Добро спецпризначення: як на Кіровоградщині створили центр для допомоги дітям з особливими освітніми потребами
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
Школа вчить підлітків радіти життю.
Масивні металеві ворота, прохідна з охороною. Вивіска: «Фонтанська загальноосвітня школа соціальної реабілітації». Тут для підлітків, які свого часу не подружилися з правопорядком, а то й скоїли злочин, забезпечено закритий простір. Ось, за скляними дверима передпокою, чекають на прийом троє «новеньких» хлопченят. Далі, на поверхах — навчальні класи, кімнати відпочинку, спальні. Біля спалень стіни розмальовані квітами й метеликами. Самі ж хлопці малювали. У менших на кожному ліжку поряд із подушкою — м’яка іграшка. На ліжках 14—15–річних старшокласників — також іграшкові ведмедики, слоники чи котики. «У них важке було дитинство і вони досі граються — вони ж іще діти», — пояснює завуч школи Наталя Анатій. Поза тим, учні виглядають серйозними та розважливими і залюбки розповідають про зміну свого життєвого курсу і віднайдення сенсу буття — завдяки цій школі.
Учнівство для новеньких починається тут з «групи адаптації», де їх знайомлять зі статутом, привчають до режиму дня. За якийсь час хлопцям видають матроський костюм, вони урочисто приймають присягу і переходять у колектив, в якому нині 50 хлопців. Група вчителів визначає рівень знань новенького і направляє його до «класу корекції». Тут він навчатиметься місяць, а то й кілька, поки не вийде на рівень знань, відповідних вікові. І тоді вже перейде до відповідного класу. Адже деякі підлітки навіть літер не знають. Учителі займаються з ними індивідуально.
«Ми живемо за морським статутом, — розповідає завуч Наталя Анатій. — У кожному класі є актив: командир, харчовик, санітар. Хлопці прибирають, застилають ліжка — за цим стежить санітар. Харчовик у їдальні пильнує, щоб діти правильно їли, не поспішали й пережовували. Інший за навчання відповідає. Підйом о сьомій, сніданок, лінійка перед уроками. Після навчання обід, творча праця. А потім суспільно–корисна праця — на території школи є теплиці, де хлопці вирощують зелень, огірки, гриби. Посадили розсаду — капусточка вже отака! Вони цілий рік зайняті. Діє бальна система заохочень і мінусів. Увечері підбивають підсумки — хто на позитивних балах прожив день, а хто на негативних».
...У «класі корекції» схилилися над партами з десяток 8 — 11–річних хлопчиків. Сашко старанно виводить у зошиті цифри. Його перевели з Ананіївського інтернату.
— Я не слухався, тікав від вихователів, — пояснює хлопчик.
— А чого не слухався?
— Бо там били...
Тут малому подобається, усі уроки в нього — улюблені... У першому ряду сидять Мишко і Сергійко. Ще кілька місяців тому Сергійко не вмів їсти ложкою — глитав просто з тарілки. Мишко не знав, що таке ліжко, сходи і як зав’язувати шнурки. Ось так дивно їх «виховували» родичі. Тепер вони вже пишуть, розв’язують задачки, стараються... 10–річний Віталик у школі всього тижнів два. Доти жив на базарах, «катався» в поїздах із циганами — вони змушували його клянчити гроші і били. До того вдома била мати. Завуч Наталя Михайлівна дивиться на дитину з любов’ю: «Він навіть замітати не вміє, нічого не вміє. Але навчимося, правда ж, Віталичок?».
Діти, відмежовані браком любові від близьких людей, втрачають відчуття захищеності. Такий стан психологи називають депривацією. Окрім «емоційної тупості» (обличчя в таких дітей ніби застиглі, вони «не вміють» усміхатися), тотальної недовіри й озлобленості, депривація спричиняє шалене бажання виборсатися і за будь–яку ціну вижити в цьому світі. Такі діти не мають власного сенсу. Тому добрим на вигляд «дядечкам» не складно спрямувати їх на крадіжки та інші злочини. Добре, коли таку дитину вдасться вихопити з кримінального середовища і показати їй інший світ. Діти вкореняться там, де відчують себе потрібними.
«Ми намагаємося у кожній дитині знайти хороше і розвиваємо його, даємо основу, стрижень, щоб далі дитина могла діяти самостійно», — каже директор Фонтанської школи соціальної реабілітації доктор педагогічних наук В’ячеслав Баранов. Він пишається, що в школі розвинуте самоврядування. Майже щодня збирається рада вихованців, яка вирішує шкільні питання. Хлопці почуваються господарями і знають, що їхня думка є важливою. Дитина, яка раніше вважала себе зайвою, отримує тут можливість реалізуватися у творчості, спорті. Є гуртки малювання, вишивки, аплікації, ляльки–мотанки. Є чудовий духовий оркестр. «Один хлопчик у нас встигає всюди — і ляльки шити, і на музику, і картини малювати, такий гіперактивний, — розповідає Наталя Михайлівна. — Діти щось виготовляють руками — і нерви заспокоюються. Коли дитина зайнята справою, яка подобається, їй немає коли психувати».
