Верховна Рада ще не встигла як слід втягнутись у робочий процес після літніх канікул, а вже актуалізувалось чергове «кризове» питання в порядку денному цього скликання.
Мова про законопроєкт, що повинен врегулювати питання визнання організацій терористичними за фактом й запровадити санкції проти них.
Проєкт закону на розгляд ВР вніс Кабінет Міністрів. Тема сама собою цікава, дискусійна і неоднозначна, що водночас народжує чимало питань, у тому числі й з розряду конспірології.
Отже, якщо Верховна Рада підтримає пропозицію Кабміну, якими ж можуть бути нові критерії визначення терористичних організацій в Україні?
Що може принести для бротьби з російською окупацією Криму та Донбасу внесення в перелік угруповань «ДНР/ЛНР»?
Чи сприятиме міжнародному визнанню терористами кремлівських окупантів оновлені правила в українському Законі «Про боротьбу з тероризмом»? І для чого уряд пропонує ці зміни?
Необхідні «терористичнi» зміни
В Україні діє Закон «Про боротьбу з тероризмом». Загалом, у чинному законі зазначається про необхідність наявності рішення суду, аби визнати певну організацію терористичною. Також там ідеться, що організація, відповідальна за вчинення терористичного акту й визнана за рішенням суду терористичною, підлягає ліквідації, а належне їй майно конфісковується.
Водночас законодавством України не деталізовано, за яких умов організація визнається терористичною, не передбачено узагальнення та оприлюднення даних щодо організацій, визнаних терористичними, зокрема шляхом формування та ведення єдиного переліку таких організацій, не визначено орган, відповідальний за ведення такого переліку.
Згідно з чинним Законом «Про боротьбу з тероризмом», терористичним є «стійке об’єднання трьох і більше осіб, яке створене з метою здійснення терористичної діяльності, у межах якого здійснено розподіл функцій, встановлено певні правила поведінки, обов’язкові для цих осіб під час підготовки і вчинення терористичних актів».
В уряді ж пропонують вважати терористичними організаціями більш численні групи: від п’яти осіб. Організація визнаватиметься терористичною, якщо хоч одна особа, яка є членом або має інший зв’язок iз цією організацією, здійснює терористичну діяльність, за умови, що ця діяльність охоплюється умислом хоча б одного з організаторів чи керівників (керівних органів), або кінцевого бенефіціарного власника.
«Щодо кількості «терористів». Закріплення у законопроєкті членів терористичної організації в кількостi п’яти та більше осіб спрямоване на узгодження з положеннями Кримінального кодексу України щодо кількості осіб у злочинній організації, оскільки в існуючій редакції кількість осіб (трьох і більше) була тотожна до організованої групи», — пояснює адвокат Любомир Мужик.
Кабмін не наводить аргументів, чому саме така зміна чинного Закону необхідна, але це, ймовірно, пов’язано з намаганням привести українське законодавство у відповідність із країнами-партнерами, вважає колишній заступник голови СБУ Віктор Ягун.
«Це просто впорядкування. Якщо певна організація внесена в перелік терористичних, то ясно, що її представники, ті, хто себе асоціює з нею, не зможуть відкривати жодних філій, проводити відкриті акції, вербувати своїх людей, а їхнє майно може бути вилучене в позасудовому порядку», — пояснює Віктор Ягун.
Цікавими є норми стосовно визнання організації терористичною. Це можна зробити за рішенням суду про визнання винною особи у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених статтями 258-258-5 (терористичний акт, фінансування тероризму) Кримінального кодексу (КК) України, яке набрало законної сили.
При цьому організація визнається терористичною незалежно від наявності чи відсутності в неї статусу юридичної особи чи її реєстрації уповноваженими органами України чи інших держав.
Відомості щодо організації, визнаної терористичною, протягом п’яти робочих днів з дня надходження до Служби безпеки України (СБУ) електронної копії рішення суду, вносяться до переліку терористичних організацій, що формується і ведеться СБУ (відповідні зміни вносять і до Закону «Про Службу безпеки України»).
СБУ має оприлюднити інформацію протягом трьох днів на своєму сайті.
Відкритими є такі відомості про організацію, визнану терористичною:
1) назва, в тому числі назва її відділень, філій, представництв;
2) дані щодо організаторів, керівників, кінцевого бенефіціарного власника (прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, громадянство);
3) посилання на рішення суду, в якому визнано організацію терористичною;
4) вид застосованих заходів кримінально-правового характеру (в разі наявності).
При цьому підставою для виключення організації з переліку терористичних організацій є скасування рішення суду.
Діяльність організації, визнаної терористичною на території України, забороняється, належні їй майно та активи, які перебувають на території України, як і в чинній редакції, конфісковуються.
Терористи стануть публічними
Отже, ключовим можна вважати нововведення, за яким має бути оприлюдненим на сайті СБУ реєстр терористичних організацій. Раніше подібного реєстру не було. Із появою переліку на будь-яку особу, яка публічно асоціюватиме себе з терористичною організацією, накладатимуться відповідні законодавчі обмеження.
