Тридцять колективів, більше тисячі учасників — такий «кадровий» склад уже третього «Маланка–фесту», що сьогодні пройде у Чернівцях. На цілий день буде перекрито рух у центрі міста, і народні колективи пройдуть гамірною ходою до головної сцени, де продемонструють різноманітні традиції святкування Маланки. «Будуть і румунські гурти, і молдавські, і бессарабська «Маланка», адже Буковина — край багатонаціональний», — розповідає голова туристичної громадської організації «Палітра Буковини» Оксана Лелюк.
Найвідоміша всій країні Маланка — напевно, та, що з села Вашківці Вижницького району, де вже традиційно влаштовують свято Переберії (від слова «перебиратися», «перевдягатися»), на яке з’їжджаються тисячі туристів. Починають увечері 13 січня, колядують цілу ніч і наступного дня аж до вечора «ряжені» ходять від хати до хати, співають, пригощаються, бо на ці свята кожен добрий газда обов’язково накриває щедрий стіл.
Вашківчанин Орест Сірецький, керівник місцевого танцювального колективу, маланкарює вже 50 років. Нині він керує обласним фестивалем народної творчості «Вашківецька Маланка». «У Вашківцях є лише кілька людей, які виготовляють маски самотужки, — каже він.— Сьогодні вже є нові технології, але мало хто ділиться секретами виробництва. Дехто замовляє собі у Москві маски, наприклад Путіна або Єльцина». Люди швидко реагують на зміни в політиці, тому серед традиційних персонажів щороку з’являються популярні або скандальні політики. Минулого року на Маланці була і «Юлія Тимошенко» в тюрмі–клітці. Але традиційними героями завжди залишаються Дід, Баба, Ведмідь, Смерть, Ангел, Циган.
І все–таки, на думку старожилів, Маланка у Кіцмані більш осмислена, ніж вашківецька. Головні персонажі — кілька козаків, Дід iз козою, Циган iз Циганкою, Шандар, Жид, Чорт, яких обов’язково супроводжували музики. Компанія просилась до хати і вже там розігрувала сценки: Жид торгував різним крамом, Циган пропонував ковальські послуги, Дід продавав козу. Все це — з жартами, гумором, гарним настроєм. Після маланкування всі збирались в Українському народному домі, а кошти, зароблені під час Переберії, йшли на оплату приміщення. Персонажі цього дійства були гостроязикими, тож не дивно, що румунська влада переслідувала маланкарів, потім те саме робила і радянська.
Колоритним є свято Маланки в Красноїльську. Це румуномовний район Буковини, тому тут дещо інші традиції. Ця Маланка вважається найчисельнішою і вражає костюмами, наприклад тут діють ведмеді, виготовлені з соломи. Такий костюм важить понад 20 кілограмів, а деякі — навіть з крилами п’ятиметрового розмаху. Основною у красноїльчан є легенда про Цигана, який впіймав Ведмедя і виступає з ним, заробляючи гроші. Також перевдягаються красноїльчани в лікарів, артистів, даiшників.
Переберія міцно закріпилась у культурі буковинського краю. Дехто вважає, що це своєрідна альтернатива карнавалу або Хелловіну, бо саме в цей день можна бешкетувати та робити справжній хаос.