Телефонний сall–центр, через який записували на чергу до Генерального консульства Чеської Республіки у Львові, діяв при дипустанові з липня 2008 року. Цією новацією генконсульство мало намір вирішити проблему величезних черг за візами. Та якщо у столиці така послуга була безкоштовною, то у Львові за запис на відвідання консульства заробітчани переказували поштою в перерахунку близько 20 доларів США і додатково 35 євро як оплату за сам розгляд візової анкети. На запитання, кому ці гроші йдуть та яку конкретно послугу надає call–центр, відповіді не було, хоча за вiсiм місяців його посередництвом скористалися понад 30 тисяч осіб.
Зрештою українські заробітчани, запідозривши недобре, подали позов у празький суд. У процесі судового засідання виявилося, що за call–центром стояв посередник — приватна чеська фірма, де й «осідали» всі гроші: в перерахунку з українців зібрали близько півмільйона(!) американських доларів. Феміда стала на сторону наших, тож суд визнав дії чеського консульства незаконними і зобов’язав Міністерство закордонних справ Чехії повернути 161 позивачу сплачені гроші. «Робота call–центру відповідає букві закону, але стягнення оплати для посередника — вже порушення. Тобто центр працювати може, але його роботу має оплачувати держава. А щоб платити за допуск до державної установи — це щось нове для законодавства», — розповів Радіо «Свобода» адвокат Ян Копршіва, який представляв у суді інтереси групи українських громадян.
Але десятки тисяч потерпілих українців своїх грошей не дочекаються, оскільки закінчився термін подачі скарг. «Якщо почну з кимось судитися, витрачу більше грошей, ніж заробив! — зазначив у коментарі «УМ» Василь Юрчишин, який позавчора повернувся до Львова із заробітків у Чехії. — Я вже три роки їжджу до Чехії, також користувався послугами call–центру. Ніхто не знав, куди ці гроші йдуть, а люди платили по–різному, утім справді примусово».
У Генеральному консульстві Чеської Республіки у Львові не володіють інформацією, чи почалися виплати постраждалим українцям. Тут нас лише запевнили, що call–центр уже давно не діє. «На короткострокову візу люди можуть записатися безкоштовно за відповідним телефоном, на довгострокові візи — за процедурою, яка описана на нашому сайті», — повідомила «УМ» асистент Генерального консула ЧР у Львові Ольга Семенюкова.