«Український світ» в артефактах і шедеврах

«Український світ» в артефактах і шедеврах

Здається, в епоху інтернету найрізноманітніші джерела інформації маєш в одному пристрої — в комп’ютері, освоюй навики інтернет–серфінгу, і весь світ — біля твоїх ніг. Я теж так думала, поки не потрапила в Державний архів–музей літератури і мистецтва України(ЦДАМЛМУ), розташований на території Софійського заповідника. Там у читальному залі можна замовити, наприклад, архів відомого мистецтвознавця Стефана Таранушенка і з шелесткого конверта тобі на руку випадуть жовті старі фотографії, а в папці будуть оригінали статей, листи. Можеш замовити з фондів документи Олеся Гончара, Павла Загребельного чи Миколи Глущенка, і весь чар того часу, того світу і тих людей разом з артефактами доставляють тобі з фондосховища. Порівняти відчуття видобування інформації з монітора комп’ютера і з архівів — не можна ні за якими параметрами, і зрозуміти цю безсилість може тільки той, хто в архівах працював. Відмінність тиражної продукції і оригіналу, масового виробництва і ручної роботи, комп’ютерної графіки і живого малювання — усе кульгає, до раціональних переваг додаються запахи, аури, міфи, які матеріалізуються через дотик. Звиклі до touchscreen, ми маємо можливість пережити інший емоційний досвід. Неймовірні багатства національної культури у вигляді документів і артефактів, немов зачакловані, лежать, чекаючи своїх дослідників — людей не так кар’єрно мотивованих, як щиро зацікавлених і здатних любити ці абстракції, що звуться вітчизняним мистецтвом.

Екс–ЦЕНТРик моди

Екс–ЦЕНТРик моди

Із «Твіттера» у «Фейсбук», із модних сайтів на новиннєві — у вівторок світ облетіла новина про смерть найвідомішого «модного» фрика — італійської фешн–оглядачки, стилістки Анни П’яджі. Синє волосся, вибілене обличчя, сильно нарум’янені щоки, дивні капелюхи, боа й одяг, як у папуги, — свій стиль, який не сплутаєш із будь–яким іншим і тим паче навряд чи захочеш його повторити, Анна знайшла в 55 років. До того як стати найпомітнішим персонажем модного світу і королевою еклектики, якою ми її знаємо останні 25 років, Анна працювала перекладачкою, редактором моди в італійському журналі Arianna, головним редактором журналу Vanity, колумністкою у Vogue, газетах L’Espresso і Panorama, стилістом, фешн–консультантом. Здавалося б, такий трохи карикатурний персонаж, бабуся too much (з англійської — «занадто») у нападах епатажу мала б пропагувати маргінальну моду. Але навпаки — всі критики і дизайнери відзначали її надзвичайне чуття на нові тренди і нові таланти. І важко повірити — улюбленими парфумами епатажної ікони стилю були Chanel №5.

Публіка прийшла вклонитися

Публіка прийшла вклонитися

Театр імені Івана Франка звик до черг і ажіотажу. Народного артиста України Богдана Ступку не здивуєш оберемками квітів — його обожнювали у Києві, Москві, Львові, Нью–Йорку — скрізь, де він тільки виходив і починав казати текст ролі. Але такої кількості квітів, як українці принесли до труни головного актора України, художнього керівника Театру імені Франка, не бачила жодна зірка. Оберемками і попонами виносили їх через службовий вхід, а люди все несли і несли нові, побожно кладучи біля підніжжя сцени. У спальному районі Позняки, купуючи близько 11–ї ранку парну кількість гладіолусів, я почула від продавчині: «Ви до Ступки? У мене сьогодні цілий ранок купують для нього квіти». В метро ближче до станції «Хрещатик» люди з квітами були дороговказом до театру. Молода жінка з червоними трояндами в руках, вибачаючись, попросила провести до місця прощання. Ми познайомились, Маша приїхала з Івано–Франківська у справах і не змогла не попрощатися з великим актором. Одна черга шанувальників Богдана Ступки починалася на Городецького навпроти виходу з метро, інша — з вулиці Заньковецької. У натовпі — обличчя відомих режисерів, акторів, письменників і звичайних театралів, шанувальників акторського таланту Богдана Сильвестровича. Повертаються із заплаканими очима від театру Роман Балаян і вдова Сергія Параджанова Світлана Щербатюк , на службовому вході, де через рамку пропускають журналістів та урядовців, намагаються пройти кінорежисер Сергій Буковський із польськими кінематографістами і вдовою Івана Миколайчука Марією, біля входу бачу Ольгу Сумську.

