Що потрібно серцю?

Що потрібно серцю?

Каліцтво чи вроджену неповносправність свого часу вважали «карою за гріхи». Як і будь–яку «інакшість» чи брак чогось, що бачилося ознакою «норми». Та після революції Духу, яка дала людству розуміння єдиного для всіх Бога–Творця, почалося поступове усвідомлення спільності, взаємодоповнюваності і глибинної потреби людини в людині, незалежно від її зовнішніх ознак чи здібностей. Навіть розумових. Утім аж у ХХ столітті заговорили про особливий дар стосунків з розумово неповносправними. Чи не першим відкрив цей дар канадський філософ Жан Ваньє. Він побував у психіатричному інтернаті, де служив капеланом його знайомий священик Тома Філіп, і був вражений нелюдськими умовами тамтешнього існування. У 1964 році мислитель придбав у Франції будиночок і поселився там з двома розумово неповносправними чоловіками. З часом таких людей з особливими потребами та їхніх молодих помічників–волонтерів у будиночку більшало. Створилася спільнота, яку назвали «Лярш», тобто «Ковчег». Сьогодні таких спільнот налічується вже понад 135, у більш ніж 30 країнах світу. Україна стала першою з пострадянських держав, що сприйняла ідею «Ковчега». У березні 2007 року спільноту у Львові офіційно визнав міжнародний рух «Лярш».

Дмитрівська субота

Дмитрівська субота

У суботу, найближчу до дня святого Димитрія Солунського (8 листопада), у православній церкві поминають померлих. Ця традиція триває на українських теренах століттями, за цей час набувши різних нашарувань. Хто керував церквою в Україні (скажімо, греки чи росіяни), той і переробляв стародавні українські звичаї на свій лад. Однак цієї суботи ми поминаємо своїх предків. Із пошани до них спробуймо дізнатися більше про історію цього поминального дня, про його первісний сенс і зміни, яких він зазнав упродовж століть.

Миру — хоч на тиждень

Миру — хоч на тиждень

ІІІ Суспільний тиждень Української греко–католицької церкви цього року відбувається за підтримки Національного університету «Києво–Могилянська академія» і має назву «Примирення як дар Божий». Упродовж кількох днів його учасники (а ними можуть стати всі охочі) на конференціях і презентаціях, під час відвідин сиротинців, будинків для людей поважного віку, інтернатів для інвалідів чи в’язниці дізнаватимуться більше про стан миру — між заможними і вбогими, здоровими і в чомусь не повносправними, між «катами і жертвами» тоталітарного режиму, між різними народами. А також учитимуться, як плекати мир і дарувати його іншим.

Визволення, що триває

Визволення, що триває

«На території Волині УПА звільнила від німецьких окупантів значну територію ще до повернення Радянської армії, тому звільнення України від нацизму є спільним досягненням і УПА, і Радянської армії», — заявив голова Братства ветеранів УПА Волині Василь Кушнір на зустрічі ветеранів УПА та Радянської армії. Ця зустріч відбулася 27 жовтня у селі Сянки Турківського району на Львівщині. Ветерани на знак примирення поклали квіти до пам’ятника загиблим червоноармійцям і потиснули одне одному руки.

Ціна шістдесятництва

Ціна шістдесятництва

Гроші, виділені на ремонт Музею шістдесятництва, використані не за призначенням. Про це наприкінці вересня написали в листі до Президента знані громадські діячі–шістдесятники. Окремо листа до віце–прем’єр–міністра Івана Васюника направив голова «Меморіалу» — шістдесятник Лесь Танюк. «Головний гуманітарій» відгукнувся: 9 жовтня дав доручення міській владі до 15 грудня цього року завершити ремонт приміщення. Хоча нових коштів не виділено. Доти три укази Президента Віктора Ющенка (перший — ще у 2006–му) і ухвали міськради веліли «негайно вирішити питання» цього культурницького осередку. У серпні 2007 року Музей шістдесятництва внесли у перелік закладів туристичного дозвілля, призначених для першочергового облаштування у зв’язку з Євро–2012. У січні 2008–го мер столиці Леонід Черновецький підписав розпорядження, яким на музей з міського бюджету мали виділити 1,5 мільйона гривень. Утім ще в 1994 році відома громадська діячка Надія Світлична передала на його заснування свою Національну Шевченківську премію. Чому ж затверджене владою приміщення в центрі Києва досі не придатне для експозиції, а кияни і гості не мають змоги ознайомитися з шедеврами мистецтва, феноменом правозахисту і політичної думки шістдесятників та неоціненним досвідом збереження людяності в нелюдських умовах?

Як назвати ту війну?

Як назвати ту війну?

Війна — навіть переможна — це радше трагедія, ніж привід пишатися. Вона завжди залишає по собі могили, сиріт і бездомних. Не можна сказати, що про горе від Другої світової війни у СРСР не говорилося. Утім його своєрідно інтерпретували, покриваючи міфом про «світле майбутнє» і використовуючи для розпалення благородних намірів «звільнити світ від війни», тобто поступово завоювати його для «комунізму». Для такої збуджуючої пам’яті використовували різні державні свята й ритуали, монументи й пам’ятники, музеї, кінофільми, літературу, систему освіти. «Інша» пам’ять — про знищення у 1920—40–х роках національної інтелігенції та духовенства, штучний масовий голод, визвольну боротьбу українців — не просто замовчувалася, а якомога ретельніше стиралася з мізків «населення». Вона стала проявлятися лише наприкінці 1980–х.

