У той час, як Польща була адвокатом України в ЄС, Німеччина під урядуванням Герхарда Шредера виконувала «цивілізаційну місію» для Росії. Тісна дружба канцлера Шредера з екс-агентом КДБ у Німеччині Володимиром Путіним закінчилася тим, що всемогутній улюбленець німецьких соціал-демократів офіційно влаштувався на роботу до «рускіх». Натомiсть між Німеччиною і Росію зберігається стратегічне економічне партнерство. З приходом Ангели Меркель ситуація дещо вирівнялась, але досі Німеччина свідома, що ключик від української євроінтеграції лежить на дні найпотаємнішої криниці Спаської башти, i не хоче задурно підставлятись, виборюючи політичні інтереси дезінтегрованого та неосвіченого київського політбомонду. Водночас саме на Німеччині, котра після Фінляндії головуватиме в ЄС, лежатиме відповідальність за реальну євроінтеграцію досі політично непрозорої України.
Про переплетіння інтересів і навколоукраїнські колізії — наша розмова з Райнером Лінднером, провідним консультантом уряду Німеччини, який очолює «східний» напрямок у Німецькому інституті дослідження міжнародних відносин та безпеки. Цей Інститут є найпотужнішим цивільним дослідницьким центром в усій Центральній Європi.
«Ваш владний трикутник нагадує німцям «берлінський трикутник»
— Як у Німеччині оцінюють українську боротьбу за повноваження між гілками влади?
— Це дуже перешкоджає, бо владний трикутник секретарiату Президента, уряду і парламенту нагадує «бермудський трикутник». Президент перебуває з Прем'єр-міністром у відкритому протистоянні. Це дуже ускладнює консолідацію внутрішньої і зовнішньої політики України. З'ясовування стосунків в уряді показує, що українські політики більше переймаються власними проблемами ніж країною. Відомо, що Янукович є антинатовським політиком, і він з труднощами це приховує. Водночас у Брюсселі є нормативи «фактичної сили», такого собі постфактум, себто чинний легітимний уряд — це автоматично «добрий уряд». І ніхто просто ще не досліджував політичне походження того чи іншого міністра, того ж Бойка чи Рудьковського та їхніх фінансових операцій. У нинішньому українському Кабміні чимало міністрів, біографії котрих у Брюсселі наразі просто не знають.
— Які конкретні вимоги Берліна до українського політикуму?
— Найважливіша вимога — це формування партійної системи, бо наразі реальних партій, у західному розумінні, в Україні не існує. Досі в Україні зберігається нуртування людей та інтересів навколо особи лідера. В нашому ж розуміннi від цього угруповання не перетворюється на партію. Німеччина чекає на стабілізацію політичного процесу. Вкрай важлива демонетаризація політики. Я не кажу про корупцію, адже це явище існує і в Росії, Італії чи Німеччині. Проте поєднання політика і бізнесмена в одній особі у нас давно немає. Має нарешті відбутися відокремлення політики від бізнесу і в Україні, адже якщо бізнес контролює міждержавні політичні відносини, наприклад щодо енергетичних ресурсів Росії та України, це є великою проблемою. Що ж стосується двосторонніх відносин Німеччини й України, то найважливішим є поліпшення клімату в Україні в галузях законодавства, податкової системи, продажу землі для іноземних інвесторів. Це ж стосується створення реальних передумов для функціонування вільної економічної зони, котра вже стоїть перед українськими дверима. Вступ у СОТ, котрий, сподіваюсь, відбудеться у наступному році, є вкрай важливим моментом оптимізації стосунків не лише з Німеччиною, а й з усім Європейським Союзом. І не лише економічних, а й політичних стосунків. Ми в Німеччині також переживаємо період «широкої коаліції», коли сили, що протистояли до виборів, мали переступити власні амбіції. Якщо ж послуговуватися мовою «реальної політики», хочу наголосити, що українська еліта не така вже й широка, в Україні просто змушені об'єднати всіх тверезомислячих експертів, аби зустріти виклики найближчого майбутнього.
«НАТО мусить зайняти активнішу позицію щодо України»
— Чи НАТО впливає на темпи членства в ЄС?
