У Верховній Раді оголошено перерву
Після ранкових голосувань щодо програми діяльності уряду та законопроекту про пропорційну виборчу систему відбулося екстрене засідання фракції “Наша Україна”. >>
Посада міністра закордонних справ стала останнім і вирішальним форпостом у війні повноважень між різними гілками влади, яка дедалі більше набирає обертів в Україні. Здавати цю точку не хоче ані Президент — фактичний керівник зовнішньої політики держави, ані «антикризова» коаліція та її ставленик-уряд. Учора Кабмін не пустив на своє засідання Бориса Тарасюка. Хоч той і мав у руках два суттєві документи. Перший — це указ Президента, який уповноважує Бориса Івановича виконувати обов’язки міністра закордонних справ. Другим є рішення Шевченківського райсуду Києва про призупинення скандальної постанови Верховної Ради, яка минулого тижня висловила Тарасюку недовіру.
Борис Тарасюк прийшов уранці на засідання уряду з серйозними «перепустками»: указом Президента і рішенням суду. Однак всередину його не пустили. Відповідне розпорядження за відсутності в Україні Прем'єр-міністра Віктора Януковича виніс в.о. керівника уряду Микола Азаров. Логіка в Кабміну «залізна»: стороння людина не може перебувати на урядових засіданнях.
«На засіданні уряду розглядалися у тому числі й таємні питання, — розповів у парламентських кулуарах міністр Кабінету Міністрів Анатолій Толстоухов. — Якщо йде засідання уряду і така ситуація, то йому я порадив: будьте, будь ласка, на робочому місці, тільки в іншому місці, вважайте собі, що ви міністр, але на цьому засіданні — вибачайте». На питання, де ж тоді робоче місце Тарасюка, Толстоухов відповів: «Він сам має визначитись. Бо я б на його місці визначив своє місце ще до розгляду питання у Верховній Раді, написавши заяву [про звільнення]».
Сам Борис Тарасюк із такими діями урядовців, природно, не згоден. Він обіцяв подати до суду ще один позов. «Ми маємо справу з протиправними діями з боку міністра Кабінету Міністрів і виконуючого обов'язки Прем'єр-міністра», — відзначив, за повідомленням УНІАН, Тарасюк.
Найбільших претензій, які представники «синього» уряду й «антикризової» коаліції висловлюють до судового рішення, дві. По-перше, це те, що в судових засіданнях не брав участі відповідач — Верховна Рада, відтак воно є принаймні сумнівним із точки зору незаангажованості. По-друге, це те, що сфера призначень на посади, прописані Конституцією, має тлумачитись винятково одним органом — Конституційним Судом, але ніяк не районною Фемідою.
І було б воно так, якби не одне «але». Річ у тім, що вердикт Шевченківського суду не є кінцевим, а точніше — справа за судовим позовом Тарасюка ще не пройшла всього процедурного горнила. Суд усього лиш взяв справу до розгляду, при цьому постановивши призупинити постанову Верховної Ради про відставку Тарасюка. Судові ж розборки (розгляд справи по суті) ще тільки мають відбутися. «Щоб розглянути таку справу по суті, суд вживає запобіжний засіб, — пояснює екс-міністр юстиції Сергій Головатий. — Він зупинив дію постанови, поки не розглянувши питання по суті. У процесуальних кодексах передбачено право суду зупинити дію оскаржуваного нормативного акту до розгляду по суті. А тоді, коли суд розгляне, то може визнати, чи була постанова законним чином винесена чи з порушеннями».
Учора «УМ» намагалася підтвердити у МЗС інформацію, чи справді йдеться про рішення суду в межах досудових формальностей. Однак до моменту здачі цього номера ми не отримали відповіді на наш запит.
При цьому той же Сергій Головатий погоджується, що питання, чи мала право Верховна Рада звільняти міністра закордонних справ без подання Президента, належить до сфери тлумачень Конституційного Суду. «Але, якщо йдеться про процедурні питання, то це питання адміністративної юрисдикції», — наголосив нардеп-«нашоукраїнець». Власне, процедурні огріхи й оскаржує Борис Тарасюк.
Утім нема гарантії, що навіть після позитивного для керівника МЗС результату Верховній Раді знову не заманеться звільнити Тарасюка. Кореспондент «УМ» поцікавився, чи можливо таке, у представника коаліції, соціаліста Василя Волги. «Це вирішуватиме антикризова коаліція, — відповів пан Волга. — Я буду наполягати, що ми маємо виконувати рішення суду. Але він не буде міністром закордонних справ».
Своїм указом Президент Віктор Ющенко доручив і далі працювати Тарасюку, посилаючись на пункт 3 частини першої 106-ї статті Конституції. У цьому положенні йдеться про те, що Президент «представляє державу в міжнародних відносинах, здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави, веде переговори та укладає міжнародні договори України».
Нинi обидві сторони переконані, що саме вони діють у правовому полі. А тих положень, які мали б розв'язати всі конфлікти, у Конституції нема: в Основному законі більше мін, аніж саперів.
Вельми цікаво з цього приводу висловився Сергій Головатий. Він визнав: указ Президента не є юридично чистим. «Тому що коли йдеться про призначення, то на призначення має повноваження Верховна Рада, у Президента таких повноважень нема. Але коли виникла така ситуація... Я сказав би, це симетрична відповідь. Якщо Верховна Рада вдалася до незаконних дій, то, відповідно, з'явилася і якась симетрія. Як кажуть, проти лому нема прийому, крім самого лому. Якщо на тебе пруть із ломом — то треба захищатися. А це вже політичний спір», — зауважив Головатий.
За загальними оцінками, оцей локальний конфлікт вирішиться, коли свою ухвалу з цього приводу винесе Конституційний Суд. Але, по-перше, це буде нескоро, а по-друге, це навряд чи вирішить проблему протистояння між гілками влади.
Так чи інакше, Україна наближається до кульмінації у з'ясовуванні владних та повноважних відносин. Ба навіть гірше: якщо в казан нинішніх протиріч докинути ще трохи перцю чи солі, почнеться криза. Це саме по собі псує імідж України за кордоном. Тим більше що бійка зчинилася на ринзі Міністерства закордонних справ.
Після ранкових голосувань щодо програми діяльності уряду та законопроекту про пропорційну виборчу систему відбулося екстрене засідання фракції “Наша Україна”. >>
Доки український парламент, попри майданні обіцянки, не поспішає саморозпускатися, а ідея загальної децентралізації влади лишається в проектах, політики місцевого рівня вирішили взяти ініціативу в свої руки і почати ділитися досвідом та налагоджувати співпрацю з колегами, не чекаючи вказівок згори. >>
Прокурор Черкаського району Руслан Олійник, він же син екс-мера Черкас і відомого народного депутата України Володимира Олійника, нині у реанімації. Туди він потрапив після того, як районну прокуратуру пікетували черкаські активісти, вимагаючи його відставки. >>
Верховна Рада, котра ніяк не зважиться на «суїцид», помалу викликає гостре роздратування у найбільш палких прихильників дострокових парламентських виборів. Цього тижня із незвичною для себе різкою риторикою виступив депутат від «УДАРу» Павло Розенко, котрий заявив наступне: «УДАР» наполягатиме, щоб на одному з перших засідань через два тижні було все-таки проголосовано постанову (про саморозпуск), яка була підписана трьома політсилами... >>
Як уже повідомлялося, спікер розпущеного парламенту Олександр Мороз планує скликати 4 вересня сесію ВР. На заваді цьому можуть стати досить цікаві чинники. >>