Російські винищувачі МіГ-29 змінюють на американські F-16. Таке рішення було ухвалено ще 2002 року, проте перша «партія» військового товару, дві крилаті бойові машини, надійшла — тобто прилетіла — минулого четверга. Сума контракту на поставку загалом 48 F-16, враховуючи кредити, як повідомляє інформагенція ПАП, — 4,5 млрд. доларів. Сюди входить і вартість технологій — Польща отримує систему типу F-16 C/D Block 52 Advanced, найсучаснішу з усіх, що експлуатуються на цей час у країнах-членах НАТО.
Зустріч двох перших винищувачів F-16 на летовищі в Кшесіні була не по-військовому зворушливою. Священики освятили покупку. Перший навчений в Америці польський пілот Ростислав Степанюк (схоже, в цій справі не обійшлося без етнічного українця), який «перегнав» машину зі США у Кшесін, урочисто вручив президенту країни Леху Качинському прапор Польщі. А дружина президента Марія Качинська церемоніально виголосила: «Літай безпечно, прославляй польську авіацію». Як леді, тим більше перша, вона отримала право дати ім'я винищувачу — тож назвала його «Яструбом». Утім не обійшлося і без прикрощів: на трибуну, де радісно скупчилися представники діючої влади, не запросили двох екс-міністрів оборони з попереднього лівого уряду — Єжи Шмайдзинського та Януша Земке, які свого часу прийняли рішення про придбання F-16 і уможливили реалізацію цього контракту. Як передає ПАП, ображені такою несправедливістю, обидва колишні міністри залишили летовище.
«Ми дуже задоволені, що бачимо F-16 з біло-червоним прапором на фюзеляжі», — виголосив президент Качинський. Його можна зрозуміти, оскільки F-16 за багатьма параметрами кращі за аналогічні радянсько-російські винищувачі МіГ-29. Наведемо кілька головних параметрів (перший для F-16, другий для МіГ-29): максимальна стартова вага — 22 тис. 727 кг проти 18 тис., маса підвісного озброєння — 9072 проти 3000 кг, стартова швидкість — 340 проти 320 метрів за секунду, радіус бойової дії літаків зі стандартним набором озброєнь у дві бомби та дві ракети — 740 проти 350 км. Щоправда, F-16 поступається МіГ-29 за двома іншими головними харктеристиками: швидкістю (на 10 відсотків) та висотою максимального підйому 15 тис. 250 метрiв проти 17 тис. метрів.
Можна зрозуміти ревнощі росіян з приводу того, що поляки відмовилися від їхніх літаків та взяли на озброєння кращі за класом американські. Тим більше що надалі, так виглядає, Польща не купуватиме великих озброєнь у Росії. Щодо згаданого вище контракту, то ще два F-16 прибули до Кшесін 9 листопада, наступні чотири бойові машини будуть поставлені у грудні, а решта — у 2008 році.
Крім комерційних ревнощів, Москва виразно підкреслила своє ставлення до політичного контексту означеного контракту. Так, за кілька днів потому, як американські винищувачі прибули до Польщі, штаб Об'єднаної системи ППО СНД заявив: попри поставки F-16 до Польщі, «західні рубежі СНД будуть надійно захищені». Україна не приєдналася до цієї системи, втім дещо ніяково стає від того, що й наша територія є «західним рубежем СНД». Проте далі співрозмовник інформагенції ІТАР-ТАКС уточнив, що стосовно оборони кордонів СНД йдеться насамперед про скоординовані дії Росії й Білорусі: «Передбачаючи появу F-16 у Польщі, Росія передала Білорусі 4 ракетні дивізіони С-300, які вже перебувають у стані бойової готовності».
Утім польська влада більші ускладнення може мати не так від невдоволення Росії, як власних громадян. «Шістнадцятки» при старті, подоланні звукового бар’єра та під час польоту створюють неймовірний шум. Окрім того, вони забруднюють середовище та створюють небезпеку авіакатастроф, застерігає місцева преса. Протести мешканців селища Марлево, яке розташоване неподалік авіабази Кшесін, вже почалися — люди погрожували перекрити дороги до летовища. Їх змушений був заспокоювати особисто президент Качинський: « Є пристрої, які зменшать рівень шуму. Ми зробимо все, щоб гарантувати людям спокій».