Спершу новина для тих, кому за 30: крейсер «Аврора», який буцімто своїм залпом дав сигнал до штурму царського Зимового палацу, від чого й розпочалася у 1917 році Велика жовтнева революція більшовиків, досі перебував не у статусі музею (хоча екскурсії на крейсер водили, і музей там було облаштовано ще в 1948 році), а на балансі Військово–морського флоту Росії. Лише днями легенду, «розпіарену» Радянською владою до неможливості, передали до відомства Військово–морського музею Санкт–Петербурга. Цю новину з посиланням на петербурзький сайт «Фонтанка.ру» передрукували російські інформагенції. Таке рішення ухвалив головком ВМФ Росії Володимир Висоцький після перевірки деяких обурливих фактів, які компрометували почесне ім’я крейсера. Йдеться про VIP–пиятику, яка відбулася на борту «Аврори» ще влітку і зчинила чималий скандал.
Однієї чудової білої ночі в червні журнал «Русскій піонєр», що видається коштом олігарха Михайла Прохорова, святкував на борту «символа революції» свій ювілей. Серед 150 гостей були, як зазначає преса, постпред президента РФ Ілля Клебанов, керівник групи «альфа–Капітал» Михайло Хабаров, пивний магнат Олег Тиньков, головний редактор російської версії журналу «Форбс» Максим Кашулинський та навіть — деякий час — губернатор Санкт–Петербурга Валентина Матвієнко. Вечірка буцімто переросла в оргію, а п’яні гості голими стрибали з борту «Аврори» в Неву. Громадськість країни обурилася, і за розслідування обставин скандального банкету взялася прокуратура Ленінградського військового округу. Державна дума ж назвала пиятику на «Аврорі» «святотатством». Пан Прохоров намагався виправдатися, заявляючи, зокрема в ефірі Першого каналу телебачення Росії, що крейсер уже давно перестав бути «символом революції», а на його борту повсякчас влаштовують дорогі банкети та навіть знімають порнофільми.
І ось тепер в історії крейсера насильницьки зроблено поворот — «Аврора» офіційно стане музеєм, а значить, буде вбережена від банкетів та інших нездорових розваг.
ДОВІДКА «УМ»
«Аврору» збудували у 1897 році як крейсер–розвідник та для підтримки броненосців у ескадреному бою, втім він фактично не міг справлятися з цими функціями через малу швидкість, невелику дальність плавання та погане озброєння. Саме тому з 1908 року судно виконувало функції учбового крейсера. Після залпу 24 жовтня 1917–го, який радянська історіографія назвала вирішальним, крейсер вирішили зберегти для нащадків. У 1948 році на «Аврорі», яку поставили на вічну стоянку біля причалу Неви, було засновано музей. Утім після капремонту 1984 року «Аврора» є радше реплікою того революційного крейсера — в ній замінили більше половини деталей та частин корпусу. Остов старого судна відбуксирували на узбережжя Фінської затоки, ближче до селища Ручьї, де невдовзі дачники розібрали його на будматеріали.