«Золота» зупинка перед літаками
«Шарові» глядачі, які милувалися повітряною еквілібристикою з–за меж виставкової території, зекономили 50 доларів — стільки коштував вхідний квиток на всі заходи «Дубаї авіашоу», яке тривало з 15 по 19 листопада. Не так і багато, якщо врахувати, що в цьогорічному авіасалоні взяла участь рекордна кількість учасників — 890 із 47 країн, включно з Україною. З іншого боку, для пересічного відвідувача п’ять днів на території виставки — це було б занадто. Адже цей захід розрахований передусім на представників бізнесу, зацікавлених у продукції авіабудівників.
Президент України, звичайно, за вхідний квиток не платив. Віктор Ющенко приїхав на «Дубаї авіашоу» із «Золотого ринку» — одного з найвідоміших в ОАЕ базарів, яких, як і в кожній східній країні, не бракує. Багатство коштовного базару вирішила продемонструвати високому гостю приймаюча сторона, завернувши до мекки любителів благородних металів на шляху з Абу–Дабі. Втім довго насолоджуватися золотим блиском часу не було — на главу Української держави перед авіашоу чекала зустріч із одним із найбільш харизматичних керівників ОАЕ.
Поет на чолі Міністерства оборони
Віце–президент Об’єднаних Арабських Еміратів, він же прем’єр–міністр країни, він же міністр оборони і шейх емірату Дубаї Мухаммед бін Рашид Аль–Мактум — людина справді непересічна. Аби в цьому переконатися, досить було вимовити його ім’я у присутності місцевих мешканців. «О–о–о, це великий чоловік!» — серйозно відповів на запитання кореспондента «УМ» арабський водій із президентського кортежу. І хоча співрозмовник «України молодої» представляв інший емірат — Абу–Дабі, у його погляді читалася непідробна повага до віце–президента.
Цього року шейхові Аль–Мактуму виповнилося 60, хоча виглядає він років на десять молодшим. Правителем емірату Мухаммед став 4 січня 2006 року, після смерті свого старшого брата Мактума, який правив еміратом упродовж багатьох років. «Молодого» правителя відзначають благородна постава (шейх — чудовий вершник, захоплюється соколиним полюванням), бездоганне володіння англійською мовою (позначаються роки навчання у Кембриджі), гострий розум і фотографічна пам’ять.
Але й це ще не все. Шейх Мухаммед — поет. Його вірші, від любовної до громадянської лірики і філософії, продають у всіх книжкових і більшості сувенірних крамниць Дубаї, і зовсім не з бажання сліпо вислужитися перед владою. Поетичний талант керівника найбагатшого емірату ОАЕ відзначають не лише на батьківщині, бо, якщо вірити знавцям арабської поезії, він не має нічого спільного з графоманством. Те, що продекламував наш водій, арабською звучало дуже красиво. Можливо, це були якісь із цих рядків: «О, соколе, коли ти нападаєш, у разі перемоги твоя здобич завжди мертва». Або: «Який безцінний день, але незмінно йому ніч протистоїть. Якщо вічно, я нестерпною її вважаю»...
В Еміратах «Антонови» користуються повагою
На жаль, українським журналістам цього цікавого чоловіка побачити не судилося. Та як розповів перед відльотом на батьківщину у схожому на східний палац президентському терміналу аеропорту Абу–Дабі Віктор Ющенко, шейх Аль–Мактум як міністр оборони не приховував зацікавлення у співпраці з Україною, насамперед у військово–технічній сфері. До слова, раніше планувалося, що президентський літак вилетить в Україну з аеропорту Дубаї. Але через необхідність зайвий раз протестувати прилади Іл–62 трохи затримався на летовищі Абу–Дабі, де стояв після приземлення. Коли тестування завершилося, в Дубаї вже стартувало шоу повітряних асів, і лайнер авіакомпанії «Україна» не зміг би там сісти. Тому довелося президентському кортежу повертатися до столиці ОАЕ автошляхом, і вже звідти вилітати додому.
