Ідея створення газотранспортного консорціуму вперше була обнародувана 9 червня 2002 року — в Санкт-Петербурзі президенти Леонід Кучма та Володимир Путін підписали заяву про стратегічну співпрацю України та Росії у газовій галузі. Заява делегувала урядам «у стислі терміни підготувати до підписання українсько-російську угоду(...), яка передбачатиме в тому числі створення на паритетних умовах консорціуму з управління та розвитку газотранспортної системи України». Згідно з документом, учасники консорціуму «спільно, на основі консенсусу, визначать умови участі в консорціумі європейських газових компаній і запросять їх до спільної діяльності». І хоч того ж дня з такою пропозицією був ознайомлений канцлер Німеччини Герхард Шредер, проте ні німецькі компанії, ні будь-які інші європейські так і не були залучені до діяльності підприємства. При цьому — для маскування — урядовці часів Кучми називали консорціум українсько-російсько-німецьким.
Міжурядова угода була підписана 7 жовтня 2002 року, її було приурочено до іменин Путіна, котрий того дня не випадково завітав із робочим візитом у Запоріжжя. Опозиція заявила, що Кучма хоче продати Росії нашу державну власність вартістю, за оцінками Тимошенко, 25 мільярдів доларів. Пізніше міжнародні експерти оцінили ГТС у 22 млрд. доларів.
Документи про заснування консорціуму були підписані невдовзі — 29 жовтня 2002 року. Підписанти — голова ВАТ «Газпром» Олексій Міллер та керівник НАК «Нафтогаз України» Юрій Бойко. 23 січня 2003 року «Нафтогаз» і «Газпром» зареєстрували консорціум із частками кожної з компаній по 50 відсотків. Консорціум було зареєстровано у форматі... товариства з обмеженою відповідальністю (!) зі статутним капіталом мiльйон доларів.
Віце-прем'єр-міністр Віталій Гайдук тоді пояснював пресі, що підписанти розробили три варіанти діяльності консорціуму, які передбачають: лише управління ГТС України, при якому консорціум буде тільки оператором транзиту; передачу газопроводу в концесію; приватизацію української ГТС. І Гайдук, і Бойко натякали: Київ зацікавлений у діяльності консорціуму як оператора транзиту.
З березня 2003 року — до вересня 2004 року «активісти» консорціуму так і не змогли підійти до інвестиційної фази проекту — будівництва магістрального газопроводу «Богородчани—Ужгород» довжиною 234 км. Це була українська ідея. Ця гілка уможливила б прокачування на Захід на 28 млрд. кубометрів газу більше. Вартість добудови «труби» голова уряду Росії Михаїл Касьянов оцінював у 2,5 млрд. доларів. Утім остаточного ТЕО так і не було підготовлено до осені-2004. А потім почалася Помаранчева революція.
«Помаранчева» влада не відкинула нанівець цю тему, проте головним акцентом ставало створення консорціуму за участі європейських і середньоазійських учасників. У лютому 2005 року Президент Ющенко під час візиту до Берліна звертався з такою пропозицією до канцлера Німеччини Герхарда Шредера та керівництва компанії «Рургаз», а влітку-2005, під час візиту в Ашгабат, — до президента Туркменістану Сапармурата Ніязова. Однак далі попередніх перемовин справа не пішла.
Сьогодні, отже, можна сказати, що українсько-російський консорціум у формі Ltd існує — принаймні, він зареєстрований. Частину справи вже зроблено.