Утім трапляються й «рецидиви». Чимало з дітей уже звикли до алкоголю, наркотиків або ж стали токсикоманами — дихали клеєм. Через три місяці і через півроку, як правило, стається зрив. Тиск піднімається, психіка порушується. «Вони й самі за себе переживають, намагаються стримуватися, але не завжди можуть, — каже Наталя Анатій. — От сяде дитина і страждає. Посидимо, поговоримо. Лікарі призначають заспокійливе». Заступник директора Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України Сергій Болтівець, який з 1997 року керує психологічним експериментом у Фонтанській школі, нагадує, що в таких дітей цілий «букет» різних хвороб — воші, дерматологічні й шлункові захворювання, сколіоз. Є психо–соматична медицина (лікує захворювання, спричинені «нервами»), а є сомато–психічна. У даному випадку, коли дітей добре пролікувати, то відійдуть і психо–неврологічні порушення.
По неділях і святах у шкільній каплиці — Служба Божа. На Великдень і Різдво діти гуртом вистоюють Всеношну, охоче йдуть хресним ходом. Улітку до Фонтанської школи приїжджали студенти Українського католицького університету зі Львова, спілкувалися з дітьми і ставили з ними вистави на біблійні сюжети. З педагогами влаштували духовно–педагогічний обмін досвідом. «Директор Фонтанської школи запропонував співпрацю різним конфесіям, — розповідає отець Володимир Ждан, священик Української греко–католицької церкви й викладач богослов’я в Українському католицькому університеті. — Каплицею опікується отець Сергій з Української православної церкви Київського патріархату, приїжджають також римо–католицькі священики і представники протестантських спільнот. Згодом діти самі виберуть, до якої церкви ходити. У шкільному закладі бажаною є участь саме традиційної церкви. Щоб вихованцями потім ніхто не зманіпулював, бо понівечені діти відкривають тут своє серце. Ми хочемо, щоб усе їхнє життя було пронизане Божою радістю».
— Ми тут читаємо літературу художню, духовну, різні енциклопедії. Розвиваємося і логічно, і морально. У неділю беремо участь у літургії, молимось. На Різдво колядки співали, — хвалиться 14–річний Толік.
— Це допомагає жити?
— Звичайно! Сенс життя з’являється.
Миколка додає:
— Раніше ми жили тільки для себе, а тепер ще для когось, для інших. Допомагаємо один одному.
«Прощавай, деприваціє!».
Діти вчаться довіряти, покладатися на когось і бути відповідальними, не підводити друзів. Підлітки, які вже понад півроку в школі, помітно відрізняються від новачків. Погляд яснішає, усміхаються, тримаються розкуто, впевнено. Вони з учителями гуртом їздять на екскурсії, фестивалі, на каток, влітку ходять у походи.
— Тут здоровий спосіб життя, ми не куримо, не п’ємо, — каже Толик. — Нам допомагають виправитися і дають шанс. Директор в усьому допомагає, шукає нам училища, щоб ми вдало поступили. Ми працюємо, усе пізнаємо, нас тут готують до дорослого життя.
У школі 9 класів, випускники прагнуть вступити в училища. Хтось хоче бути пекарем, хтось — малярем–штукатуром, водієм, моряком, юристом, музикантом. Усі хлопці бачать своє майбутнє хорошим, у доброму товаристві, в праці і взаємодопомозі. Питання до нас, хто по інший бік шкільного муру: чи готове до прийняття їх, таких, наше сьогодення?
До 1992 року дітей до шкіл соціальної реабілітації направляли комісії у справах неповнолітніх, куди входили працівники органів: партійних, комсомольських, профспілкових. Незалежна Україна ратифікувала Декларацію прав дитини і не мала права продовжувати практику цих комісій як позасудових трибуналів. З 1995 року малих правопорушників до шкіл соціальної реабілітації направляють «на підставі рішення суду за путівками управлінь освіти» та «через приймальники–розподільники системи МВС». Перед цим, у 1993 році, Постановою Кабміну визнано неправочинність рішення Ради Міністрів УРСР 1964 року «Про перетворення виховних колоній для неповнолітніх в спеціальні школи і спеціальні професійно–технічні училища» та підпорядковано такі школи управлінням освіти державних адміністрацій.
Доктор Сергій Болтівець з 1997 року керує експериментом з психологічної, медичної, педагогічної і соціальної реабілітації підлітків на базі Фонтанської загальноосвітньої школи соціальної реабілітації на Одещині. Суть експерименту — зміна психологічної позиції батьків та направлення до такої школи за їхньою згодою. Науковець пояснює, що таким чином зроблено крок до гуманізації суспільства. А позбавлення батьківських прав — це антизаконний захід. «Найбільшою травмою є суспільна зневага до їхніх батьків, — каже Сергій Іванович. — Ми повинні вживати заходів до виховання батьків, але не позбавляти їх контактів з дітьми. Ми хочемо, щоб дитина ставилася до мами як до злочинця? Але ж це неприродна, комуністична позиція».
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
Проєкт системи оповіщення Полтавської територіальної громади обійдеться місцевому бюджету в 1 копійку. >>
Снайпер підрозділу активних дій ГУР МО України з позивним “Лектор” знищив російського окупанта кулею калібру .338LM на відстані 2069 метрів. >>
Одразу після оприлюднення скандального розслідування "Української правди" щодо вимагання грошей і знущання над військовими у 211-ій понтонно-мостовій бригаді Сил підтримки ЗСУ головнокомандувач Олександр Сирський призначив перевірку. >>
Ледь не щомісяця сироварка Лідія Корсун із Лазірок Лубенського району на Полтавщині дивує своїх покупців новими смаками й кольорами домашніх сирів. >>
Виконуючи бойове завдання в суботу, 14 грудня, загинув льотчик 299-ї бригади тактичної авіації Повітряних сил Збройних сил України. >>