Після зустрічі з дубайським правителем Віктор Ющенко відвідав експозицію авіашоу, в якому, зокрема, беруть участь і п’ять літаків конструкторського бюро «Антонов». Арабська сторона — як влада, так і представники бізнесових кіл — не приховує свого зацікавлення в літаках Ан–158, Ан–168, Ан–174. Ці машини вже добре відомі й шановані в ОАЕ. А от Ан–148 там поки що хочуть взяти «на пробу» — для початку два літаки. На «Дубаї авіашоу» українські виробники презентували транспортну і VIP–версії цього лайнера.
Авіацію врятує від кризи Близький Схід
Місто Дубаї має чим привабити і туриста, й ділову людину. Численні бізнес–центри, насипні острови у формі пальм, знаменитий семизірковий готель «Арабська башта» («Бурдж аль–Араб»), найвища у світі будівля — «Башта Дубаї» («Бурдж Дубаї»), чия верхівка ледве видніється на 688–метровій височині... Та попри таку насиченість цікавинками, очевидно, що «Дубаї авіашоу» для ділової столиці ОАЕ — подія непересічна. Відвідати цей захід закликають численні афіші, бігборди і стенди в готелях, про події на виставці звітують кілька спеціальних друкованих видань, а відрізок дороги, який веде до виставкових територій, заставлений по узбіччях прапорами з логотипом авіасалону.
Дубайське авіашоу вперше відбулося у 1986–му, а починаючи з 1989 року, проходить раз на два роки. Минула виставка, що проходила у 2007 році, була найуспішнішою: за її підсумками було підписано контракти на 155,5 мільярда доларів, продано 540 літальних апаратів, зафіксовано понад 45 тисяч відвідувачів зі 131 країни. Підсумки цьогорічної експозиції ще не підбито, але вже очевидно, що, незважаючи на світову економічну кризу, авіаційна промисловість залишається однією з найпривабливіших для бізнесових кіл. За прогнозами найбільших авіабудівних компанії — європейського концерну «Ейрбас» та американського «Боїнг», наступного року попит на цьому ринку відновиться (бо ж таки впав порівняно з докризовими часами), а до 2011–го ще й зросте. Причому, як зауважив операційний директор компанії «Ейрбас» Джон Ліха, найбільшу роль у цьому поступі відіграють ринки Близького Сходу, Китаю, Індії та інших країн, що розвиваються.
На «Дубаї авіашоу–2009» діяли понад 40 тематичних розділів — авіакосмічні технології, цивільні і військові літаки, авіаційне обладнання, літакобудування, військова техніка, ракетні системи, аеропорти, програмне забезпечення для авіації, космічні технології, супутниковий зв’язок та безліч інших. Від інших тематичних виставок це авіашоу відрізняє провідна роль військового представництва, яке займає близько 40 відсотків експозиції.
До слова, цьогорічний авіасалон востаннє відбувався на території Міжнародного виставкового центру аеропорту Дубаї. За планами організаторів, у 2011 році виставка розгорнеться вже на території іншого аеропорту, який зараз будується у вільній економічній зоні Джебель Алі, що також в еміраті Дубаї, за півгодини їзди від нинішнього місця проведення авіашоу. Щоправда, два роки тому виставка планувала переселитися туди вже на 2009–й, але з будівництвом нових експозиційних площ трохи не встигли. Бо хоча порівняно із Заходом країни Перської затоки постраждали від кризи значно менше, економічні негаразди все–таки відбилися й на цьому надуспішному регіоні світу.
РЕАКЦІЯ
«Україна працює на ринку зброї чесно і прозоро»
Під час відвідин «Дубаї авіашоу» Президент України прокоментував закиди щодо нібито незаконного постачання української зброї в Грузію. «У чому наша провина? Що ми не запитали спочатку в Москви, чим торгувати? — риторично наголосив Віктор Ющенко. — Ми відповідаємо всім зобов’язанням, які взяли на себе, міжнародним угодам, і працюємо на цьому ринку привселюдно, чесно, без якихось прихованих варіантів».
Глава держави наголосив, що в України такі самі відносини з Грузією або з багатьма іншими країнами, як і відносини Росії з десятками споживачів на цьому ринку. І якби російська сторона мала хоч одну реальну, а не політичну претензію з цього питання, то, за словами В.Ю., «ця претензія вже б сто разів гуляла світом».