19 грудня у паризькому Конгресовому палаці відбулася презентація трьох міст-кандидатів, що борються за право проводити EXPO-2012, — Вроцлав (Польща), Йосу (Південна Корея) і Танжер (Марокко). Найбільше оплесків отримав Вроцлав. Мабуть, тому, що його презентація не обмежилася демонстрацією рекламних роликів і виступами офіційних осіб. Вроцлав, який є культурною столицею цього європейського регіону, темою виставки обрав «Культура дозвілля у світовій економіці». Тож група молодих поляків представила міні-спектакль про те, як можна розумно використати вільний час. У спектаклі, ілюстрованому фотографіями і фільмами, взяли участь також міністр культури Польщі Казімєж Уяздовскі й президент міста Вроцлава Рафал Дуткєвіч.
Турнір між містами за право бути господарем EXPO-2012 насправді є міждержавним змаганням, адже за кожним із міст стоїть не лише місцева влада, а й уряд. Польща — єдина держава з колишніх соцкраїн і єдина з країн ЄС, яка претендує на організацію EXPO-2012. Однак і конкуренти Вроцлава мають сильні аргументи. Всі троє представляють країни, що швидко розвиваються, з великим потенціалом і амбіціями. Кожна з них може бути прикладом успішних політичних, суспільних і економічних реформ у своєму регіоні.
Обрання польського Вроцлава було б для України найбільш вдалим. Адже географічна близькість і налагоджені польсько-українські зв'язки, по-перше, дали б можливість нашим компаніям взяти участь у будівництві виставкового центру та необхідної інфраструктури. По-друге, спростили б презентацію на виставці України.
Остаточний вибір кандидата відбудеться за рік на загальних зборах Міжнародного бюро виставок. Щоб отримати право на організацію EXPO, необхідно переконати більшість із 98 делегатів. А це непроста справа, адже для них однією з найважливіших цілей є підтримка престижу виставки. Делегати мають бути певні того, що кандидат не тільки виконає всі вимоги, а й внесе щось нове. Тож міська влада Вроцлава і польський уряд серйозно взялися за промоцію свого міста у світі. Це безпрограшна справа, адже в кожному разі затрачені кошти повернуться місту сторицею завдяки інвестиціям і туризму.
Чому EXPO?
Всесвітня виставка EXPO проводиться під егідою Міжнародного бюро виставок і є найвидатнішою подією міжнародної виставкової індустрії. Протягом 155 років, з часу першої всесвітньої виставки, яка була проведена в 1851 році в Лондоні, EXPO є універсальною ареною обміну думок, поглядів, досвіду і технологій. Виставка поєднує гордість від презентації власних успіхів з цікавістю до того, що створили інші. EXPO — це простір для культурних, наукових і бізнесових подій, це зустріч різних народів, культур і традицій.
Міжнародне бюро виставок (Bureau International des Expositions, BIE) було організоване в Парижі у 1928 році. Бюро веде нагляд над усіма міжнародними виставками некомерційного характеру (окрім мистецьких виставок), що тривають довше трьох тижнів і офіційно організовуються державами. Існує два типи виставок. Перший — універсальні, які організовуються що п'ять років і тривають не менше шести місяців. Вони охоплюють дуже широкий тематичний спектр, але мають якусь об'єднуючу ідею. (Остання така виставка відбулась у 2005 році в Японському місті Аічі під гаслом «Мудрість природи». Універсальні експозиції тривають до шести місяців). Другий тип — це тематичні виставки. Вони організовуються на меншій виставковій поверхні й тривають до трьох місяців. Саме таку виставку готовий організувати Вроцлав.
«Культура дозвілля у світовій економіці» як тема EXPO-2012 пасує такому місту, як Вроцлав, тисячолітнє минуле якого пов'язане з чотирма державами, а сучасність сформувалася мішанкою різних культур. Виставка має віддзеркалити зміни, що відбулися в глобалізованому світі за кілька останніх десятиліть. Тут мають бути показані нові технології у сферах дозвілля та ЗМІ, розвиток різних видів відпочинку — все те, що формує сучасну культуру проведення вільного часу.