— Якщо йдеться про певну послідовність, то насамперед має бути членство в СОТ. Після вступу до Світової організації торгівлі в Україну підуть великі інвестиції і конкретизуються умови зони вільної торгівлі між ЄС та Україною. У випадку України вступ до СОТ є дуже вигідним, бо вона має можливість серйозного експорту і має дуже вигідне транзитне розташування. А зброю Україна експортує і без СОТ. Зараз державна програма в Україні, котра би мала підвищувати інформованість суспільства про НАТО, просто не фінансується. Попри те, що папери вже розроблені і лежать у кабінетах секретаріату Президента. Це дуже амбітні програми, котрі справді мали би розвивати в Україні розуміння перспектив співпраці з НАТО. На саміті в Ризі не наголошували на справах України, адже зараз НАТО найбільш перейняте проблемами Афганістану. Але у найближчому майбутньому, напевно, знову повернеться питання щодо підписання Плану дій. Водночас НАТО, переконаний, також повинне займати активнішу позицію щодо України.
— Як ви оцінюєте «феодосійську антинатовську істерію»?
— Те, що сталося влітку цього року в Криму, не було акцією кримчан. Це була організована акція, і найважливішими гравцями у ній були «євразійці» з Росії, пан Дугін, пані Вітренко, група «Прорив», заснована у Придністров'ї, та група «Братство». Це не була випадкова акція і це не був український захід. Це був організований антинатовський захід, що походив з-за меж України, з території третіх країн силами, зацікавленими у дестабілізації відносин України з НАТО.
«Політика сусідства: у деяких столицях Україну оцінюють на рівні Марокко»
— Наскільки ефективною видається вам політика європейського добросусідства, чи це не є просто спробою окозамилювання для таких «сусідів», як Україна?
— У цій політиці є суттєві недосконалості. Я питав у представників німецького МЗС, у чому ж так званий «успіх» цієї політики? У тому, що між ЄС і східними сусідами «стабілізується дистанція», чи успіх усе ж таки мав би полягати у зменшенні цієї дистанції?! Просто абсурдно казати про успіх, якщо метою політики мало би бути членство країн в ЄС. Але варто згадати, де були 10 років тому Польща, Румунія та Болгарія. Я впевнений, що років за десять дуже інтенсивно обговорюватимуть членство в ЄС і України, і Молдови, і, сподіваюсь, навіть Білорусі. На жаль, наразі Україну в деяких європейських столицях оцінюють на рівні Марокко. І євроінтеграційні дискусії у Римі чи Мадриді відбуваються у цілком іншому ключі. Тож саме Німеччина повинна розрізнити європейських сусідів та неєвропейських. Марокко є неєвропейським сусідом ЄС, а Україна, Білорусь чи Молдова є сусідом саме європейським. За пару років ця різниця увиразниться ще більше.
— Яка буде стратегія Німеччини щодо України під час її головування в ЄС?
— Ми, ясна річ, працюватимемо на поглиблення угоди з Україною, бо це стосуватиметься створення зони вільної торгівлі між ЄС та Україною. Ми би хотіли, аби в українських урядових структурах з'явилися інституції, котрі б ефективніше працювали з ЄС. Окремі міністерства, на жаль, працюють не дуже ефективно. До того ж може прийти новий міністр закордонних справ. Утім і міністр Тарасюк не відповідальний за євроінтеграцію, бо це портфоліо було включено у компетенцію першого віце-прем'єра Азарова. Для нас не дуже зрозуміло, хто ж зараз відповідає за євроінтеграцію в Україні. Першочерговим завданням для німецького уряду є зрозуміти, хто ж насправді займається цим питанням. Біда у тому, що німецький уряд не має відчуття потреби інтенсифікувати цей процес. Тому часто в розмовах з нашими депутатами ми відзначаємо важливість проведення міжурядових консультацій, котрих не було три роки. Це певний показник того, що відносини між Німеччиною і Україною не на найліпшому рівні. Також ми розуміємо регіональні відмінності України, адже на заході вашої держави є консенсус щодо євроінтеграції і немає дефіциту розуміння західнодемократичних цінностей, котрий, на жаль, спостерігається на сході.
— Чи буде лібералізовано візову політику для України?
— Я втішений, що не відбудеться подорожчання віз для України, як це станеться для Білорусі, де ціна одноразової візи сягатиме 60 —65 євро. Це, зрозуміло, занадто дорого. Зрештою, навіть збір у 35 євро є високим, адже учасники Шенгенської угоди мають право в'їзду в Україну без візи. На мою думку, необхідно розширювати коло людей, котрі би мали справді спрощений в'їзд, це мають бути не лише політики, студенти, бізнесмени чи спортсмени, а й люди, котрі мають родичів чи укладені контракти. Якщо ці процеси зараз підуть і протікатимуть більш-менш спокійно, то, можливо, за рік-два почнеться дискусія і щодо спрощення в'їзду для інших груп.
