Потяг із фосфором зійшов з колії тому, що цей самий фосфор сильно «розгулявся» в цистернах. Це, в свою чергу, було спричинене дещо «халтурним» ставленням казахської сторони до завантаження і транспортування цього зовсім непростого вантажу. За словами гендиректора «Укрзалізниці» Володимира Козака, причин катастрофи декілька, і всі вони на совісті казахів: несправні «шассі», заварені клапани люків цистерн, нестача в них води.
Останнє — вирішальне. За технологією, шар води в цистернах з фосфором повинен мати товщину 50—60 сантиметрів, а перевірка встановила, що в «ожидівських» цистернах було лише 27—31 сантиметр. Відтак фосфор періодично горів ще в цистернах, вода гасила його, але слизькі продукти горіння осідали на стінках, далі йшов шар води, а всередині фосфор,густина якого бiльша. Виник ефект, подібний до того, якби в склянці з водою розхитувати кубики льоду. Інерція поперечних коливань цистерн наростала, аж поки перевищила допустимі норми у 5—8 разів. Всього цього не сталося б, якби при капремонті цистернам не заварили спеціальні клапани на люках, які й призначені для того, аби регулювати тиск. Ці клапани були заварені на шести цистернах, але цього вистачило. Отож цистерни дедалі розхитувалися, потяг вийшов на ділянку спуску, і тут проявився ще один гандж: ресори колісних «возиків» цистерн були на межі зносу. Врешті десята цистерна розхиталася настільки, що перенесла вагу на одну сторону, вийшла з колії, потягши за собою решту.
З усім цим, за словами пана Козака, погодилися казахи. В розслідуванні брала участь казахська комісія з 16 представників казахської залізниці, «Казфосфору» та виробника цистерн. Спочатку вони спробували висунути претензії до української колії, проте наші залізничники швидко відкинули такі закиди. Довіри більше немає: якщо раніше цистерни перетинали український кордон опломбованими, то тепер «Укрзалізниця» вимагатиме перевірки всіх вантажів на дотримання технології перевезень.
Збитки ж, як галицькому довкіллю, так і «Укрзалізниці», відшкодують не винуватці аварії — казахи, а їхні страховики — голландські компанії.