Літературний інститут у Парижі. Хроніка подій

23.11.2006
Літературний інститут у Парижі. Хроніка подій

Мезон-Ляффiтт.

      1946 — у Римі засновано Літературний інститут (Casa Editrice Lettere).

      1947 — вийшло перше число квартальника «Культура» (Kultura, редактори Єжи Гедройць і Густав Герлінг-Грудзінський; художнє оформлення Станіслава Гліви). Літературний інститут переїхав до Мезон-Ляффітт під Парижем. Перша адреса редакції: 1, Avenue corneille, Maisons Laffitte, Seine-et-Oise.

      1950 — створено Конгрес свободи культури (серед засновників — Юзеф Чапський і Єжи Гєдройць). З ініціативи Гедройця та Чапського у Страсбурзі почав діяти Колегіум вільної Європи.

      1951 — до діяльностi Інституту долучився Генрик Гедройць, брат Єжи Гедройця. Чеслав Мілош пішов із посади в Польському посольстві у Парижі й переїхав до Мезон-Ляффітт. Вийшло перше число Preuves.

      1952 — у числі 5 «Культури» вперше опубліковано «Польсько-українську хроніку» Богдана Осадчука.

      1953 — почала виходити серія «Бібліотека «Культури»». Перша книжка — «Транс-Атлантика; Шлюб» Вітольда Гомбровича.

      1954 — Мар'ян Панковський отримав першу літературну нагороду «Культури». Почався збір коштів на Дім культури. Літературний інститут змінив адресу: 91, Avenue de Poissy, Le Mesnil-le-Roi par 78600, Maison Laffitte.

      1955 — започатковано видавничу серію «Документи» ( від 1959 року виходить окремими томами).

      1958 — Марек Гласко переїхав до Франції й оселився в Мезон-Ляффітт. Нагороди «Культури» одержали Густав Герлінг-Грудзінський (літературна) і Юзеф Чапський (художня).

      1959 — вийшло перше з трьох число «Культури», присвячене польсько-російським стосункам (російською мовою).

      1964 — започатковано серію «Архів революції».

      1966 —У Москві почався судовий процес над Андрієм Синявським та Юрієм Даніелем: їх звинувачено у тому, що вони видавали твори в Літературному інституті. В числі 4 «Культури» опубліковано статтю Юліуша Мєрошевського «АBC політики «Культури»».

      1968 — нагороду «Культури» отримала редакція видання «Літературні листи з Праги». Окреме число «Культури» присвятили подіям у Чехо-Словаччині.

      1969 — вийшло спеціальне число «Культури» чеською та словацькою мовами. Пішли з життя Вітольд Гомбрович, Марек Гласко, Казімєж Вєжинський, Єжи Стемповський.

      1970 — У Варшаві почався судовий процес над «татерніками» (так називали тих, хто нелегально переносив через Татри видання «Культури»), яких звинуватили в поширенні видань Літературного інституту. Мацея Козловського засудили на чотири з половиною роки ув'язнення, Якуба Карпінського — на чотири, Марію Творковську та Кшиштофа Шимборського — на три з половиною, Малгожату Шпаковську — на три роки.

      1971 — нагороду «Культури» отримала Казимира Іллаковичівна. За співпрацю з «Культурою» Лацо Мравеця засуджено на три роки ув'язнення, Агнєшку Голланд — на півтора року, Гелену Стахову — на рік.

      1974 — почав виходити часопис російської еміграції «Континент», до редакції якого увійшли Єжи Гедройць, Густав Герлінг-Грудзінський, Юзеф Чапський.

      1976 — пішов з життя Юліуш Мєрошевський.

      1979 —Незалежний видавничий дім у Польщі (NOW) надрукував добірку статей з «Культури». Нагороди «Культури» отримали Чеслав Мілош (літературна) та Казімєж Окулич (у царині публіцистики).

      1980 — Чеслав Мілош одержав Нобелівську премію в царині літератури. У числі 5 «Культури» опубліковано свідчення російських письменників у справі Катині — «Озирнися, покаявшись...» Нагороди «Культури» отримали Юзеф Мацкевич (літературна), Віктор Сукенницький (у царині публіцистики), Бенедикт Нейденкорн і Норберт Заба (за співпрацю). У серії «Бібліотека «Культури»» вийшла у світ книжка Чеслава Мілоша «Поневолений розум».

      1984 — вийшло німецькомовне число «Культури».

      1986 — відкрито виставку в Польській бібліотеці в Парижі з нагоди 40-ї річниці «Культури», а також художню виставку Юзефа Чапського в Музеї архиєпископства у Варшаві.

      1987 — у числі 9 «Культури» опубліковано «Заяву щодо польсько-української співпраці».

      1989 — Літературний інститут уперше взяв участь у Міжнародному книжковому ярмарку у Варшаві. Єжи Гедройць став лауреатом премії польського ПЕН-клубу за видатні заслуги в польській літературі. «Культура» здобула міжнародну премію Баварської академії мистецтв. У числі 4 «Культури» вміщено матеріал про ситуацію в Литві, у числі 5 — статтю Чеслава Мілоша «Про польсько-литовський конфлікт».

      1991 — Єжи Гедройць отримав звання почесного доктора Ягеллонського університету в Кракові. У Музеї літератури ім. Адама Міцкевича у Варшаві відбулася виставка «У колі паризької «Культури»».

      1992 — Юзефа Чапського вшановано званням професора Краківської академії мистецтв. До Польщі почали регулярно надходити «Культура» та «Історичні зошити».

      1993 — пішов із життя Юзеф Чапський. У Польщі вийшов у світ перший том «Архіву «Культури»» — «Є. Гедройць — В. Гомбрович. Листи. 1950—1969».

