Під прапором строгості
Традиційний час щорічних прем’єр «залізних коней» в Україні — автосалон SIA, який щороку наприкінці весни проходить у Києві. До 2 червня в експоцентрі на Лівому березі триває вже 21–й за ліком автопоказ SIA. >>
Наші діти та онуки не будуть перейматися проблемою складання іспиту на водійські права, оскільки приблизно 2030 року в продаж надійдуть авто, які не потребуватимуть водія. Американські науковці вже працюють над розробкою таких диво-машин. 3 листопада цього року у США відбудуться вже треті автомобільні гонки автомобілів-роботів. Цими машинами керують комп'ютери, яким дані про орієнтацію на трасі переказують лазерні датчики, камери кругового огляду, радари для визначення швидкості та прилади супутникової навігації.
У салонах BMW і «Мерседес» уже зараз можна придбати автомобілі, обладнані радарними темпоматами. Водій лише програмує їх, з якою швидкістю прагне їхати, а потім вже не мусить натискати на педаль газу. За це відповідає радар. Якщо він виявить перешкоду перед автомобілем, то комп'ютер сам пригальмує, щоб уникнути зіткнення. Але такі електронні прилади наразі є лише допомогою водіям.
Американці вирішили, що автомобілі-роботи (програму створення яких затвердив Конгрес) спочатку використовуватимуться армією. Фінансує програму агенція DARPA (абревіатура від англійського US Defence Advanced Research Projects Agency — «Агенція США з розробки сучасних оборонних проектів»), річний бюджет якої становить два мільярди доларів. За рівнем фінансування та зібраних під її крилом кращих наукових кадрів ця агенція може позмагатися з Пентагоном. Досить сказати, що лише завдяки фінансуванню DARPA у світі з'явився інтернет.
Перші гонки автомобілів-роботів відбулися у 2004 році у штаті Невада. Тоді стартували 15 моделей, які мали подолати трасу в 142 милі (200 кілометрів) пустелею. Жоден з автомобілів тоді не дістався фінішу, ніхто не отримав приз в один мільйон доларів. Утім директор агенції DARPA Тоні Тетер назвав цю невдалу спробу «першим кроком довгої подорожі».
2005 року умови були більш жорсткими: 23 безпілотні автомобілі мали подолати звивисту трасу в 131 милю за 10 годин. Із завданням впоралися чотири машини. Приз у два мільйони доларів дістався машині Стенфордського університету, яка подолала трасу менш ніж за сім годин.
Цього року виклик буде ще більшим. Автомобілі-роботи мають максимум за шість годин подолати 60 миль (100 кілометрів). Траса відтворює умови поїздки містом. «Зараз автомобіль-робот може проїхати містом приблизно 100 кілометрів. Вважаю, що до 2010 року дистанція зросте до понад 1000 кілометрів. Приблизно 2030 року такі автомобілі вже будуть повноправними учасниками руху на автострадах, а їхні можливості — на порядки вищі від можливостей людини», — стверджує професор Стенфордського університету Себастіен Тран у інтерв'ю часопису Wired (www.wired.com). Автомобіль, розроблений групою під його керівництвом на базі звичайної серійної моделі «Фольксваген Пассат» випуску 2006 року, також братиме участь у перегонах DARPA. На думку професора, автомобілі-роботи матимуть колосальний вплив на зміну якості життя людей, зокрема дадуть можливість вільно пересуватися інвалідам.
Традиційний час щорічних прем’єр «залізних коней» в Україні — автосалон SIA, який щороку наприкінці весни проходить у Києві. До 2 червня в експоцентрі на Лівому березі триває вже 21–й за ліком автопоказ SIA. >>
Знаменитий, із «родоводом» і значною кількістю світових прем’єр найновіших авто, Женевський салон триватиме десять днів. Уже зараз зрозуміло, що він неодмінно здивує й навіть вразить шанувальників автомобілів. Адже це шоу фірм–виробників, інженерів, комп’ютерників, дизайнерів — єдине в Європі, яке відбувається щороку.
