Бачити і розуміти
Книжковий світ відзначив 30-річчя виходу одного з найвідоміших і водночас досі «не розгаданого» роману кінця ХХ століття «Ім’я рози» Умберто Еко (1980). Історія його дивна від початку й до сьогодні. Відомий в Італії професор семіотики (науки про знаки і значення), автор кількох спеціальних, активно цитованих науковцями книжок, раптом запропонував видавцям... роман.
Приблизна історія
Три останні роки видавці наполегливо позиціонують Андрія Кокотюху як історичного белетриста. Видавців зрозуміти неважко: нині тематика з нашої воєнної минувшини різко пішла вгору. А тут якраз і нагоджується пан Кокотюха, котрий береться чи не за будь-яку пропозицію, навіть коли «вона мені не завжди подобається», — зізнається наш автор в інтерв’ю Ірині Славінській (33 герої укрліт. — Х.: Фоліо, 2011).
Пауло Коельйо здався
У західному книжковому світі останні роки усталилася добра традиція — відзначати ювілеї лонґселерів. Гучно справили тридцятиріччя першодруку «Імені рози» Умберто Еко, й українські видавці долучилися цього феєрверку — 2013-го харківське «Фоліо» перевидало роман в новій авторській редакції. Далі надійшло двадцятип’ятиріччя виходу «Алхіміка» Пауло Коельйо.
Роман про спогади
Поезія як міграція
Коли до рук потрапляє перша книжка поета, критичні очікування прості, якщо не сказати примітивні. Ті спроби — ніби сходи на ще вільній від бур’янів весняній грядці: добре видно, де елітне зерно, де ординарне; де клон чи несподівана мутація, а де й просто той самий бур’ян, що — як знати — добре мімікрує під культурні рослини.
Полювання за спогадами
Родова ідентифікація — коренева тема письменства: східні епоси, Гомер, Мойсей. Найяскравіші зірки літературного ХІХ сторіччя — під цим знаком. У ХХ-му вивченням механізмів фамільної пам’яті перейнялася наука: міфологи, етнологи, соціологи, історики. «Усна історія» та «історія повсякдення» перетворилися на самостійні дисципліни. А під совєтами буяв регрес.
Атипова література
Зима 2014-го заскочила зненацька всіх українців. Усе пішло не так, навіть у законспірованих експериментаторів. Найбільше шоковані, либонь, були різні суспільні локатори: філософи, політологи, літератори. Злетіли всі програми усвідомлення, не підтримували жодної знайомої логіки. Комп’ютер видавав дивні тексти, де майже не було дедукції, а лише хронологія емоцій і настроїв. Заговорили про з’яву «нової літератури».
ЕКСПЕРТНА ДУМКА
Класика як сучасність
Номінація «Хрестоматія» усе ще лишається найбільш непередбачуваною на українському книжковому ринку: видання класики хоч і рясно виходять упродовж усіх років незалежності, а проте до систематизованого відтворення канону (вітчизняного і світового, у перекладах) ще далеко. Тому-то більшість новодруків у топ-списку з’являються з поміткою «вперше».