Небесна сцена. Студенти вшановують 120-річчя Сержа Лифаря та Павла Вірського

26.02.2025
Небесна сцена. Студенти вшановують 120-річчя Сержа Лифаря та Павла Вірського

Серж Лифар і Павло Вірський. (Архівні фото.)

На сцені Національного академічного театру опери та балету України імені Тараса Шевченка періодично відбуваються концерти учнів і студентів Київської муніципальної академії танцю імені Сержа Лифаря.
 
Крайній розпочинався хвилиною мовчання, якою присутні вшанували пам’ять наших загиблих захисників і захисниць, завдяки яким глядачі мають можливість бачити мистецькі імпрези у тилу.
 
Розпочинав дійство одноактний балет Моріса Равеля «Болеро» в хореографії і постановці педагога Академії танцю, заслуженого артиста України Дмитра Клявіна. Концепція проєкту заслуженого працівника культури України В’ячеслава Коломійця, балетмейстер-репетитор — Надія Ятченко, візуальне оформлення Марії Дуки за ідеєю заслуженого діяча мистецтв України Андрія Лягущенка. 
 
З моменту прем’єри постановки, яка відбулася в інтерпретації учениць і студенток відділення класичної хореографії КМАТ імені Сержа Лифаря, нинішнє виконання балету набуло яскравішої пластики й артистизму.
 
Це не могло не порадувати вимогливого столичного глядача, котрий вдячними оплесками поцінував майстерність юних виконавиць і їхніх педагогів-наставників. Оригінальне візуальне оформлення створила Марія Дука. Використала картину Пабло Пікассо «Молода дівчина» — і це поглибило естетичне сприйняття цього магічного одноактного балету.
 
120-річчю з дня народження видатного українсько-французького балетмейстера Сержа Лифаря юні артисти приурочили варіацію Сигарети і Pas de trois з балету «Cюїта в білому» Едуарда Лало в хореографії власне ювіляра, який народився в Києві 20 березня 1905 року.
 
Композицію майстерно виконала студентка III курсу відділення класичної хореографії Анна Теплюк та студентки І курсу відділення класичної хореографії Аліна Хоменко, Ульяна Красавцева та Емма Березовська (викладачі Надія Ятченко і Галина Зарицька). 
 
Розмову про балет продовжили варіацією Килини з балету «Лісова пісня» Михайла Скорульського в хореографії С. Сергеєва і граційному виконанні студенткою ІІІ курсу відділення класичної хореографії Меланією Костенко (викладач — Надія Ятченко).
 
А також фрагментом з балету Rooster — Rolling Stones у хореографії Christopher Bruce і в сценічному втіленні студентами I курсу бакалаврського рівня вищої освіти. Вони представили глядачеві цю дивовижну композицію у вельми шаленому темпоритмі та супроводі не менш екзальтованої музики, що не полишала глядача у «стані спокою» впродовж усього оригінального сценічного дійства (викладач — заслужений артист України Олександр Нестеров).
 
Щодо ж постановок у стилі модерн, то необхідно виокремити композицію «Абсолют» у хореографії В. Федя і виконанні ученицями 8-9 класів відділення народної хореографії та учнів 7-9 класів відділення класичної хореографії, які постали перед глядачами у пребілих хітонах на вершинах засніжених гір і неба, наче ангели-охоронці наші і всієї України.
 
Усе це божественне дійство супроводжувалося проникливо-експресивною музикою, від звучання якої і від усього баченого на «сцені небесній» глядач нагородив виконавців зливою гучних аплодисментів (викладачі — Вікторія Башкірова і Владислав Федь). 
«Болеро» з «Молодою дівчиною» Пабло Пікассо.
Фото надане Київською муніципальною академією танцю імені Сержа Лифаря.
 
Композиція «Понад усе» в супроводі релаксійно-сугестивної пісні As the world caves in та хореографії студентки I курсу бакалаврського рівня вищої освіти Катерини Раковець, як і в її та Валентина Шевченка виконанні, полонила глядача довершеною пластикою і виразним артистизмом (викладач — заслужений артист України Олександр Нестеров).
 
Серед народних хореографічних композицій слід попервах вирізнити постановку «Петриківський розпис» А. Комлікової у сценічному вирішенні Олександра Нестерова і виконанні студентками ІІІ курсу відділення народної хореографії і студентками ІІІ курсу бакалаврського рівня вищої освіти, котрі вразили глядача «вибуховим» феєрверком барвистих костюмів, що нагадували собою декоративно-квітковий розпис славетних майстринь.
 
Оригінально-витівкова композиція Олександра Нестерова та іскриста музика до неї підсилювали запальну динаміку цього феєричного «кольорового» дійства (викладач — заслужена артистка України Наталія Головко).
 
«Крізь роки» — так називається жартівливо-хореографічна композиція студента І курсу бакалаврського рівня вищої освіти Володимира Талайка у виконанні автора-постановника та його однокурсниці Світлани Хангану. Їхня ексцентрична пластика у супроводі не менш ексцентричної акордеонізованої гармоніки (викладач — заслужений артист України Олександр Нестеров) відгукнулася глядачам.
 
Ця композиція, як і дві попередні — «Понад усе» у постановці студентки Катерини Раковець та «Будь поруч» від Дарини Цап, — свідчить про те, що викладач і балетмейстер Олександр Нестеров вже з першого курсу навчання своїх підопічних відповідально і креативно дбає про підготовку майбутніх балетмейстерів-постановників.
 
І можна сподіватися, що при Академії танцю імені Сержа Лифаря, в майбутньому, може з’явитися ще й відділення з підготовки балетмейстерів-постановників класичного і народного танців. Адже для цього є всі передумови.
 
Завершальним акордом концерту стала дивовижна композиція геніального українського балетмейстера Павла Вірського «Вишивальниці» на музику Ігоря Іващенка у виконанні студенток І-ІІІ курсів відділення народної хореографії і студенток І-ІІІ курсів бакалаврського рівня вищої освіти, яка приурочена 120-річчю з дня народження видатного балетмейстера Павла Вірського.
 
Вона свідчить про  непроминальність і невмирущість новаторських постановок митця, починаючи від вершинного епіцентричного «Гопака». 
 
Навіть у сьогоднішніх воєнних лихоліттях і тривогах Київська муніципальна академія танцю імені Сержа Лифаря продовжує виховувати юні таланти — для мирного завтра країни. І дарує глядачам душевну гармонію, красу та грацію своїми щорічними звітними концертами. 
 
Володимир КОРНІЙЧУК, хореограф, заслужений журналіст України