Odisk більше доби тягнули від самого зовнішнього рейду Ялтинського морського порту великим буксиром нашого військового флоту «Кременець». І знову ж до того самого пірсу Керченського торговельного порту, де тиждень тому судно під прапором африканської країни Сьєрра-Леоне завантажилося двома тисячами тонн виробленого на російському Новокузнецькому меткомбінаті ферросиліцію — речовини, яка використовується у металургії для виплавлення високоякісної сталі, — і взяло курс до турецьких берегів. Проте вже наступного дня та ще й у шторм в Odisk відмовив двигун. Команда у складі десяти чоловік (семеро — громадяни України і троє — Росії) безуспішно намагалася його полагодити. Натомість отруїлася фосфином (газом, що належить до сильнодіючих отруйних речовин), що, за висновками фахівців МНС, міг утворитись від взаємодії морської води і ферросиліцію. Його концентрація у трюмах перевищила гранично допустиму норму аж у 200 разів, що й спричинило смерть двох членів екіпажу — 23-річного українця і 26-річного росіянина. Ще трьох моряків удалось урятувати. Нині вони перебувають у реанімації Лівадійської лікарні, один з них у вкрай важкому стані. Решті начебто нічого не загрожує, хоча й досі постраждалі від некерованого хімічного «досліду» постійно перебувають під наглядом ялтинських медиків.
З подальшою долею ферросиліцію на розширенній нараді у Керчі під головуванням першого заступника міністра МНС України Володимира Антонця і голови Радміну Криму Віктора Плакиди теж визначились. Його з судна вивантажать і при дотриманні всіх заходів безпеки знову відтранспортують на той самий склад, де зберігається ще п'ять тисяч тонн новокузнецької продукції. Але тільки за сухої погоди — це неодмінна умова початку операції еменесників і фахівців СЕС. Потім, як розповіли «УМ» у прес-службі кримського Головного управління МНС, на судні проведуть ретельну дегазацію, позаяк наявність фосфину навіть після провітрювання виявили у машинному відділенні і нижніх галереях корабля. Що потім робити з самим судном, допоки ніхто не знає. Бо досі не сповістив про себе його законний власник. До нього, до речі, чи не найбільше питань і особливо з боку кримської прокуратури, яка за фактом НП і загибелі людей порушила кримінальну справу. З'ясувалось, приміром, що Odisk за функціональним призначенням — рефрижератор, відтак не міг використовуватись для перевезення ферросиліцію. Тому невідомо, хто і як отримав на нього відповідний регістр на території Росії, хоча судновласник зареєстрований на... Коморських островах, а саме судно приписане до порту Фритаун (Сьєрра-Леоне). Команда, набрана буквально за тиждень до злополучного рейсу, взагалі не мала досвіду поводження з хімматеріалами тощо.
Прикметно, турецьке суховантажне судно, яке в один день з Оdisk відійшло від причалу Керченського порту з російським ферросиліцієм, без будь-яких пригод дісталось все того ж пункту призначення. А взагалі торік із Керчі було без проблем здійснено 35 подібних рейсів. Отож інтернаціональний Odisk — сумний виняток вже нового року.