«Видно, що Янукович зараз проводить конкурс пропозицій»
— Пане Павле, що змінилося у стосунках та ставленні Європи до України після приходу в Києві до влади нового Президента й уряду?
— У Європі за останній час також чимало змінилося — вступає в дію Лісабонський трактат (де–факто конституція Європейського Союзу. — Авт.), котрий дає більші повноваження Європейській комісії та спільним інституціям у зовнішній політиці. Змінився і склад Єврокомісії. Це, можливо, ще не відчутно в Україні, але змінився комісар, відповідальний за політику сусідства — тепер це чех Штефан Фуле. Він займатиметься зв’язками з Україною, розуміючи ці стосунки ліпше, ніж його попередниця пані Ферреро–Вальднер.
— Чи вже є в Європи відчуття того, куди повернула Україна?
— На мою думку, ще ні. Ми ще не знаємо програми політичного табору, котрий тепер урядує в Україні. На перший погляд, ніби можна було робити якісь висновки на основі візитів Віктора Януковича до Брюсселя та до Москви, але, як на мене, слід зачекати. Ще нема чіткості, в якому ж напрямку насправді (робить наголос на цьому слові. — Авт.) рухатиметься українська політика під проводом Партії регіонів.
— Але ж, мабуть, якийсь основний сценарій розглядається, чи не так?
— Дехто вважає, що це буде така собі класична політика балансу, яка нагадуватиме політику часів Президента Кучми. Але я скептично оцінюю такі припущення. Вочевидь початок політики Януковича виглядає як за Кучми — виразно помітні елементи конкурсу пропозицій. Тобто в Києві хочуть почути, що пропонує Брюссель і що — Москва. Однак криза в Україні настільки глибока, що Янукович буде змушений піти на рішучі кроки — або реформувати економіку з Європою, або спиратися на Москву.
Наразі складається враження, що новий Президент прагне уникнути того, аби узалежнювати від Москви оздоровлення національної економіки. І це був би позитивний момент.
Але Янукович повинен мати багато снаги й визначеності, щоб на зовнішній арені дати собі раду. Не забуваймо, Україна — демократична країна, й опозиція буде показувати всі слабини уряду. З іншого боку, Янукович потребуватиме підтримки, аби опиратися зазіханням Кремля, котрий хотів би скористатися з економічної кризи в Україні. З цієї дилеми Янукович має виходити якнайшвидше — він не матиме часу чекати роками й балансувати, як це робив Кучма. Упродовж півроку Януковичу доведеться конкретно відповісти, в якому ж напрямку йде Україна.
«Робота Києва в напрямі скасування візового режиму з ЄС буде лакмусом можливості інтегруватися в Євросоюз»
— Ви говорите про піврічний випробувальний термін. Але ж невідкладні проблеми стоять перед урядом Азарова вже зараз.
— Маєте рацію, напрям доведеться окреслювати в переговорах із Міжнародним валютним фондом. Також красномовним буде вибір шляху вирішення енергетичних проблем.
Крім того, вже невдовзі стане зрозуміло, чи українська сторона справді серйозно ставиться до укладення угоди про асоціацію з Європейським Союзом, котра настільки сильно економічно інтегрує Україну в ЄС, що на практиці визначатиме її розвиток. І хоча зараз не можна говорити про формальний вступ до ЄС, але підписання цієї угоди, прийняття її в тому форматі, в якому вона запропонована, означає, що Україна міцно стоятиме на шляху фактичної інтеграції. Тут уже не буде половинчастого рішення — лише «або–або».
Тому нам не просто оцінити ліквідацію комітету у справах європейської інтеграції в українському уряді. Якщо Україна справді готується підписати і впровадити угоду про асоційоване членство з ЄС, для цього їй доведеться мати більше, ніж зараз, координуючих інституцій на рівні уряду. А в даній структурі Кабміну, здається, це не відображено.
— В уряді Азарова ніби й немає осіб, котрі мали б репутацію єврооптимістів, чи не так?
— Розумію, що «європейським обличчям» нового уряду буде пан Тігіпко. Міністр закордонних справ Грищенко був послом у Москві, але має й американський досвід.
Тут бракує задуму, в який спосіб координувати європейську політику уряду, коли йтиметься, наприклад, про скасування візового режиму з ЄС. Тоді доведеться діяти швидко і не на рівні МЗС, а передусім на рівні міністра внутрішніх справ. Доведеться координувати співпрацю кількох міністерств, і саме тут можуть виникнути труднощі. Зі складу нового уряду не видно, що в Києві готуються до якихось швидких дій у цьому напрямі.
А скасування віз для українців може бути лакмусовим папірцем, чи уряд готовий до соліднішої роботи щодо інтеграції в ЄС.
— Назвіть конкретні дати впровадження безвізового режиму ЄС для України. І наскільки Брюссель та Київ готові до цього?
— Питання «за скільки років» уже залежить тільки від України, від того, як вона просунеться у виконанні необхідних передумов. Ідеться про конкретні кроки у вашому МВС, чи проведуть реформу прикордонних служб, чи будуть запроваджені сучасні комп’ютерні системи обліку, коли буде проведено делімітацію кордонів із сусідами. Такі реформи необов’язково розтягувати на десять років — це можна зробити значно швидше.
— Якби вдалося реформувати вищеназване, чи можливо скасувати візовий режим до Євро–2012?
— Можливо, Євро–2012 стане певним терміном, що мобілізує українську сторону. Хоча, якщо говорити реально, то часу, що лишається до європейської футбольної першості, замало для проведення всіх потрібних змін.
— Яких сигналів від нового Президента чекають у ЄС?
