Напруга, викликана російською реакцією на розміщення елементів системи ПРО, так званого протиракетного щита, набуває гостроти. Останні заяви президента РФ Володимира Путіна про те, що у разі розташування елементів американської ПРО на Cтарому континенті Росія націлить свої ядерні боєголовки на Європу, занепокоїли не лише «винуватців» протистояння — Чехію та Польщу, а й усю європейську громадськість. Під загрозою опиняється не ефемерний «добробут», а безпека всієї Європи. Нагадаємо: у Чехії має розташуватися радіолокаційна база, а в Польщі — 10 установок протиракетного перехоплення, які, як стверджує Вашингтон, мали б берегти кордони Європи від «шальних» боєголовок з Ірану чи Північної Кореї.
Цими днями для підсумкових переговорів Прагу та Варшаву відвідує президент США Джордж Буш. Усім зрозуміло: «сердечне порозуміння» Заходу з Кремлем буде непростим.
Викласти польський погляд на цю дискусію ми попросили провідного експерта з питань оборони та безпеки Центру східних досліджень (Варшава) Анджея Вілька.
«Погрози Москви не мають обгрунтування воєнного характеру»
— Пане Анджею, чому Росія противиться розміщенню в Польщі «протиракетного щита» ПРО?
— Сам факт розміщення на території Польщі протиракетних установок не несе для Росії безпосередньої загрози військового характеру. В найближчому майбутньому негативніші наслідки для російської армії має побудова в Чехії радіолокаційної станції, в зоні охоплення якої перебуватиме вся європейська частина Російської Федерації і західна частина Сибіру (а саме на цьому просторі розташована більшість стратегічних військових об'єктів ядерних сил Російської Федерації, у тому числі й ракетні дивізії, до яких потрапляють сучасні міжконтинентальні балістичні ракети «Тополь-М»). Головну ж загрозу російський генералітет вбачає не в локалізації чергового елементу «протиракетного щита», а в самому факті його побудови. Веде це, мовляв, до отримання Сполученими Штатами стратегічної переваги над Росією. Влада Росії виходить з припущення, що в разі функціонування системи і продукування американцями відповідного числа протиракет, створення заслону від евентуального ядерного удару з боку Росії буде лишень питанням часу. Істотними для Кремля є й моменти, обумовлені винятково політикою і престижем. Система ж перехоплення ракет і радіолокаційна установка значно більшою мірою, ніж членство в НАТО, пов'яже Польщу та Чехію зі Сполученими Штатами, а тим самим максимально обмежить як впливи Москви в регіоні, так і можливості безпосередньо впливати на Варшаву i Прагу. Не можна забувати і про те, що Польща досі трактується Росією, як бунтівний васал.
— У разі розміщення у Польщі та Чехії елементів ПРО Росія погрожує «адекватною відповіддю». Про яку «відповідь» може йтися?
— Представники російських властей та армії неодноразово оголошували про можливість односторонньої відмови Росії від договору про ліквідацію ракет середньої та ближньої дії (РСМД; цей договiр було пiдпiсано мiж СРСР i США в 1987 роцi. — Ред.). Цей крок представляють як «хід у відповідь» у разі розміщення у Центральній Європі елементів американського «протиракетного щита». Паралельно з погрозами виходу з договору в разі продовження розбудови американської системи ПРО чути щораз гостріші заяви російських військових, між іншим, і про наявні в стратегічної авіації Росії можливості знищення американських об'єктів у Чехії та Польщі.
— Як би ви оцінили реальність російських погроз?
