Усі постачальники послуг в Україні зобов’язані спілкуватися і комунікувати з клієнтами виключно державною мовою, якщо не надійшло окреме прохання споживача про інше, згідно норм статті 30 мовного закону, які офіційно набули чинності в Україні в суботу, 16 січня.
Йдеться про Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", стаття 30 якого регулює використання державної мови у сфері обслуговування споживачів.
Про це нагадує Україна молода в суботу.
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь зауважує цього дня в соцмережах:
«Відтак всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги українською мовою. Вимога Закону щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, соціальні послуги тощо».
Пан Кремінь додає, що на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін.
Споживачам, насамперед, пропонують спочатку звернутися до надавачів послуг простою фразою: «Українською, будь ласка».
«Якщо ваше право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене, потрібно, насамперед, спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою, звернутись до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи», - нагадує мовний омбудсмен, який раніше публікував детальну інструкцію для споживачів з цього приводу.
Нагадаємо, що законом передбачено, що всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов’язані обслуговувати споживачів українською мовою. Це стосується супермаркетів, інтернет-магазинів, кав'ярень, банків, АЗС, аптек тощо.
Українською мовою має подаватися інформація в цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо.
Виробників та продавців в Україні зобов'язують надавати споживачам інформацію про товари, роботи чи послуги державною мовою. Але така інформація може дублюватися будь-якою іншою мовою.
При цьому лише на прохання клієнта надавач послуг чи продавець можуть здійснити обслуговування іншою мовою.
«У разі відмови або не забезпечення надання інформації (послуг) державною мовою, ви можете подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого», - додає пан Кремінь.
У разі виникнення запитань щодо механізмів захисту своїх прав на отримання інформації та послуг державною мовою мовний омбудсмен просить звертатися за номером 044 293 11 79. Телефонна лінія для надання додаткової інформації та консультацій працюватиме у робочі дні з 9:00 до 17:00.
Як повідомляла «УМ», державні службовці та особи, які набувають громадянство України будуть зобов’язані складати іспит з української мови відповідно до Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної».