру опери та балету відомого режисера і театрального менеджера Сергія Проскурні, втім, друге — тією ж подією. Частина колективу Одеської опери включилася в боротьбу з «варягом» і 10 липня успішно поборола київського «експериментатора, націоналіста і бандерівця».

Література євростандарту

У Брюсселі позавчора оголосили імена 12 лауреатів першої літературної премії Євросоюзу, покликаної сприяти обміну сучасною літературою між країнами Євросоюзу, пропагувати найкращі зразки євросоюзівського письменства. За три роки в поле зору суддів потраплять письменники з 34 країн, наразі присудили премії семи жінкам і п’яти чоловікам із 12 країн. Офіційне вручення премій «першого призову» відбудеться 28 вересня, а господарем церемонії нагородження буде автор детективів із Швеції Хеннінг Манкель. Кожний переможець отримає по 5000 євро, і Євросоюз буде сприяти перекладу цих книг різними мовами, повідомляє сайт www. euroalert.net.

Молоді й голосисті

У липні на території СНД проводять два музичні міжнародні фестивалі, перемоги на яких дають і медіарозкрутку, і непогані призові — у Білорусі більш традиційний, консервативний, з «совковим» присмаком «Слов’янський базар у Вітебську», у Латвії — модерновий, орієнтований на західну музику конкурс «Нова хвиля». На участь у першому — Мінкульт щороку виділяє бюджетні гроші, мовляв, Україна колись була співзасновником фестивалю (правда, з того часу багато змінилося, і бал на фестивалі править Росія), і День країни проводиться — треба гідно представити державу, на другий — продюсери майбутніх суперстар самі шукають спонсорів.