— Чи зберігатиметься важливість Польщі як адвоката України в ЄС, враховуючи охолодження польсько-німецьких відносин?
— Дуже би хотілося цього, бо Польща могла би відігравати вкрай важливу роль, як «міністр закордонних справ» у відносинах зі Сходом. Зрозуміло, ми усвідомлюємо, що на тлі добрих відносин з Україною існує серйозне ускладнення відносин з Москвою, а поруч iз тим непрості польсько-білоруські відносини. Тож бажано, аби Польща інтенсивніше відігравала свою роль, але, з іншого боку, цього замало, адже Євросоюз повинен мати консолідовану стратегію щодо України. Бо диверсифікація європейської політики на польську, німецьку, французьку чи яку іншу щодо України не буде ефективною.
«Євросоюзу складно працювати «поставщиком цінностей» у Росію»
— А наскільки в ЄС впливає позиція Кремля на темпи євроатлантичної інтеграції України? Чи досі зберігається негласний вплив Кремля?
— Зрозуміло, немає відносин України з Німеччиною і відносин України з ЄС без урахування російського чинника. Це неможливо з огляду на геополітичні і геоекономічні інтереси, бо, наприклад, ЄС близько 40% свого газу отримує через Україну з Росії і країн Центральної Азії, контрольованих Росією. З огляду на це ми вимушені враховувати російську позицію навіть у двосторонніх стосунках з Україною. З іншого боку, ми повинні виробити нові стратегії і формати, нові форми діалогу, чи — якщо хочете — тріалогу, наприклад у контексті енергоносіїв. Було би добре, якби і Росія зрозуміла, що минув той час, коли вона безпосередньо впливала на політичні процеси в Україні. Помаранчева революція безпосередньо продемонструвала, що український народ не хоче, аби з Москви керували українською політикою. Росія, безперечно, зацікавлена у продажу газу, і перекриття крана не є вигідним для неї. Рік тому газ для України перекривали люди, котрі були зацікавлені у дестабілізації «помаранчевої» влади, а також були гравці в Росії та Україні, зацікавлені у великих прибутках з цього бізнесу. Тому вони реорганізували існуючі контракти, виокремлюючи власну важливість при «розв'язанні» проблеми.
— Чи німецькі політичні еліти свідомі того, що надто ліберальне ставлення до політики Кремля лишень погіршить стан демократії у самій Росії? Чи свідомі ви німецької ролі у посиленні псевдоліберального режиму Путіна?
— Це ключове питання, бо путінський режим — гібридна структура. З одного боку, є відносно ринкова система, щоправда, маємо врахувати досвід Ходорковського... Але є приклад головування Росії в Європейській Раді та інші аспекти, які демонструють розвиток у Росії політичної культури. З іншого боку — і це випинає гібридність системи — є дуже сумні приклади, зокрема вбивства Політковської, і не лише її. Співпрацювати з цим гібридним режимом дуже складно. В економічному аспекті з ним робота йде добре, і на нинішньому етапі співпраці між Німеччиною і Росією фігурують просто астрономічні суми, які інвестуються як з Росії до Німеччини і до Євросоюзу, так і навпаки. Зрештою, відносини між Німеччиною і Росією можна охарактеризувати добрими в усіх галузях. Натомість Європі дуже складно працювати як «поставщику цінностей» у Росію, часами звідти критикують ЄС як «імперію цінностей», що постійно розростається вусібіч, а Москва у цьому бачить якусь небезпеку. Тож, на мою думку, ЄС та Німеччина мають розвивати збалансовану політику, орієнтовану як на економічну політику, так і на певні стандарти. Варто переходити від яскравої асиметричної економічної залежності, адже для Росії Євросоюз є найважливішим торговим партнером із 50 відсотками експорту, тоді як самій Росії належить лише 5 відсотків торгового обороту ЄС. Треба переходити до взаємовигідного партнерства, адже Німеччині вигідна стабільна Росія, що означає не «путінська Росія», але оперта на демократію і на громадянське суспільство.
— Чи буде запускатися проект європейської континентальної системи безпеки, на якій наполягає Росія?
— Про це зарано казати, бо питання безпеки у цьому регіоні, включно з розширенням НАТО, стоять на найактуальнішому порядку денному. Невідомі плани Росії, яка встановила нові протиракетні системи в Білорусі як реакцію на нову натовську техніку на території Польщі. Певні негативні процеси тривають і нагадують період кінця «холодної війни». Я сподіваюсь, що ми у майбутньому більше говоритимемо про систему гуманітарної співпраці, а не користатимемо з категорій військового протистояння.