Ця збірка відома кожному студенту — і тому, хто вчився у 90-х, і тому, хто штудіює філологію зараз. Тому що вона легендарна і тому, що вона... єдина й понині. Починаючи з кінця 50-х, коли Єжи Гедройць замовив Юрію Лаврiненку створити підбірку найкращих поезій українських «некомуністичних» авторів. Майже всі вони, за одиничним винятком, були або розстріляні, або замордовані, або — як Хвильовий — устигли звести рахунки зі світом раніше, ніж злочинний світ сам узяв їх за горло.
«Таємниця «літературного злочину», за який ліквідовано українських радянських письменників 30-х років, тривожила багатьох. Офіційна реабілітація і видання в СРСР вибраних творів декого з них не пояснювала нічого, а ще більше завуальовувала таємницю, — писав Євген Сверстюк. — І ось у Парижі виходить антологія творів і розстріляних, і «перевихованих», і пропалих безвісти. З неї видно їхню головну вину перед сталінським режимом: вони прагнули зберегти письменницьку честь і національну гідність».
Окремі твори, зібрані Юрієм Лаврiненком, були видруковані у «Культурі». Гедройць замовляє повнішу антологію для видання її в «Літературному інституті». Безпрецедентна антологія «Розстріляне відродження» виходить друком у 1959 році. Це картина того, якою могла би бути українська література, якби її представників не повикошували у 1930-х роках. Книга стала шоком і для освічених європейців і, насамеред, для самих українців.
«Розстріляне відродження» — це була заборонена в Радянському Союзі збірка, це була «підривна література». За перевезення її через кордон можна було «загриміти» по статті Кримінального кодексу. «Ще в 60-ті роки українське видавництво «Пролог» відтворило її у вигляді компактного кишенькового томика на цигарковому папері, який легше було перевозити через радянський кордон, — розповідає Максим Стріха. — Наприкінці 70-х, у часи лютої боротьби з «українським буржуазним націоналізмом», знайдений томик «Розстріляного відродження» автоматично означав тюремний термін. Один мій знайомий тоді поклав його в спеціально зроблену схованку в гаражі й забетонував — щоб видобути лише в роки «перестройки». Та й мені, коли я віз його (у повноформатному, не кишеньковому виданні) у квітні 1988 року з Варшави (то був час, коли досиджували свої терміни останні дисиденти), трохи мурашок по спині пробігло. Зате щасливі власники з числа літературознавців уже наступного, 1989, року опинилися в надзвичайно вигідному становищі: саме за цією книгою відбувалося «закриття білих плям» у тодішніх часописах, наклади яких підстрибнули до немислимих ні раніше, ні згодом стотисячних позначок».
«Розстріляне відродження» вже у незалежній Україні пережило три видання. Там — Тичина (не той, якого «партія веде», а якому ще грали «сонячні кларнети»), Микола Зеров, Майк Йогансен, «нецензурований» Сосюра, Тодось Осьмачка, Володимир Свідзінський, Михайло Драй-Хмара, Євген Плужник, Василь Мисик, інші. А також драми Миколи Куліша та Костя Буревія, прозові твори Миколи Хвильового, Валер'яна Підмогильного, Григорія Косинки, Антоненка-Давидовича, Остапа Вишні. Дивно, але ця книжка і досі раритет...