У незалежній Україні розпочалися наукові дослідження раніше приховуваних історичних подій. Утім і досі висновки дослідників залишаються переважно в малотиражних наукових збірниках та в умах відносно небагатьох високочолих учених. І хоча національна система освіти впродовж 18 років навчає молодь історії на основі наукових досліджень, а в скарбниці національного кінематографа — сотні якісних документальних фільмів про ХХ століття, на широку громадськість досі мають більший вплив російські ЗМІ. Адже, окрім наукових досліджень, у країні ще потрібна політика пам’яті. Недарма кажуть: чия пам’ять — той і господар.

Наприкінці вересня в Києві відбулася конференція, яка вперше спробувала ввести Україну в річище світової науки з цього питання. На конференції «Друга світова війна та (від)творення історичної пам’яті в сучасній Україні» йшлося про те, як історичні факти інтерпретуються, подаються тими чи іншими політичними силами і як довкола цього формуються певні моделі історичної пам’яті. Мотором і адміністратором конференції став нинішній директор програм Фулбрайта в Україні Мирон Стахів. На кілька днів у Києві зібралися найкращі історики й культурологи з України, Словаччини, Австрії, Франції, Естонії, Литви, Швеції, Німеччини, Польщі, Росії, США та Канади. Українські дослідження представляли на конференції вчені, серед яких Юрій Шаповал, Олександр Лисенко, Сергій Кот, Гульнара Бекірова, Людмила Гриневич, та закордоння: Орест Субтельний (Йоркський університет, Канада), Марко Царинник (Канада), Роман Сербин (Квебекський університет, Канада). Про відкриття і висновки цього поважного зібрання, актуальні напередодні 65–річного ювілею визволення України від фашистів, — наша розмова з відомим фахівцем із питань національної пам’яті, співголовою оргкомітету конференції Владиславом Гриневичем.

Безпека храмів

Безпека храмів

«Ми вдячні, що пам’ять про наші храми повертається сьогодні завдяки Службі безпеки України», — наголосив Патріарх Київський і всієї Руси–України Філарет учора, коли голова СБУ Валентин Наливайченко передавав Київській патріархії розсекречені матеріали про 37 храмів на Сході України. У 1920—30–ті роки вони належали Українській автокефальній православній церкві, священики служили в них українською мовою.

20 років із «Нашою вірою»

20 років із «Нашою вірою»

Цей часопис — майже ровесник нашої незалежності. Можливо, й передвісник її. Бо вперше відверто заговорив про свободу духовну, про потребу творення в Україні православної церкви, незалежної від «столиці СРСР». Утім за 20 років редакція часопису майже не знала стабільності й захищеності у своїй праці. Її раз по раз виставляли з державних приміщень, а в 2005–му — і з церковного, після перевороту в управлінні Українською автокефальною православною церквою. Після того «Нашу віру» прихистив Осип Зінкевич у приміщенні видавництва «Смолоскип». Утім допогромної популярності часопис ще не відновив, адже того ж року газету чомусь зняли з державного розповсюдження: кіоски стали відмовлятися приймати її на реалізацію. Доти наклад часопису становив до 60 тисяч примірників, сьогодні — лише 3,5 тисячі. Утім це ніяк не применшує ролі «Нашої віри» як яскравого феномену української духовної культури. Нині видавництво «Дух і літера» готує до друку книгу на основі найбільш резонансних публікацій «Нашої віри». Про ідею часопису, його авторів і об’єднавчо–християнський напрямок публікацій — наша розмова з незмінним головним редактором, відомим публіцистом, доктором філософії Євгеном Сверстюком.

Оновлення Дрогобича

Оновлення Дрогобича

Як зацікавити молодь попрацювати на цвинтарі? Цілий тиждень з молотками й щітками розчищати від землі старі гробівці, відновлювати на них імена й прізвища незнайомих їм людей, які померли 100—200 років тому? Виявляється, що секретом пробудження в молодих душах інтересу до історичної спадщини володіє Центр волонтаріату при дрогобицькому відділенні Міжнародного християнського фонду «Карітас», що означає «любов у дії». «Карітас» ініціює і підтримує різні соціальні проекти, особливо потрібні в «посткомуністичному» суспільстві, де люди звикли покладатися на партію, державу чи на «когось, хто прийде і зробить». Натомість християнський фонд пропонує добрі справи, які можна робити громадою, наново навчаючись взаємодії і взаємній відповідальності у місцевій громаді. Такою справою став міжнаціональний молодіжний табір у одному з найстаріших міст України — Дрогобичі, — де гості з–за кордону дізналися про Україну, а наша молодь повчилася цінувати власне місце проживання.

Як Канада по–українськи співає

Як Канада по–українськи співає

Успішна жінка, професор університету Альберта Наталя Кононенко тішиться, як дитина, коли бачить шедевр народного мистецтва чи нову гарну книжку про старожитності або ж чує автентичний спів, що зберігся в українському селі. Вона щороку буває в Україні в особистих «експедиціях» і записує від бабусь пісні, казки й різні оповідки. Ось, сидимо разом біля комп’ютера в Музеї Івана Гончара. Пані Наталя заходить на свій сайт, де можна віртуально помандрувати Україною — «зайти» в різні хати, що зберігають нашу традицію (ефект панорами), «покрутити» мишкою й оглянути з усіх боків кожну з писанок чималої колекції, послухати пісні та розповіді.