Хороший поліцейський проти поганого поліцейського

17.05.2005
Хороший поліцейський проти поганого поліцейського

Хороший полiцейський — Данiель Отей.

      12 травня на екрани України вийшла французька стрічка 2004 року «Набережна Орфевр, 36». Фільм можна порекомендувати як шанувальникам жанрового кіно, а це досконало зроблена поліцейська драма, так і любителям французького кіно взагалі, оскільки у головних ролях виступають три його провідні зірки: Жерар Депардьє, Даніель Отей та Андре Дюсольє. Не лише ми, але й французи віддавна не пам'ятають на своїх екранах настільки вдалого зразка кримінальної поліцейської драми. Відомо, що монополію на цей жанр мають американці. Французи в даному випадку вирішили не винаходити велосипед, а добре вивчили кращі американські зразки, написали чудовий сценарій та дали його в руки акторам, які здатні неперевершено відтворити на екрані задумане сценаристом та режисером.

      Сюжет фільму «Набережна Орфевр, 36» простий: протистояння хорошого (Отей) і поганого (Депардьє) поліцейських комісарів під час ведення справи викриття небезпечної та жорстокої в методах дій паризької банди. Режисер фільму Олів'є Маршал — знавець теми, оскільки сам кілька років працював поліцейським у розташованій на узбережжі Сени за адресою набережна Орфевр, 36, BRI (Brigade de Recherche et d'Intervention) — Бригаді пошуку та дії — таку назву має французький відповідник британського «Скотланд Ярду», а співавтором сценарію є Домінік Луазо, також колишній співробiтник цього підрозділу французької кримінальної поліції. Роль начальника кримінальної поліції Парижа виконує актор Андре Дюсольє, до цього відомий переважно за роботами в психологічних драмах. Загалом, «Набережна Орфевр, 36» захоплює глядача не лише стрімкістю дії, драматизмом, несподіваними поворотами сюжету, а й тим, що у стрічці навіть виконавці ролей другого плану працюють на найвищих обертах. І не дивно, бо «на других ролях» також добре відомі актори: у ролі відданої дружини «хорошого» поліцейського виступає талановита та вродлива італійська акторка Валерія Голіно, а в ролі його давньої подружки, яка приходить на допомогу головному герою у скрутні для нього хвилини, з'явилася колишня зірка французького кіно Мілен Демонджо, яку ми назавжди запам'ятали в ролі подруги Жана Маре в серії фільмів про Фантомаса.

      Режисер Олів'є Маршал взявся за, здавалося б, безнадійну справу: відродити в наші часи домінування Голлівуду стару славу французького кримінального кіно 50-х років минулого століття, коли королем екрана був незабутній Жан Габен, чи славу французьких криміналів 70-х років, які ставив славетний французький режисер Жан-П'єр Мелвіль. Він йшов до поставленої мети довго: ще в роки роботи в поліції навчався на акторських курсах, потім, коли вже залишив поліцію, знімався в головних ролях у телевізійних поліцейських серіалах та підкидав ідеї для їх сюжетів iз власного поліцейського досвіду. У цих серіалах уперше з'явився відомий з реального життя мотив суперництва наприкінці 80-х років уже згаданої бригади пошуку та дії з іншим підрозділом кримінальної поліції — бригади боротьби з бандитизмом. Це суперництво і становить канву сюжету стрічки «Набережна Орфевр, 36».

      Можливо, Жерар Депардьє не Габен, але вперше за багато останніх років він створив на екрані образ такого відразливого негідника, що ця його роль ще надовго залишиться у пам'яті глядачів, які матимуть задоволення переглянути цю стрічку. Даніель Отей, який віддає перевагу інтелектуальному кіно, не такий переконливий у ролі «крутого» поліцейського, але в драматично-психологічних сценах він неперевершений.