Сумермаркет «Гоголь»

Сумермаркет «Гоголь»

Історик філософії та літератури, проректор Острозької академії Петро Кралюк написав дивовижну книжку. Насамперед він, єдиний у потужній книжковій симфонії, до 200–річчя Гоголя насмілився погратися з кодами самого класика. Микола Васильович був першим, хто на підсвідомому рівні збагнув абсурдність російської цивілізації. Як пише доктор філології Ніла Зборовська, «перший психологічний портрет Російської імперії та російської людини дав М. Гоголь у романі «Мертві душі», і цей «портрет» виявив «типовий садомазохістський характер імперської психології, несвідомою основою якої є перверсивна сексуальність і патологічний інстинкт жорстокості» (Код української літератури. — К.: Академвидав, 2006).

«Війна і мир» на пострадянських теренах

«Війна і мир» на пострадянських теренах

У травні цього року найпрестижніший конвент фантастів СНД «Інтерпрескон» прогнозовано очікував на лавреата лише з двох безсумнівних лідерів: «Мідний король» киян Марини й Сергія Дяченків та «Списанные» москвича Дмітрія Бикова. Та сталася несподіванка: поважне журі коронувало нове ім’я на пострадянських теренах — дніпропетровського письменника Яна Валетова з чотиритомовим романом «Нічия земля».

За кілька місяців потому на вересневому Харківському фестивалі «Зоряний міст» твір Я. Валетова знову став переможцем. Схоже, що у Дяченків — апріорних фаворитів усіх НФ–конвентів — з’явився постійний конкурент. Тим більше що працює дніпропетровський автор у тому самому, що й МСД, жанрі «модельного реалізму».

Мистецький лікнеп

Тетяна ПАВЛОВА, Валентина ЧЕЧИК. Борис Косарев. 1920–ті роки. Від малярства до теа–кіно–фото. — К.: Родовід

Це бездоганно оформлене видання стало Лідером літа нинішнього книжкового сезону. Маємо якнайповніший каталог робіт харківського художника Бориса Косарева, добре відкоментований дослідницями. Б. Косарев народився 1897 року і вже до Першої світової війни став (разом із класиком українського аванґарду Василем Єрміловим) фігурою першого ряду в художньому житті Харкова. У 22 роки його мобілізують до Денікінської армії полковим писарем. 1920–го потрапляє до Одеси; Ісаак Бабель допомагає йому влаштуватися рисувальником плакатів до ЮгРОСТА. Тут Б. Косарев працює разом із М. Кольцо­вим, В. Катаєвим, Ю. Олешею, Л. Славіним, В. Сосюрою. Найбільше тоді вплинув на нього Сандро Фазіні, старший брат І. Ільфа. Фазіні вже був визнаним фотографом–професіоналом, а молодий Косарев — досвідченим любителем.

Столиця й окупанти

Столиця й окупанти

«А вы отдаете себе отчет, что в Городе идет настоящая война?» (Валерий Грузин. Гибель Киева. — К. : Амадей, 2008). Війна в Києві — реальна та рефлексійно–літературна — на жаль, не новина. Булгаковські «Дні Турбіних» пам’ятає, либонь, кожний. Але тут — роман–online; на сюжетному календарі — 2008–й.

Настільні вернісажі

Настільні вернісажі

Коли пристати на думку Мішеля Уельбека, що живемо нині під ковпаком ідеології «тотального супермаркета», то багато агресивних проявів сьогодення дістають цілком логічне обґрунтування. Стає ясно, чому політики із завзяттям «представників канадської компанії» проштовхують ідею «нових облич», а торгові менеджери заманюють до своїх крамниць рекламними текстами, ніби списаними з передвиборчих програм. Слова «новий», «новинка», «новина» набули статусу магічних заклять, що кермують і щоденним, і життєвим вибором сучасника аж настільки, що Уельбек говорить про з’яву нового антропологічного виду — «человека супермаркета», позбавленого власної волі, бажань, імунітету перед продажною модою. Та оскільки наш француз насамперед письменник, а вже потім філософ–соціолог, то завершує він свої розмисли так: «Изо всех сил литература противится идее перманентной актуальности, абсолютизации настоящего времени» (усі цитати див.: Мишель Уэльбек. На пороге растерянности // Иностранная литература», 2002, №3).

