Одного разу в Ярослава Голубчика під час зйомки зламалася цифрова камера.
Він «образився» на цифрові технології і перебував у творчій кризі.
П’ять років тому на одному з пленерів товариш долучив його до альтернативних способів друку фотографій.
В Україні авторів, які займаються подібними технологіями друку, одиниці.
Про це під час зустрічі з учасниками Народного фотоклубу «Ікар» на ДП «Антонов» розповів член Національної спілки фотохудожників України Ярослав Голубчик.
Гостя «антонівцям» представив керівник фотоклубу, провідний інженер-конструктор Олександр Козулько.
«Використана Я. Голубчиком техніка є дуже цікавою», — вважає він.
Ярослав полюбляє дивацтва у різних методах ручного друку фотографій.
Йому до душі олійний друк (желатинову матрицю покривають світлочутливим розчином, на який набивають типографську фарбу), гуммі-біхроматний процес (на фото накладаються різнокольорові шари фарби), техніка ціанотипії (ранній безсрібний фотографічний процес, що дає при фотодруці зображення блакитного відтінку).
Дану технологію винайшов у 1842 році англійський фізик і астроном сер Джон Гершель, вона використовувалася для виготовлення світлокопій креслень і документів («сінек»).
Нині вона набула поширення серед фотохудожників.
Для отримання відмінних від блакитного кольорів митці використовують відвари трав, чорного або зеленого чаю, кави.
«На друк однієї фотографії йде в середньому від чотирьох годин до двох тижнів. Ці роботи «народжуються» яскраво-блакитного кольору, а в тому, як зробити їх іншими, криється непрогнозоване диво»,— розповідає Ярослав Голубчик.
Якщо у цифровій фотографії тиснеш на кнопочку і результат тобі не подобається — кадр можна переробити.
Заняття ж альтернативною фотографією супроводжує фактор несподіваності.
«Я за чесну фотографію без усіляких фотошопів», — говорить майстер.
Ярослав користується дерев’яним фотоапаратом, який треба накривати чорною тканиною (формат камери 18х24 см).
Реактиви та фотопапір купує на блошиному ринку та в інтернеті.
Зокрема, він знайшов листи-негативи 1953 року!
Спочатку знімав на звичайну рентгенівську плівку, яка продається в аптеках, але виникали питання до якості.
Потім використовував плівку для томографа та мамографа. Отриманий негатив Ярослав прикладає до художнього паперу і запускає у «виробництво» три знімки, кожен із яких є неповторним.
«Одного разу папірець проплавав у ванночці 20 днів, бо я був у відпустці. Хотів його викинути, адже на ньому була цвіль, але він не розлізся. Коли його відмив, отримав досить цікавий знімок — «Вечірній Дрезден» (ціанотипія, 2012 р). Всі роботи з цієї технології — певний ексклюзив, навіть якщо друкуються з одного негативу», — говорить фотохудожник.
Ярослав рідко дає назви своїм роботам. Серед його світлин — знімки архітектури, портрети знайомих людей, міські пейзажі.
Нещодавно понад 50 його творів були презентовані на виставці фотографії ручного друку «Альтернатива» у галереї «Дім Миколи» Київського палацу дітей та юнацтва.
Усі світлини виготовлені за оригінальними техніками ручного друку фотографій, які використовувалися наприкінці ХІХ — початку ХХ століття.
Цікаво, що саме в цьому закладі Ярослав, коли вчився у школі, займався в гуртку радіотехніки.
Любов до фотографії йому прищепили батьки, які у першому класі подарували фотоапарат та фотозбільшувач.
Нині він сам заохочує до занять фотографією дітей — веде фотогуртки у Київському палаці дітей та юнацтва і центрі «Десантник» на Борщагівці.
Бере участь у проекті, разом із гуртківцями проводить фотосесії для дітей з особливими потребами.