«Звичайний українець досі сумнівається в геніальності Малевича»
Марина Щербенко — відома київська галеристка, власниця Bottega Gallery. Інші її іпостасі — кураторка і колекціонерка. Найрезонансніший кураторський проект Марини — конкурс МУХі (Молоді українські художники), який цього року проводили втретє. Причому, крім можливості виставитися, уваги професійних кіл і преси, переможці отримали грошові винагороди: за І місце — 40 тис. грн.; II місце — 15 тис. грн.; III місце — 10 тис. грн. Про необхідність освітніх проектів, кураторські роботи і особливості сучасних колекціонерів йдеться у цій розмові з Мариною Щербенко.
Борис Косарев у Нью–Йорку
Ім’я художника, дизайнера, сценографа, фотографа Бориса Косарева, що входив у коло таких знаних авангардистів, як Велемир Хлєбніков, Давид Бурлюк, сестри Синякови, Василь Єрмилов, зазвучало після виходу монографії Тетяни Павлової і Валентини Чечик «Борис Косарев: 1920–ті роки. Від малярства до теа–кіно–фото» (видавництво «Родовід», 2010).
«Дюк» знайшов героїню
14 фільмів конкурсної програми ІІ ОМКФ відображали максимум проблем сьогоднішньої Європи, бачення шляхів їх подолання, сучасну кіномову, інколи кіносленг. За винятком українського і російського фільмів. Українсько–російська (знову ж таки) картина Олександра Шапіро «Бес Пор No» — про десятикласника, що став королем порноіндустрії, і його батька — чесного «мєнта», по–перше, запізнилася років на п’ять, а по–друге, попри те, що добро перемогло, а зло покаране в дусі давньогрецької трагедії (у фіналі батько вбиває сина), віддає підлітковим задоволенням автора від сцен злягання, насилля і виду купи грошей. Де шукати художність — невідомо, але те, що в конкурсних програмах українських кінофестивалів немає жодного вітчизняного фільму — ще більша непристойність.
Одеські історії. Дубль 2
Діалог у кафе кінотеатру «Родіна». «Валерію, як ви відпочиваєте?» — питає президент Одеського міжнародного кінофестивалю Вікторія Тігіпко у члена журі фестивалю Валерія Тодоровського. «Коли відпочивати? Я весь час кіно дивлюся. Відпочиває Перельман. Коли я вранці виходжу на перегляди, він після сніданку виходить на яхті в море, і так кожного дня. Пропоную заснувати приз «Перельман Одеського кінофестивалю» для людини, яка не подивилася жодного фільму». Оскільки американський режисер київського походження Вадим Перельман проводить майстер–клас у літній кіношколі, рештою часу він розпоряджається на власний розсуд.
Нові не наросли
Щоб бути авторитетним Центром сучасного мистецтва, не досить ретранслювати виставки найдорожчих і наймодніших світових художників. Інституція, яка претендує на роль ключового гравця в художніх процесах, має ще й формувати власне середовище, відкривати нові імена, «створювати» «зірок»–художників. Нагадаємо, столичний PinchukArtCentre, який прагне завоювати титул найвпливовішого Центру сучасного мистецтва на теренах Східної Європи, заснував дві премії для актуальних художників — локальну (Гран–прі — 100 тис. грн.) і міжнародну(Гран–прі — 100 тис. дол.), які присуджуються через рік. У 2009 році переможцем першої Премії PinchukArtCentre став Артем Волокітін, і, за умовами, він більше не може номінуватися на премію, для решти учасників обмеженням є тільки вік — поріг молодості складає 35 років.