Чому цю тему вважають настільки важливою і актуальною? Організатори прагнуть, щоб головним героєм EXPO-2012 була людина в стихіях сучасного світу — технологіях та інформації. Вони спробують відповісти на декілька важливих запитань. Як глобальні ЗМІ впливають на локальні культури? Чи загрожує нам глобальна поп-культура? Чи уніфікується стиль життя в різних куточках планети? Як ми справляємося з океаном інформації? Як виглядало наше щоденне життя вчора, яким є сьогодні, як зміниться в майбутньому?
Чому Вроцлав?
Він є одним із найстарших і найгарніших міст Польщі — найбільшої з країн «нової Європи», яка межує з семи державами. Розташований у підніжжі Судетів над Одрою, Вроцлав має 12 островів і 112 мостів. Він є четвертим за розміром містом Польщі (близько 700 тисяч жителів).
Про його динамічний розвиток свідчить наплив інвестицій світових фірм. За останні чотири роки зовнішні інвестиції тут склали 5 млрд. євро. Тільки в 2005 році про бажання інвестувати у Вроцлав загалом понад 1 млрд. євро заявили такі компанії, як Siemens, LG Phillips, Volvo, Hewlett Packard, Whirpool, Fagor, Wabco i 3M. Найбільшим інвестором, напевно, стане LG Phillips, який будує у Кобєжицах під Вроцлавом завод із виробництва телевізорів із рідкокристалічними екранами. LG Phillips інвестує 800 млн. євро, що становитиме найбільшу закордонну інвестицію у польській історії.
«Ми заохочуємо молодих людей, котрі виїжджають за кордон, аби вони будували своє майбутнє у Вроцлаві. Так на білбордах західних міст з'явилося гасло акції «Повертайтеся», — розповідає мер міста Рафал Дуткєвіч. У Вроцлаві порівняно низьке безробіття, тут відчувається потреба в освічених працівниках. Тому все частіше сюди приїжджають жити і працювати люди не тільки зі східних воєводств Польщі, а й зі столиці.
Вроцлав місто молоді, що вирує життям. Близько четвертої частини жителів міста — студенти. Як один із найбільших університетських центрів Польщі Вроцлав нещодавно розпочав рекламну кампанію запрошення на навчання молодих українців. Вона носить назву «Тепер Вроцлав» і буде організована в десяти містах Західної України, зокрема, у Львові, Хмельницькому, Чернівцях, Ужгороді.
У Вроцлаві гарно жити, тут старовинна і сучасна архітектура гармонійно вписуються у природний ландшафт. Вроцлав славиться своїми парками і ботанічними садами. Тут не бракує готелів і ресторанів, багато музеїв, театрів та концертних залів. Щороку тут відбуваються десятки фестивалів.
Місто має також добру спортивну інфраструктуру. Тут будується найбільший у Європі аквапарк, багато відкритих басейнів, футбольних полів та спортзалів. Вроцлав є одним з чотирьох польських міст, яке разом із чотирма українськими містами претендує на організацію UEFA Euro 2012. Звичайно, футбольні змагання і EXPO-2012 не планують проводити одночасно. Водночас підготовка міста до однієї події може бути використана для проведення іншої. А новозбудований спортивний центр — стати одним із виставкових павільйонів EXPO.
Учасниками мають бути 70—90 країн світу і 10—15 міжнародних корпорацій у галузі дозвілля.
EXPO 2012 у Вроцлаві — це добрий шанс для презентації країнам Східної Європи. Одним із делегатів 98 країн на Загальних зборах Міжнародного бюро виставок буде представник України, і можна сподіватися, що його голос буде на користь Вроцлава.
Богдан Олексюк.