— Російські декларації про вихід із договору РСМД варто трактувати насамперед як елемент пропаганди. Поновне впровадження на озброєння війська ракет середньої дальності Pionier (SS-20) і ракет малої дальності «Ока» (SS-23) у будь-якому разі технічно можливо здійснити не раніше, ніж за кільканадцять місяців (введення на «бойове чергування» нової категорії ракет цих категорій могло б настати впродовж 5—6 років). Тож для погроз, гадаю, немає обгрунтування воєнного характеру. Росія і так увесь цей час володіє ракетами середньої і малої дальності, встановленими, насамперед на атомних підводних човнах, а також стратегічними бомбардувальниками. Можливий же вихід Росії з договору РСМД також не став би адекватною відповіддю на створення протиракетного щита, тому що наземні російські ракети малої та середньої дальності не створювали б для США безпосередньої загрози військового характеру. Для ураження цілей у Північній Америці призначені міжконтинентальні балістичні ракети значно більшої дальності (8—16 тис. км), модернізація яких і так триває в Росії вже кілька років, незалежно від планів розміщення елементів протиракетного щита в Центральній Європі. Ця модернiзацiя ракет обумовлена самим фактом початку побудови Сполученими Штатами глобальної системи ПРО, в перспективі дає американцям стратегічну перевагу над Росією. З цього огляду засадничою рисою найновіших російських міжконтинентальних балістичних ракет «Тополь-М» (впроваджуваних на озброєння) і «Булава» (у фазі випробувань) має бути здатність до подолання будь-якого протиракетного щита.
«Росія намагається «вирівняти рахунок» зі США»
— А які можуть бути військово-політичні наслідки, якщо Росія таки вийде з договору РСМД?
— Вихід Росії з цього договору мав би суттєві наслідки для усього регіону, насамперед, різко знижуючи рівень військової безпеки в Європі. У найближчій перспективі такий крок варто було б визнати за малореальний. Натомість можна чекати на загострення риторики з паралельним зростанням напруги навколо розбудови «щита». Російській стороні залежить насамперед на представленні американської системи ПРО як істотного елементу нової, «нав'язаної» Сполученими Штатами, гонки озброєнь, а завдяки цьому — і на отриманні підтримки своїх позицій у країнах Західної Європи. Ці дії не спричинили б до безпосередньої загрози для США, знизивши натомість рівень військової безпеки в Європі. Отож погрози вийти з договору РСМД слід трактувати насамперед як форму тиску Росії на її західноєвропейських партнерів, аби ті активніше противилися американським планам розбудови ПРО.
— Як далеко може зайти конфронтація?
— Відповім коротко: настільки далеко, наскільки можуть погіршитися відносини Москви і Вашингтона. Не можна забувати, що Москва останні роки трактує Сполучені Штати як головний пункт співвіднесення своєї політики і водночас як головного потенційного супротивника в глобальному вимірі. Росіяни не забули поразки, якої зазнали в «холодній війні», і ніколи її не вибачать американцям. При кожній нагоді намагаються і, певно, будуть намагатися й надалі «вирівняти рахунок». Тим більше що глобальні інтереси Москви і Вашингтона взаємно суперечливі. Хiба не в інтересах Росії є проваджувані Сполученими Штатами війни — чим довше вони тривають, тим більший струмінь нафтодоларів ллється до російського бюджету. Парадоксально, американці, воюючи в Афганістані та Іраку, допомагають росіянам здобувати кошти на нові міжконтинентальні балістичні ракети.
«Якщо російський флот залишить Україну, то разом з Кримом»
— Як ви оцінюєте місце України у цих геополітичних розкладах?
— Якщо йдеться про мою оцінку вибору України — військового союзу iз Заходом чи Росією, — то у військовому вимірі Україна ближче до НАТО, ніж до ОДКБ (Організація договору про колективну безпеку, яка де-юре існує в СНД із 1992 року. — Ред.). Українська армія, зокрема та її частина, яка пройшла модернізацію, вже властиво є натовською. Але от саме НАТО стає дедалі менше військовим союзом. Водночас не розглядав би зараз питання України як потенційного члена НАТО, тому що такої України не бачу — в Україні нема єдності. Якби центральні власті вирішили вступати в НАТО, то «трагедія» настала б у Донецьку, якби ж вирішили вступати в російську систему безпеки, подібна «трагедія» була б у Львові. Центральній Україні, мабуть, усе одно, з ким Україна ввійде в союз. Окремо стоїть питання Криму, яке, з моєї перспективи, тотожне питанню російського Чорноморського Флоту. В цьому випадку не хотів би навіть розглядати потенційного членства України в НАТО. Хіба Київ у 2017 році наполяже, аби Чорноморський флот полишив територію України. Але якщо росіяни будуть вимушені залишити територію України, то можуть залишити її разом з Кримом.