Коли заходиш до кондитерського відділу пристойного магазину і починаєш вибирати солодкий подарунок, очі просто розбігаються від розмаїття цукерок, тістечок, рулетів, кексів та шоколадок. Можете собі уявити, який шок отримали журналістки «УМ», потрапивши до «кондитерки», яка займає площу двадцяти середніх супермаркетів! Карлсон помер би від заздрощів, дізнавшись, яких солодощів нам вдалося скуштувати на Міжнародній виставці кондитерських виробів, що пройшла у німецькому Кельні. Адже сотні виробників з усього світу привезли до грандіозного виставкового центру свої найновіші та найсмачніші продукти.
Міні-бар із бантиком
Побувавши на виставці, ми переконалися, що їстівними можуть бути не лише вафельні трубочки та карамельні кульки. Футбольні м'ячі та гігантські яйця, акуратні будиночки з шоколадними газонами, дитячі машинки, літаки та велосипеди, корівки та лосі з кумедними мордочками, каченята, ведмедики, гриби, квіти і навіть... набори інструментів «для сім'ї, для дому» — усе це можна було погризти, не зламавши жодного зуба. Важко сказати, чи можна розпиляти шоколадною пилкою бодай карамельне дерево, але отримувати такий подарунок замість банальної коробки цукерок значно цікавіше. Втім, спокушають сучасні виробники не тільки змістом і формою, а й нестандартною упаковкою: данці — здоровенним яйцем Фаберже, набитим шоколадом, німці — товстою книгою iз відсіком для солодощів, австрійці — бляшанками з вирізаними зірками, яку, з'ївши цукерки, можна перетворити на підсвічник чи аромалампу...
Які ж продукти здивували журналістів «УМ»? Яблучні чіпси й бананові сухарики — корисні снеки, які, на відміну від звичайних картопляних чіпсів, не шкодять шлунку. Біле соняшникове насіння та жувальна гумка з ароматом кави (вбиває запах часнику чи перегару «на раз»). А ще — свинячі шкварки. Цю звичну українську «закусь» кмітливі європейці додумалися перетворити на снеки тривалого зберігання!
У пошуках чогось цікавого ми натрапили на малесенькі пляшечки з алкоголем, кавою та кремовою масою фірми Anthon Berd. Рецепт вживання простий — відкушуєш у «посудини» дно (пляшечка перетворюється після цього на чарочку), випиваєш рідину (її — на один ковток), а потім закушуєш чорношоколадними стінками. «Кава в цукерці — натуральна, зварена з цільних зерен, — посміхаються виробники. — Алкоголь теж не синтетичний. Вино ми купуємо в Італії та Франції, текілу привозимо з Мексики. Ром, віскі, джин — усе найвищої якості». Веселі цукерочки, нічого не скажеш — «приговориш» одну коробку (а це близько десяти пляшечок), і вже п'яненький.
Вам «бе», «ме» чи «му»?
Австрійська фірма Magic fruits презентувала снеки, як написано на упаковці, «для краси» — ягідки суниці та малини, шматочки ананаса, сливи і вишні у вакуумній упаковці. Пачка дуже легка — всього 11 грамів (дійсно для краси, бо навряд чи наїсишся), але в ній поміщається від 15 до 20 ягідок — не висушених, не заморожених, не зацукрованих і не вкритих глазуррю. Як пояснюють австрійці, суницю й інші фрукти-ягоди на заводі дегідрують (забирають усю воду), впорскують у сухий шматочок аромат (бо разом із водою з ягід у першу чергу виходять абсолютно всі запахи) і запаковують. В Австрії одну пачку такої смакоти можна купити за два євро (близько 13 гривень). Правда, за такі гроші в українському супермаркеті можна придбати півкілограма «некрасивої» замороженої суниці...
Цікаву новинку на виставку привезла фірма Сhoko-lina: три види шоколаду, виготовленого на основі коров'ячого, овечого та козячого молока. Як переконують виробники, останні два різновиди до вподоби прибічникам здорового способу життя. Адже козяче молоко містить менше лактози, аніж коров'яче, тому підходить людям, чий організм болісно реагує на молочний цукор. А молоко вівці (його, до речі, дуже полюбляють жителі Греції, Італії та східних країн) містить утричі більше вітамінів А, В і В2, ніж коров'яче.