      1995 — з ініціативи Марека Кравчика в Польщі засновано Товариство опіки над архівом Літературного інституту в Парижі. У числі 6 «Культури» вміщено статтю Леопольда Унгера «Парадокси Росії: ціна страху і надії».

      1996 — У Варшаві перевидано «Автобіографію в чотири руки» Гедройця. На Міжнародному книжковому ярмарку у Варшаві Товариство опіки над Архівом Літературного інституту в Парижі презентувало повний доробок Літературного інституту — 584 числа «Культури» та 493 томи «Бібліотеки «Культури»».

      1997 — Єжи Гедройць отримав почесне громадянство Литви. Пішов із життя Міхал Геллер.

      2000 —14 вересня пішов із життя Єжи Гедройць. Його було посмертно обрано почесним доктором Люблінського університету ім. Марії Склодовської-Кюрі. Вийшло останнє, 637-ме, число «Культури», у якому Зофія Герц і Генрик Гедройць опублікували «Звернення до читачів і друзів».

      2002 — виставку, присвячену Літературному інститутові, відкрито в Києві.

  • Новорічний «підрахуй»:

    Різдвяні свята для мешканців Польщі є періодом підбиття підсумків, і попри певну схильність до нарікання, більшість наших співрозмовників відзначають те, що «Батьківщина таки розвивається». Поляки почуваються цілком незле. Зрештою, як і їхні «нові» побратими з Європейського Союзу. «Молода Європа» стрімко нарощує розвиткові темпи, котрі й не снилися Росії в усіх її «єепнутих» мареннях. >>

  • У Варшаву на ярмарок...

    На відкритті цьогорічного Варшавського книжкового ярмарку, 50-го за рахунком, міністр культури Польщі Вольдемар Домбровський оголосив країну-почесного гостя наступного, 51-го, ярмарку. «Україна» прозвучало несподівано — причому як для нас, так, здається, і для дирекції ярмарку. Рано чи пізно міжнародний книжковий дебют України у статусі почесного гостя мав статися — планувалося, що це буде у Франкфурті в 2007-му. >>

  • Ісус Христос суперстар і майже король

    Проголосити Ісуса Христа королем Польщі запропонували незадовго перед Різдвом сорок шість депутатів Сейму. Ідея звучить принаймні екзотично, чи не так? Але не для поляків. У Польщі цю пропозицію сприйняли серйозно, і вона викликала неабияку дискусію. Чи не головний аргумент прихильників «коронування Христа»: якщо Діва Марія вважається королевою Польщі, то чому б Ісуса не назвати королем? >>

  • ДЕВОНічний газ,

    «...А це могла б бути блискуча, на мій погляд, фірма, — з жалем у голосі каже торговий радник-посланник посольства Польщі в Україні Анна Сковронська-Лучинська. — Це був би цікавий приклад співробітництва Польщі та України. До того ж у стратегічній для наших країн паливно-енергетичній сфері. А все так гальмується і гальмується, гальмується і гальмується...»
    На прикладі «Девону» — саме про це українсько-польське підприємство розповідає пані Сковронська-Лучинська — яскраво проявляється інвестиційний клімат України. У нас чимало клопочуться про залучення іноземних інвесторів. Поле для діяльності капіталовкладника — неозоре. Але в Україні інвестора також чекає неринкова конкуренція, недосконале законодавство, а подекуди ще й тиск iз боку можновладцiв. Якщо це стосується інвестора, який збирається вкладати гроші в паливну сферу, то йому слід пам'ятати також і про газову залежність України від Росії. Ця залежність змушує державу чимдуж «закручувати гайки» на власному газовому ринку. >>

  • Януш Куртика, президент польського Інституту національної пам'яті:

    Польський інститут національної пам'яті (ІНП) досі лишається недосягненним взірцем для України. У нас створено формальну інституцію з подібним лейблом, але з порожнім змістом — є директор, Ігор Юхновський, але звикло бракує найважливішого — фахівців та грошей, немає навіть відповідного приміщення. Знову українська гора породила мишу. А боротьба між групами просовєтських і націоналістичних істориків за важелі впливу виглядає кумедною порівняно з опором «старих» структур, спрямованих винятково на відмивання бюджетних «цвинтарних» коштів.
    Польща вже кілька років тому передала всі архіви комуністичних спецслужб до ІНП та ухвалила закон, який дозволяє безперешкодно оприлюднювати інформацію на всіх державних чиновників, якщо вони «стукали» «по молодості». Ось уже рік, як ІНП має нового президента — Януша Куртику, котрий заповзявся реформувати цю структуру і прискорити процеси оприлюднення «секретів», нагромаджених комуністичними спецслужбами. Януш Куртика в інтерв'ю «УМ» роз'яснив особливості нової ситуації у цiй царинi. >>

  • Жінка — мрія, жінка — символ, жінка — самотність

    ...Два роки тому фасад типового панельного будинку на проспекті Вернадського, 125 у Москві прикрасила меморіальна дошка. Зображення на ній добре впізнавані: на тлі вбраної ялинки, гітари і пляшки шампанського — актори Барбара Брильська та Андрій Мягков, виконавці головних ролей у культовому радянському фільмі «Іронія долі, або З легкою парою». Картина ця вийшла ще в 1978 році, але майже три десятиліття лишається незмінним атрибутом новорічної телепрограми. Її головних героїв за результатами соцопитувань на теренах сучасного СНД визнано найромантичнішою кінопарою століття. Але мало хто знає, що мрія мільйонів чоловіків колишнього СРСР, польська актриса Барбара Брильська, ставши для них символом витонченості, мудрості та лагідності, в особистому житті пережила чимало трагедій, опосередковано пов'язаних і з улюбленою нами «Іронією долі...» >>