Зазначимо, що в СБУ є свій перелік тих організацій, які формально підпадають під поняття терористичних, але він призначений для внутрішнього використання. З юридичної точки зору згаданий перелік не має ваги, а тому ускладнює доведення зв’язків певних осіб із терористичною діяльністю у судах.
«Ситуація така, що в передових країнах світу (США, Франція) наявні переліки (реєстри) терористичних організацій. В Україні такого зведеного публічного списку нема, — пояснює «УМ» адвокат Любомир Мужик.
— Указаний перелік дає змогу не лише контролю за цими організаціями, а й спрощує порядок вжиття адекватних заходів щодо їх діяльності, в тому числі застосування санкцій».
Також, згідно з пояснювальною запискою, вказані зміни спрямовані не лише на запровадження публічного переліку терористичних організацій, а й на врегулювання процедури внесення та встановлення підстав для виключення організацій з цього переліку.
«ДНР/ЛНР» офіційні терористи, й що далі?
А тепер один із найболючіших для державності України моментів: якщо нинішній законопроєкт ухвалять, то угруповання «ЛНР/ДНР», що діють на окупованій частині Донбасу за підтримки Росії, підпадуть під критерії терористичних організацій на території України і потраплять до новоствореного переліку.
Щоправда, вони і нині формально підпадають під такі ознаки. Їх хіба що не визнано терористичними офіційно на рівні держави. Новий перелік це змінить.
Україна вже має практику, коли певні особи, котрі асоціювали себе з «ЛНР/ДНР», були засуджені за терористичну діяльність, і ці організації не засудили їхню діяльність.
У 2014 році Генпрокуратура визначала «ЛНР/ДНР» терористичними угрупованнями, оскільки вже тоді бойовики з цих організацій фігурували в кримінальних провадженнях про здійснення терористичної діяльності.
«Винесення списків терористичних організацій у публічний, а швидше — офіційний простір дасть додаткові підстави визнати терористичні організації, зафіксовані в Україні, ще й на міжнародному рівні. Звісно, акцент у цьому векторі ставиться саме на ті дві організації, діяльність котрих широко здійснюється на сході нашої держави, — вважає юрист Любомир Мужик.
— Можливість визнання організації терористичною в силу визнання хоча б одного його члена «терористом», тобто якщо хоч одна особа, яка є членом або має інший зв’язок з цією організацією, здійснює терористичну діяльність, якщо ця діяльність охоплюється умислом хоча б одного з організаторів чи керівників (керівних органів), або кінцевого бенефіціарного власника, лише спростить «наповнення» списку належними організаціями».
Однак, з іншого боку, фахівці з боротьби з тероризмом застерігають у тому, аби визначення угруповань «ДНР/ЛНР» терористичними не послабило позиції України в міжнародних судах і не зіграло на руку Кремлю у питаннях конфлікту на Донбасі. Так застерігає координатор громадської організації «Стоп Терор» та проєкту «СтопТерор» Семен Кабакаєв.
«Згідно з міжнародним правом, якщо є терористичні організації, значить, їхню підривну діяльність можна класифікувати як внутрішній конфлікт», — каже Кабакаєв.
Експерт наголошує, що законом від 2018 року закріплено, що у вiйні на сході України ЗСУ дають відсіч збройній агресії саме Російської Федерації, а не терористичним угрупованням: «Цим законом визначено окупаційні адміністрації... і так само визначено керівникiв цих окупаційних адміністрацій, а також визначено, що там є регулярні підрозділи збройних сил Російської Федерації... За законодавчою логікою ми повинні подальші всі документи і справи робити, виходячи з такої юридичної точки зору».
На все воля — політична
Однак ми знаємо, що чимало в подібних питаннях залежить від політичної волі та реального, а не демонстрованого державницького курсу влади.
Адвокат Любомир Мужик зазначає, що в міжнародній боротьбі з тероризмом на сході України та окупацією частини нашої держави слід опиратись та звертати увагу на положення щодо кінцевого бенефіціарного власника (КБВ).
«За наявності політичної волі, у випадку визнання, до прикладу, ФСБ РФ терористичною організацією, можна буде також визнати і відповідних посадових осіб РФ (як КБВ) терористами та вжити щодо них належних санкцій, — каже Любомир Мужик.
— Таким чином, вказані положення гіпотетично створюють правовий механізм вжиття заходів не лише щодо безпосередніх членів терористичних організацій, а й щодо «сірих кардиналів», тобто осіб, які, так би мовити, отримують вигоду від діяльності згаданих організацій. Щоправда, яким чином буде доводитись зв’язок між існуванням терористичної організацій та КБВ — сказати важко, у законопроєкті це питання не деталізовано, тому слідкуватимемо за судовою практикою».
Ми ж, маючи гойдалкоподібну ситуацію у стані владних «кротів» на боці Кремля, не можемо не акцентувати увагу на тому, що є небезпека, аби хитрість спритників у високих кабінетах не підігнала оновлений закон так, щоб вивести Путіна з-під міжнародного удару та визнанням «ДНР/ЛНР» терористичними організаціями не підвести юридичну базу під заміну реальної війни зі збройними формуваннями Кремля на внутрішній конфлікт в Україні.
Тому слідкуймо за руками.