Ракетний крейсер «Україна», найбільший бойовий корабель, який будують вже понад двадцять років, так і не увійде до складу Військово–Морських сил. Як заявив міністр оборони Анатолій Гриценко, «Україну» або поріжуть на металобрухт, або зроблять з неї музей на воді, повідомляє УНІАН.
Крейсер будують на Миколаївському суднобудівному заводі імені
61 комунара. Саме зі спілкування з працівниками заводу міністр дійшов висновку: «Вони пропонують два варіанти: один — утилізація, але це також кошти, і він є не найкращим варіантом. Другий варіант — можливо, вони розраховують, що одне з морських міст, дехто показує пальцем на Одесу, погодиться зробити з цього корабля музей і хоча б таким чином використати його позитивно». Крейсер поставив оборонне відомство в ситуацію, коли несила нести, але й кинути важко. «Ми щороку на утримання «України» витрачаємо близько 5 мільйонів гривень. Він не введений і не буде введений до бойового складу Військово–Морських сил, та ще й забирає ресурси від виконання інших завдань», — констатує Анатолій Гриценко. За його словами, у перші роки Незалежності політики ухвалили рішення про добудову крейсера, хоча вже тоді «розумним військовим» було зрозуміло, що корабель такого класу є непідйомний для країни і не потрібен для виконання тих завдань, які стоять перед українським військовим флотом. «Страх політиків сказати тоді «ні» обернувся тим, що стало психологічною трагедією для тих, хто будував цей корабель», — підсумував Гриценко.
Ракетний крейсер такого класу, «вбивця авіаносців», справді завеликий для такого флоту, як український, та задач, що стоять перед ВМСУ. Його довжина — 187 метрів, а висота — 40 метрів. Він просто нашпигований різноманітною зброєю, деяких зразків якої немає навіть в американців: на кораблі є розвідувальний вертоліт, торпедні апарати та реактивні бомби для підводних човнів. «Україна» може дістати свою ціль на відстані 800 кілометрів. І хоч зараз він готовий на 96%, на добудову треба ще близько 30 мільйонів. А продати крейсер іншим країнам так і не вдалося. Тим часом на «Україні» уже двічі сформовували й розформовували екіпаж.
Якщо крейсер «Україна» таки стане музеєм, це буде не перший радянський «меч», який перекували на «орало»: нині в Криму, у Балаклаві, діє Музей холодної війни, що свого часу був таємною підскельною верфю, для ремонту атомних підводних човнів. Крім того, є прецедент продажу недобудованого корабля: 1998 року авіаносець «Варяг» Україна за копійки продала китайцям.