Здрастуйте, пане Єрмилов
Рукотворна листівка з 8 Березня, адресована Ганні Володимирівні Заваровій, професорці кафедри теорії та історії мистецтва НАОМА, яку я побачила на ретроспективній виставці видатного художника, графіка, дизайнера Василя Єрмилова (1894—1968), була сигналом того, що Єрмилов — це не далекий забутий класик конструктивізму; по «Мистецькому Арсеналу» ходили люди, що знали харківського художника, дружили з ним, підтримували — Олександр Парніс, Дмитро Горбачов. Чому ж ця виставка — тільки друга «персоналка» харківського авангардиста після 1962 року? І чи могла б вона відбутися, якби ідею відомого московського літературознавця Олександра Парніса (народився в містечку Дунаєвці) не підтримали московський бізнесмен і колекціонер Костянтин Григоришин (народився у Запоріжжі) та арт–директор московської галереї «Проун» Марина Лошак (народилася в Одесі). План повернення Василя Єрмилова в контекст світового мистецтва передбачає світове турне даної виставки. «Ми б хотіли, щоб це було в Стеделіку в Амстердамі, в Tate Modern у Лондоні, в МоМа в Нью–Йорку — у правильних серйозних місцях, де показують музейне мистецтво, — каже в коментарі «УМ» Марина Лошак. — А з другого боку, важливо було почати з Києва, за моїми відчуттями, «Арсенал» — ідеальне місце взагалі для виставок такого роду і для Єрмилова зокрема. Мені здається, він був би дуже задоволений таким проектом. Нам хотілося б, щоб художник повноправно ввійшов у серйозний світовий контекст: його там не знають, бо елементарно не бачили його робіт».
Дизайнерка з Домом
На вулиці Боженка, у так званому «кравецькому кварталі», один триповерховий будиночок на 1000 квадратних метрів тепер займає Модний Дім Aina Gasse. Дизайнерки, котра в останні роки не показується на українських тижнях моди, зате тричі представляла свої колекції в Мілані, авторки знаменитої «прем’єрної» сукні з твіду і чорного гіпюру та інших нарядів Юлії Тимошенко. 25 травня на вечірку з нагоди відкриття Дому прийшли Анна Турчинова, Євгенія Тимошенко–Карр, Олександра Кужель, Марина Кінах, Влада Прокаєва, Олена Литвин, співачка Gallina, а також непублічні клієнтки Айни; єдиним колегою з модного цеху був дизайнер Юрій Варивода. Гостям показали тільки перший поверх Дому — «будуари» для примірки, зал для презентацій, кімнати для відвідувачів, невеликий бар, на другому–третьому поверхах — робочі приміщення: пошивочні цехи, дизайн–бюро Айни. Роботи намічається багато — на липень Айна Гассе анонсувала запуск другої лінії одягу під маркою Gasse, і відразу ж у липні в ТЦ «Олімпійський» має відкритися монобутік Gasse. За словами Айни, на це літо вона розробила понад 300 моделей для другої лінії і навіть показала їх на виставці у Парижі, але відшити через ремонт приміщення і наведенням глянцю в будуарах і шоу–румі не встигла.
Олафур Еліассон. Мистецтво, дане нам у відчуттях
Ісландсько–данський художник Олафур Еліассон — із когорти найзатребуваніших, найдорожчих і найцікавіших сучасних митців. Він досліджує речі на межі науки і природи, переносить болото у виставковий зал і примушує відвідувачів ходити по кладці над водою; із глянцевого обсидіану (вулканічне скло) створює новий галерейний ландшафт. У 2003 році в лондонській Tate Modern він, зігравши на любові англійців до погоди, перетворив височенний турбінний зал колишньої електростанції на заповнений штучним сонцем і туманом простір, а люди могли бачити своє дзеркальне відображення на стелі. У 1995 році художник створив Studio Olafur Eliasson у Берліні — своєрідну лабораторію просторових досліджень, в якій зараз працює десь 45 художників, геометрів, мистецтвознавців, архітекторів. Крім того, він викладає у Берлінській академії мистецтв.
«Майбутнє мистецтво відбувається тут і зараз»
Минулого тижня сталася безпрецедентна подія — Національний художній музей України (НХМУ), інституція консервативна за визначенням, оголосив про закупку творів актуального мистецтва. Фінансовим спонсором у придбанні надзвичайно модного і тому недешевого арт–товару виступив OTP банк (угоду укладено на п’ять років), і перші три роботи уже закуплені в музейну колекцію — полотно Олександра Ройтбурда «Без назви», серія фотографій «Сплячі принци України» Іллі Чічкана і робота Андрія Сагайдаковського «Миють підлогу» («УМ» писала про це в номері за 20 травня). Навіщо класичний музей займається сучасним мистецтвом, ми запитали у завідувачки відділу мистецтва ХХ — початку ХХІ століть НХМУ Оксани Баршинової.