Пруст і трохи нервово

Пруст і трохи нервово

Здавалося б, Донецьк — це місто, якому в останню чергу потрібне сучасне мистецтво. І черга ця ніколи не дійде. Але факт залишається фактом: найбільший в Україні «заповідник» contemporary art знаходиться в промзоні шахтарського міста, де навіть житлових масивів поруч немає, — на вулиці Світлого шляху. На 7 гектарах території заводу ізоляційних матеріалів зі справжнім териконом посередині. Сюди не прийдеш на вернісаж у «лубутенах», нехай вони й на два–три виходи — дивно зберігати у шафі пару з облізлою від гравію шкірою, тому кеди і балетки — святкове взуття і зіркових художників, і важливих гостей. Із 20 квітня до 1 липня цього року в «Ізоляції» побувало близько тисячі людей, кажуть працівники Фонду, — це дуже хороший показник. На відкриття виставок приходять переважно студенти та співробітники +3 — родичі, друзі, знайомі, сім’я, причому співробітники — це і волонтери–гіди, піарники, куратори, і електрики та роботяги, які руцями матеріалізують ідеї художників.

Коли арт–центр тільки відкрився, люди потяглися на облагоро­джену територію культурно відпочити — з пляшкою–закускою, тоді культура виставила фільтраційний бар’єр у вигляді плати за вхід. Але їхати через усе місто в промзону єдиним автобусом, а потім платити гроші — і просунутий донеччанин не готовий. Та й стратегія «підсажування» на contemporary art передбачає режим максимальної лояльності. Зараз вхід на «Ізоляцію» безплатний, а на вернісажі гостей привозять із Києва та з–за кордону.

Музейники і «Фейсбук»

Музейники і «Фейсбук»

Здавалось би, музейники і «Фейсбук» мають дуже мало спільного. Бо сьогодні українські музейники як спільнота чомусь асоціюються не з просунутими користувачами сучасних технологій, яких у Києві і я особисто знаю чимало серед людей середнього і молодого покоління, а з консервативними кандидатами наук і вредними бабцями–наглядачами. «В Україні понад 500 державних музеїв, половина з них з нами у контакті, — каже співробітниця Українського центру розвитку музейної справи Леся Гасиджак, — а в іншої половини немає навіть факсів, не те що комп’ютерів». Тому музейна «руханка», затіяна Центром, щодо висунення кандидата в депутати від музейного середовища через соціальні мережі виглядає як цікавий суспільний експеримент.

Скло, ножиці, газета

Скло, ножиці, газета

«You’re a star, newborn star», — каже художниці Жанні Кадировій арт–менеджер «Пінчук Арт Центру» Бйорн Гельдхоф. «If I am here, so I am a star», — посміхається Кадирова. Вона — перша з молодих художників відкрила хоч і невелику, але «персоналку» в «Пінчук Арт Центрі», до неї у тісному зальчику PAC–UA на 5–му поверсі виставлялися тільки відбірні сучасні класики — Ройтбурд, Маков, Чічкан, Савадов, Цаголов, Маценко. Блискучий графік із Харкова Павло Маков, який експонував тут свої роботи напередодні, якось у розмові сказав, що з усіх молодих художників Кадирову він цінує чи не найбільше, і любить її роботи: «Недавно ми обмінялися творами, Жанна подарувала роботу із серії «Діаманти» — і мені, і дружині вона страшенно подобається, а я підбираю їй щось відповідне зі своїх робіт».

Одяг майбутнього: традиції + авангард

Одяг майбутнього: традиції + авангард

Тринадцятий конкурс молодих дизайнерів «Погляд у майбутнє» пройшов під аркою Дружби народів у європейському містечку. Чим хороший open–air? Вхід вільний, повно променадного люду, кількість глядачів тішить око. А глядачів тішили 18 колекцій дизайнерів–початківців, кожна з яких складалася з 5 одиниць.

Українське паралельне

Українське паралельне

Паралельна програма бієнале сучасного мистецтва, кінофестивалю чи будь–якої міжнародної арт–солянки — це приватні ініціативи митців, інституцій, фондів, через які до зацікавленої публіки прагнуть донести мистецтво–ідею чи мистецтво–товар.

Сльозогінний газ у першому читанні

Сльозогінний газ у першому читанні

Третя спроба українців захистити країну від «геноцидного» Закону про регіональні мови, внесеного на розгляд ВР «регіоналами» Колесніченком і Ківаловим, учора була не такою вдалою, як дві попередні. 234 депутатські голоси за фактично офіційну двомовність в Україні — таким був результат голосування.

«Ніч». Лондон. Рекорд

«Ніч». Лондон. Рекорд

2012 рік для художника починався незле — він став лауреатом Шевченківської премії, «Людиною року», тепер на його рахунку ще один рекорд. Ті, хто вміють рахувати і мають добру пам’ять, обов’язково заперечать: чому рекорд, адже в травні минулого року на аукціоні Phillips de Pury & Co в Нью–Йорку за його картину «Степ» заплатили 98500 доларів, а в жовтні на лондонських торгах Phillips de Pury & Co полотно «Кінь.