Тендер на закупівлю 8 електропоїздів для харківської «підземки» був проведений ще у травні, але пристрасті навколо скандального конкурсу не вщухають i понині.
Крюківський вагонобудівний завод, який програв китайській компанії CRRC Тangshan, намагається оскаржити несправедливий, iз їхньої точки зору, результат.
Аргументи, які наводить адміністрація ПАТ «КВБЗ», дійсно переконливі.
Китайці запросили за свої послуги суму, що на 1 мільйон євро менша за ту, яку пропонує українська сторона.
Нібито саме ця перевага і стала вирішальною у виборі виконавця проєкту. Але оскільки кінцеву калькуляцію завжди доповнюють різноманiтнi деталі, то остаточні підрахунки якраз свідчать про зворотний ефект.
«Вагони для метрополітену планують закупити на кошти Європейського інвестиційного банку, — повідомила пресслужба Крюківського заводу. — Під час укладання угоди з іноземним партнером Харкову доведеться витратити з міського бюджету додатково 25 відсотків від загальної суми контракту. Ці кошти підуть на податки, збір ПДВ та «розмитнення».
Тобто вартість проєкту автоматично зросте. Водночас правилами ЄІБ передбачено, що позичальники можуть отримати 15 відсотків преференцій для постачальників, чиї товари вироблені на теренах країни-покупця».
Є й інші аргументи на користь українського підприємства. У випадку з великими закупівлями дорогої техніки необхідно враховувати не лише ціну товару, а й витрати на її технічне обслуговування у майбутньому. І тут усі переваги, беззаперечно, на боці українських виробничників.
«У перспективі наша пропозиція стає набагато вигіднішою, — стверджують вони. — За період експлуатації поїздів — 40 років — сукупні експлуатаційні витрати у китайської CRRC сягнуть 53 мільйони євро. Тобто перевищать ціну закупівлі. У КВБЗ вони складуть 9,8 мільйона євро. Тобто різниця — 43 мільйони. Ще 8 нових поїздів можна було б купити».
Рішення тендерного комітету підтримати не вітчизняну, а китайську економіку в період загального спаду виробництва викликає подив і тому, що над виконанням цього замовлення працював би не лише Крюківський завод, а й 30 великих фірм-субпідрядників.
Серед них, до речі, є і п’ять харківських підприємств — «Комунар», «Промдизель», «ЛОТ», «Ірбіс», «Хартрон-експрес», що спеціалізуються на випуску електроніки, систем безпеки, склопластику й інших комплектуючих. «Харків’яни, ви вже відчуваєте «турботу» вашої мерії про завантаженість підприємств і збереження робочих місць? — запитують вагонобудівники у представників сусіднього регіону. — Кременчужани її вже відчули».
А вишенькою на тендерному «торті» стало повідомлення, у якому пресслужба Крюківского заводу описала попередні видатні «заслуги» фірми-переможця. У березні цього року метрополітен Бостона вивів з експлуатації усі закуплені в CRRC поїзди через несправність балок під вагонами.
У жовтні минулого року в замовників у Мельбурні виникли питання з приводу якості вагонів і обіцяної, але не виконаної локалізації. А позаминулого року Філіппіни повернули китайцям 48 електричок iз вимогою повністю компенсувати завдані збитки.