Цього разу наголос салону — на екологічному транспорті, якому віддадуть спеціальний Зелений павільйон величезного виставкового центру Palexpo поруч із женевським аеропортом «Куантран». Три роки тому альтернативні й екологічні авто отримали спеціальний майданчик для показу своїх досягнень. Малі підприємства демонстрували машини недалекого майбутнього. Тепер тенденцію підхопили й провідні автовелетні світу. Вони покажуть новітні концепт–кари в царині екологічно чистих автомобілів. А всього 82–й автосалон пропонує відвідати дев’ять окремих секцій всесвітнього шоу нових машин. >>
У вихідні в парку Пушкіна було паломництво автолюбителів і дітей — багатії з України, Росії і Білорусі виставили свої дорогі чоловічі іграшки — ретроавтомобілі. Подія надзвичайна ще й тому, що виставка Retro & Exotica MotorShow в Україні проводиться вперше. Ребристі довгі капоти старих «Кадилаків», хромована сталь бамперів, навіть на око інший вид металу — частина експонатів виставлена на вулиці, а найдорожчі екземпляри — старі і новісінькі — зібрані всередині експоцентру Acco International. Черга до каси за вхідними квитками була стабільно довгою, організатори очікували до 50 тисяч відвідувачів. >>
«Останні кілька років в Україні вiдбувається таке активне зростання моторинку, що це можна назвати вибухом, — розповів «УМ» Костянтин Тумаєв, директор фірми «Автоінтернешнл» (яка є офіційним представником «Судзукі» в Україні). — Якщо приріст вітчизняного авторинку на рік становить 40 відсотків, то моторинок збільшується на 80 відсотків на рік. Для порівняння — в Європі приріст моторинку становить 5—7 відсотків на рік. І цей вибух триватиме ще років десять». За словами Тумаєва, найактивнішими покупцями мототехніки є байкери Києва, Криму, Одеси, Харкова, Дніпропетровська. Активізувалися покупці з Закарпаття, Львівщини. Ціни на мототехніку, представлену на виставці, коливалися від тисячі доларів за скутер до 35 тисяч у. о. за туристичний мотоцикл «Хонда голд вінг».
Мототехніка українського виробництва на виставці не була представлена, незважаючи на те, що багато вітчизняних байкерів їздять на перебраних, відремонтованих та часто тюнінгованих старих «дніпрах» (дніпропетровський мотоцикл «Днєпр-12») та «касіках» (київський «К-750»). Як розповів член київського байк-клубу «Сільвер булітс» (Срібні кулі) Blаck, столичні байкери ще років десять тому намагалися переконати керівництво Київського мотозаводу активніше братися за вдосконалення своїх моделей мотоциклів, проте люди, які очолювали колись перспективне виробництво, вирішили, що краще здати площі практично в центрі міста в оренду, і тим втратили шанс заявити про себе на сучасному моторинку. Blаck із сумом повідомив, що представники «Харлей Девідсон» та фірми «Вікторі» не зацікавилися «Київмото», бо технології настільки пішли вперед, що використати активи українського мотозаводу вже неможливо. >>
Забезпечити свій автомобіль від викрадення непросто. Відбувається свого роду технологічна війна між викрадачами та спеціалізованими фірмами, які встановлюють протиугінні системи. Полем бою і головним трофеєм є автомобіль. У ДАІ запевняють: встановлення на автомобіль будь-якої протиугінної системи вже кардинально знижує небезпеку викрадення вашого авто, адже коло крадіїв, яким воно «по зубах», звужується до технічно добре оснащених спеціалістів. Та є система, яка має славу «непотоплюваної» — супутникова. Її перевага в тому, що коли авто і викрадуть, то далеко на ньому не заїдуть, і воно не пропаде непомітно в хащах велетенського міста. Чи справді все так оптимістично, намагалися з'ясувати на «круглому столі» «Супутникова система охорони автомобіля: панацея від крадіжок чи новітнє шахрайство?», організованому журналом «F+S: Технології безпеки та протипожежного захисту». >>
Найпоширеніший протиугінний засіб — сигналізація. Існують різні види сигналізації, залежно від типу датчиків. Найпростіші — вмонтовані у двері й капот контактні датчики, які спрацьовують від розмикання електричного кола. >>