Батончик «Сієста» від мексиканської фірми «Бімбо» — гарний перекус для любителів здорової їжі. Серед інгредієнтів, зазначених на упаковці, більше десятка вітамінів та мікроелементів, причому дози чималенькі — чудова альтернатива для тих, хто не визнає «синтетичних» вітамінів. На смак батончик нагадує пресовану вівсянку, перемішану з суничним джемом та фруктовим йогуртом. На відміну від звичайної каші, таке можна із задоволенням їсти щодня.
Сухим гарячим шоколадом (тобто таким, що продається в пакетиках) уже не здивуєш нікого. Власне, це й гарячим шоколадом важко назвати. Тому виробники шукають нових способів приготування цього напою нашвидкуруч. Приміром, на стенді одного з них ми побачили кубик застиглого шоколаду, нанизаного на дерев'яну паличку. Варто кубик опустити в гаряче молоко чи воду — і напій готовий. Смак відмінний, а часу на приготування пішло обмаль.
Любителів молочного шоколаду неабияк здивувала італійська фірма Curenero, яка привезла на виставку чорний-пречорний шоколад із вмістом какао-бобів від 70 до 100 відсотків (в останньому випадку, як ви розумієте, навіть без цукру). Як пояснили італійці, близько третини їхніх співвітчизників надають перевагу саме такому «надбобовому» продукту — він і для здоров'я корисніший, і смакує чудово. Але правильно люди кажуть — на колір і смак товариш не всяк. Для нас плитка з позначкою «100 відсотків» виявилася настільки гіркою, що ми не ризикнули б назвати її «солодощами»...
Чорні наступають!
Такі міжнародні виставки, як відомо, — не лише можливість себе показати, отримати нових ділових партнерів та знайти нові ринки збуту. Вони ще й каталізатор того, як розвивається ринок кондитерських виробів. Ну що, здавалося б, цікавого можна сьогодні покласти у плитку шоколаду? Фруктами, печивом, вафлями і горіхами давно нікого не здивуєш. Проте виробники, аби купували саме їхню продукцію, постійно придумують щось нове. З того, що ми випитали у виробників солодощів (серед них були й представники українських кондитерських фабрик), можна зробити кілька висновків.
По-перше, у світових виробників значно збільшився сегмент чорного шоколаду, а в самих плитках зріс відсоток какао-бобів. Якщо раніше максимальний вміст какао в шоколаді становив 72 відсотки, то сьогодні можна побачити 80, 85 і навіть 100 відсотків. Утім це стосується лише країн Європи — тамтешнє населення надає перевагу несолодким продуктам. Українці ж, росіяни та білоруси, навпаки, полюбляють солодку і дуже солодку продукцію. Більшість напоїв та десертів, виготовлених у братів-слов'ян, приміром, німцеві чи французові здалися б занадто приторними...
По-друге, виробники почали звертати увагу покупців на те, з яких саме зернят какао-бобів виготовляється шоколад і з якої країни привезли сировину. Сьогодні споживачеві говорять: «Ось це зерна з Еквадору, а це — з Гани». Раніше цьому ніхто не надавав значення.
По-третє, фахівці відзначають тенденцію до збільшення сегменту здорових продуктів. Зокрема, з'явилося багато шоколоду без цукру, є солодощі без лактози, без штучних барвників, ароматизаторів та з мінімальним набором консервантів. В Європі така тенденція охопила практично всі продукти — люди хочуть купувати малокалорійні харчі, виготовлені з екологічно чистої сировини, без шкідливих для здоров'я домішок. В Україні покупці ще не настільки зациклені на здорових харчах, як європейці: до «овечого» шоколаду ми ще не доросли.
По-четверте, сьогоднішній виробник дбає про те, аби всі продукти дуже легко відкривалися, але після розпакування не висипалися з упаковки. Обгортка, яку треба розривати зубами або різати ножицями, сьогодні вважається несмаком. Якою б гарною вона не була...
P.S. Автори дякують за організацію поїздки компанії «Крафт Фудз Україна».