Філософія в інтер’єрі євроремонту

Філософія в інтер’єрі євроремонту

2003–го року вийшла книжка Сергія Кримсь­кого «Запити філософських смислів» (К.: ПАРАПАН, 240 с.), яка тоді посіла в рейтинґу «Книжка року» друге місце в категорії «Вітчизняна гуманітаристика». «Програш» першості зумовлювався частково банальним брошуроподібним виданням цього тексту, а зокрема й незвичністю на нашому ринку дослідження, яке стало лідером: Марія Зубрицька. «Homo legens: читання як соціокультурний феномен» (Л.: Літопис).

Інноваційні філософські роботи входять у читацький обіг українців вельми повільно. Немає звички, традиції. Не дивно: майже все минуле сторіччя нас ізолювали від такого роду літератури. Натомість прищеплювали ставлення до філософії як до політичного піару, єдиним завданням котрої була легітимізація владних рішень. Авжеж, це «старі» філософи намагалися пояснити світ, а «нові» мусять його змінити, — оголосив остаточний вердикт терорист від філософії Ленін. До речі, С. Кримський побіжно, але дуже влучно схарактеризував інтелектуальну суть марксизму–ленінізму: «В. І. Ле­нін прямо пов’язував істинність марксизму з його всевладністю, хоч, як відомо, сили потребує не істина, а брехня. І коли він в апологетиці практики посилався на вислів із «Фауста» Ґете, що «теорія є сірою», але «вічнозеленим» є дерево практичного життя, приховувалось ім’я автора цієї тези. Ним був Мефістофель, Сатана».

Ленінізм у мистецтві: ніж та сірчана кислота

Ленінізм у мистецтві: ніж та сірчана кислота

Мистецька кар’єра Василя Седляра була стрімкою. Хлопець із Полтавщини приїхав до Києва вчитися малюванню. Ще до російської окупації встиг закінчити художнє училище і вступити до щойно відкритої за гетьманату Академії мистецтв — у майстерню професора Михайла Бойчука. Через десять років в усіх на вустах уже буде «бойчукізм» — авангардний напрям, що на рівних «змагався» з модерним європейським мистецтвом на Венеційських бієнале 1930–років. Першим номером поруч Бойчука був саме Седляр. В інших термінах це зафіксують пізніше київські енкаведисти: «Націонал–фашитстська група Бойчука–Седляра».

Упосліджений Геракл

Упосліджений Геракл

Із міфами не все так просто. Вони ніде й ніколи не існували у вигляді систематизованих збірок. Цілісна картина міфологічної світобудови існувала у древніх головах, а потрапляла вона туди спочатку від жерців, пізніше — від перших письменників, для яких міфічні сюжети були нормативною віссю будь–якої власної історії. Саме ті старі літературні твори (плюс сучасне їм образотворче мистецтво, реставроване археологами, — амфори, фрески, мозаїки) і є матеріалом для модерних переказів. Але якою мовою розказати ті сиві легенди, аби зберегти шарм антики?

Сто світлин, які змінюють світ українських образів

Ігри з геометрією — улюблена справа усього мистецтва, й фотографії також. Найвищий епітет, ужитий щодо класика світового фотомистецтва А. Картьє–Брессона — «геометр, не признающий правил» (Анри Картье–Брессон. Воображаемая реальность. — Санкт–Петербург: Лимбус Пресс, 2008). Той самий славетний француз, «работавший для «Лайфа» и других иллюстрированных изданий... их ненавидел... потому, что они покушались на кадрирование его снимков, урезая идеальную вселенную до масштабов комнатной» (Олег Шишкин. Ч/Б. — Москва: Новое литературное обозрение, 2005).