«Чорнобильдорф» та «Філоктет. Античний рейв» стали фаворитами фестивалю-премії ГРА

19:46, 09.12.2021
«Чорнобильдорф» та «Філоктет. Античний рейв» стали фаворитами  фестивалю-премії ГРА

Роман Григорів та Ілля Разумейко щасливі: п’ять премій міжнародне журі віддало «Чорнобильдорфу». (Фото Артема ГАЛКІНА)

Одна з головних і найочікуваніших театральних подій року – оголошення лауреатів IV Всеукраїнського фестивалю-премії ГРА відбулася у Києві у приміщенні Національного театру оперети. І хоча, через карантинні обмеження, урочиста церемонія відбулася у вузькому колі театральної спільноти, -  завдяки онлайн-трансляції за нею могли спостерігати усі бажаючі в різних куточках країни і навіть світу.

 

Цьогоріч на розгляд експертної ради премії надійшло 89 різножанрових проєктів з 23 міст України. До шорт-листа потрапило 12 вистав театральних колективів з Києва, Львова, Берегова, Тернополя, Одеси, Луцька і Рівного.

 

«За чотири роки свого існування ГРА перетворилася на унікальний кейс, який охоплює всю театральну мапу країни: від кордону до кордону, від маленького містечка до столиці, від державних форм власності до абсолютно незалежних проєктів – всіх об'єднаних прагненням до творення актуального театрального контексту», - сказала голова експертної ради, журналістка, театральна та музична критикиня Ольга Стельмашевська.

 

А ще додала, що за її спостереженнями «відбувається кардинальна зміна парадигми: поступовий, але невідворотний відхід від олдскульного театрального підходу – в бік сучасного мислення в усіх напрямках театральної справи. Спеціалісти, а разом з ними і театральні глядачі, розвиваючи свій новий, часто не такий комфортний глядацький досвід, зумовлений реальним часом, що переповнений катастрофами, зламами і щоденними драмами, – змушені змінюватися разом із театром, який чуйно й швидко реагує на ці запропоновані обставини.

 

Якщо український театр й надалі так само талановито і несамовито резонуватиме цьому світові сучасною театральною мовою, – він буде затребуваний глядачем і цікавий світовій театральній спільноті».

 

Заключна частина – показ вистав-фіналістів – планувалася наприкінці листопада у Львові, але організатори змушені були перенести її у формат онлайн-трансляцій через форс-мажорні обставини, спричинені пандемією COVID-19. Утім, це не завадило до Києва прилетіти членам міжнародного журі, яке визначало переможців у шести основних та шести індивідуальних номінаціях.

 

До його складу входили відомі театральні діячі з п’яти країн Європи. Литовський співак, генеральний директор Каунаського державного музичного театру Беньямінас Жельвіс подякував за запрошення, сказав, що бути членом журі «ГРИ» для нього велика честь  і йому було дуже цікаво побачити такий різноманітний спектр сучасного українського театру.

 

Португальський актор, режисер і керівник Театральної компанії у Бразі Руї Мадейра був вражений «високою якістю українських вистав, сміливістю ідей режисерів». Французький режисер, актор, продюсер та генеральний директор Théâtre de la Massue Фредерік Поті зізнався у своїй любові до нашої країни, яку доволі часто відвідує, до театральних митців, а також висловив своє захоплення їхньою сміливістю і готовністю висловлювати свою позицію зі сцени, які, на жаль, не часто нині зустрінеш у західних театрах.

 

Нідерландська танцівниця, хореограф і педагог Дайан Елшоут зауважила, що усі переглянуті нею постановки за тематикою дуже актуальні і доречні сьогодні, а також, що навіть через екран комп’ютера вона відчувала їхню енергетику. Польська докторка гуманітарних наук Анна Корженьовська-Бігун (розмовляла без перекладача і українською мовою!) подякувала за чудову організаційну роботу Національній спілці театральних діячів України і висловила своє захоплення великою кількістю різноманітних тем, часто складних і незручних, в які заглиблюється український театр, побажавши йому подальшого розвитку.

 

Отже, членів міжнародного журі найбільше вразила вистава «Чорнобильдорф» Лабораторії сучасної опери Opera Aperta, бо саме їй вони віддали 5 премій: за найкращу пошуково-експериментальну виставу, режисерську роботу, сценографію і музичне рішення (Роман Григорів та Ілля Разумейко), а також за найкращу хореографію (Христина Слободянюк).

 

На другому місці за кількістю перемог опиналася вистава «Філоктет. Античний рейв» Львівського драматичного театру імені Лесі Українки. Вона отримали 3 нагороди у номінації «За найкращу виставу камерної сцени» (режисер Дмитро Захоженко), «За найкращу жіночу роль» (Оксана Цимбаліст) і «За найкращу чоловічу роль» (Василь Сидорко).

 

І по одній (але такій бажаній і шанованій), премії ГРА отримали:  «Це дитя» Закарпатського угорського драматичного театру з міста Берегове (найкраща драматична вистава), «VIÑO» Київського театру драми і комедії на лівому березі Дніпра (найкраща пластична вистава), «Лис Микита» Львівського театру опери та балету імені Соломії Крушельницької (найкраща опера) і  «А хай то качка копне» Тернопільського театру актора і ляльки (найкраща вистава для дітей).

 

Переможці отримували нагороди з рук членів міжнародного журі та провідних українських театральних діячів – режисера Ростислава Держипільського, композиторки Алли Загайкевич, акторів Лариси Кадирової і Богдана Бенюка. Останній дав нове визначення абревіатурі театральної спілки: НСТДУ – Нехай Стане Так Добре Україні.

 

Своє захоплення фестивалем і відмінною організацією висловив перший заступник міністра культури Ростислав Карандаєв. А голова спілки, керманич Київської оперети Богдан Струтинський у своєму заключному слові на церемонії зауважив, що головне завдання фестивалю – об’єднати український театр, залучити колективи до одного загального процесу – планомірно здійснюється.

 

Що театр потужного розвивається і задає моду в державі, а зв’язки між театральними закладами країни міцнішають. А також розповів про своє бажання, аби театр був не просто розвагою, а «потужним інструментом виховання нації», а ГРА стала настільки популярною, щоб її церемонія проходила у великому залі Палацу «Україна».

                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Вікторія КОТЕНОК