— Якщо Президент (під час свого першого візиту до Брюсселя) сказав про намір добиватися скасування візового режиму з ЄС, то має підтвердити це на практиці. Зараз усі чекають, що після сказаного «А» піде «Б», тобто українські міністерства перейдуть до конкретних кроків. Якби подібні кроки почали робитися, то вони, повірте, стали б колосальними аргументами на користь України для Європарламенту та Єврокомісії.
«Вибори допомогли проукраїнському лобі в Європі»
— Як на вашу думку, чи можлива негативна реакція Москви на прискорену євроінтеграцію України? Адже, як не крути, це питання виходить за рамки стосунків Києва та Брюсселя.
— Київ повинен зробити максимально багато, аби ці стосунки таки насамперед укладалися в рамки України та ЄС і не накладалися на російські інтереси. Не було би добре, якби Україна обрала такий спосіб співпраці, що почала б узгоджувати з Москвою свою політику щодо Євросоюзу. Ситуації, в якій перебувають Росія та Україна, — різні. Україна є стовідсотково демократичним партнером із багатою політичною сценою, і вона має скористатись зі своїх переваг. А добрі стосунки Президента Януковича і міністра закордонних справ Грищенка з Москвою будуть позитивно оцінені всіма, і в Брюсселі також.
— Як ви оцінюєте позиції проукраїнського лобі в ЄС у нових політичних умовах?
— Вибори допомогли проукраїнському лобі в Європі. Не тому, що переміг той чи інший кандидат, а тому, що можна казати Європі: «Дивіться, в Україні у складній ситуації провели нормальні вибори».
«Європарламент не мав компетенції оцінювати рішення Президента Ющенка щодо нагородження Бандери»
— Давайте трохи змінимо тему. Пане Павле, як ви гадаєте, чому постала гучна резолюція Європарламенту, в котрій Януковичу радять скасувати присудження Бандері Ющенком звання Героя України?
— Її метою було показати, що Україну сприймають як нормальну демократичну країну, що йде європейською дорогою. Ця резолюція закликає треті країни — і кожен може собі домислити, які саме, — аби вони не тиснули і не втручались у внутрішні справи України. І ось це є найважливішим у резолюції. Варто було б звернути увагу на її повний зміст.
— А що ж із пунктом щодо Степана Бандери?
— Фактично з ініціативи депутатів Європейської народної партії там з’явився цей запис щодо надання Президентом України почесного звання Степану Бандері. Але ж не це було метою появи резолюції, і про це всім слід уголос сказати. Парадокс і в тому, що нікому з євродепутатів, які голосували за цю резолюцією, не спало на думку, що вона має антиукраїнський характер.
Я вважаю, що справи, пов’язані з історією, ми повинні вирішувати в інший спосіб, і Європейський парламент не мав компетенції оцінювати це рішення Ющенка. Натомість істотною залишається суперечка, чи Президент Віктор Ющенко у вдалий момент і спосіб ушанував Українську Повстанську армію та її Провідника. Річ у тім, що Степан Бандера як Провідник руху несе відповідальність за всі елементи цього руху — як позитивні, так і негативні. І це треба усвідомити. Але однаково оцінка цього не є завданням Європарламенту — це справа істориків.
— Чи випливає з ухваленого пункту резолюції, що український незалежницький рух часів ІІ Світової війни Європа визнала «поза законом»?
— У Польщі так само були формації, котрі у своїй діяльності мали позитивні і негативні елементи. Я історію УПА асоціюю з польськими національними збройними силами. Це, ясна річ, не пояснює всіх деталей і особливостей. Але поляки також мають право на вразливість і на вшанування пам’яті тих, хто загинув на Волині. Політики в цих справах мають бути обережними й уважно слухати всі сторони. Водночас треба намагатися, аби історичні дискусії не обтяжили наші стосунки настільки, щоби вони втратили стратегічну вагу.
Ми не повинні забувати про історію і маємо говорити про неї відверто. Без потужного історичного коріння неможливо збудувати майбутнє, і всі цього свідомі. Моя оцінка тодішніх подій на Волині інша, ніж в українців, і в мене достатньо емоцій, але політик зобов’язаний бути стриманим. Хотілося, щоб українські політики також іноді стримували емоції. Як–то кажуть, бульйон має вистигнути.
— Чи можна вважати, що ця дискусія вже переважно вичерпана?
— Ні. Чимало свідків досі живі, лишились, зокрема й на Волині, безіменні (польські) поховання. І так само чимало людей з українського боку кордону вважає, що багато ще не обговорено до кінця. Але, повторю, цим не повинні займатися політики — такі дискусії мають точитися на конференціях, фахівці мають проводити спільні дослідження.
Проблема, коли це намагаються вирішити впродовж тижня. І якщо комусь — нехай це буде навіть така шанована людина, як Президент Ющенко, — здається, що подібні важкі питання можна розв’язати швидко, то тут слід згадати приказку про гарячий суп.
Це робота для істориків на роки. Гадаю, впродовж останніх років можна було б зробити значно більше для нашого історичного діалогу.
ДОСЬЄ «УМ»
Павел Коваль
Польський політик, історик, громадський діяч.
Член партії «Право і справедливість» (ПіС).
Народився 22 липня 1975 р. в Жешуві.
У 2005—2009 рр. — депутат сейму (був віце–головою комісії сейму із закордонних справ).
У 2006—2007 рр. — заступник міністра закордонних справ, відповідальний за «східний напрям».
Із 2009 р. — член Європейського парламенту. Одностайно обраний головою делегації комісії Європарламенту зі співпраці ЄС з Україною.