Дипломи вроздріб

22.03.2017
Проблема корупції в українському суспільстві залишається гострою  не­зважаючи на вагомі законодавчі кроки. Не стали винятком у проявах корупції і освіта, і наука. Корупція серед викладачів університетів — найбільша проблема освіти. У цьому переконані 37% українців. Такі дані отримали в результаті соціологічного дослідження Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, яке провели у грудні минулого року в усіх регіонах України за  винятком  окупованих територій Донбасу та анексованого Криму. 
На думку респондентів, найвищий рівень корупції існує під час вступних іспитів до вищих навчальних закладів. Так вважають 51% опитаних. Далі йдуть вступні іспити у магістратуру чи на рівень спеціаліста (44%) та випускні іспити державної підсумкової атестації у школі (37%). Найменш корумпованим респонденти вважають саме вступ до вишів за результатами ЗНО (25%). 
За словами фахівців, ситуація з викладацькою корупцією помітно відрізняється в регіонах та столиці. «У Києві такого високого показника не може бути в принципі. Справа у тому, що викладачі часто підпрацьовують в інших університетах чи суміщають викладацьку та іншу роботу. У столиці можливостей для цього цілком достатньо. А в регіонах відсоток корупції може бути й більший. Там відсутня альтернатива. Але не забуваймо, що це соціологічне опитування. На його результати можуть накладатися особисті зразки поведінки. Українське суспільство ж назагал схильне до корупції, так у нас склалося через історичні та соціально-економічні реалії. Тож зрозуміло, що й в освіті вона нікуди не зникає. Це наче дзеркало — дивишся на себе», — розповідає «УМ» дослідник вищої освіти, засновник порталу «Освітні тренди» Володимир Сацик. 
Утім проблема української освіти — не тільки корумпованість вишів. Серед іншого респонденти називають неви­знання дипломів українських ВНЗ в інших країнах світу (34%), невідповідність викладання вимогам ринку праці (32%) та слабку матеріально-технічну базу вишів (32%).