Кожен киянин, який добирається на роботу в метро, щодня вистоює довжелезні черги біля кас, щоб купити собі жетон. Більше щастить тим, хто купує проїзні. Проте й магнітна «перепустка» спрацьовує інколи після кількох спроб, тож черги вибудовуються і біля самих турнікетів. Вам не набридло таке «неподобство»? А от керівництву Київського метрополітену нарешті набридло, і настільки, що «підземники» вирішили одним махом розібратися з «пробками» біля турнікетів і пообіцяли переобладнати свою пропускну систему. Проходити через турнікети незабаром можна буде за допомогою безконтактних карток.
Їх можна буде придбати у всіх касах метро. Заставна вартість «безконтактної» складатиме 12 гривень. «Заставу платитимуть лише для того, щоб відкрити картку. А скільки поїздок собі купити — людина вибиратиме сама», — пояснив Микола Шавловський. За його словами, після того, як пасажир «виїздить» куплену кількість поїздок, рахунок на картці треба буде поновлювати. А якщо картка людині стане непотрібною (приміром, при виїзді за кордон), «секонд-хендівський» проїзний можна буде повернути у касу за невелику грошову компенсацію, як скляну тару. Пенсіонерам та пільговикам метрополітенівці обіцяють видати іменні безконтактні картки з визначеною кількістю поїздок.
Запровадити таке ноу-хау столична влада збиралася ще з осені, втім нововведення відкладали на потім, оскільки для втілення цих планів у життя довелося переобладнувати абсолютно всі станції підземки. «Ми зробили 90 відсотків усіх робіт: змонтували спеціальне комп'ютерне та комунікаційне обладнання в усіх касах, переобладнали 217 турнікетів і встановили додатково майже півсотні нових. Залишились дрібниці — запустити це все в дію», — пожартував Микола Шавловський. І запевнив, що роботи з підготовки обладнання для введення карток завершаться вже до кінця цього року.
Утім додаткове оранжеве віконце на турнікеті з написом «піднесіть картку» уважні кияни можуть помітити вже зараз, саме воно контролюватиме вхід. А для того, щоб пройти до потягів метро, пасажирові достатньо буде піднести, щонайменше на відстань п'яти сантиметрів, безконтактну картку до віконця, на якому одразу висвітлиться, скільки поїздок лишилось у вас «у запасі».
Першими ноу-хау випробувала на собі журналістська братія. Начальник Київметрополітену Микола Шавловський «пригостив» усіх акул пера презентаційними проїзними квитками. Треба визнати, що безконтактна картка дуже зручна: я вперше пройшла через турнікет не зупиняючись: до контрольного вікна картку можна підносити на ходу. До то ж система «засікає» пропуск, навіть якщо ви не виймаєте його з гаманця або портфеля.
Поїздки «оптом» обійдуться дешевим коштом?
Проте серед студентів популярною картка навряд чи стане. «Я стараюсь підробляти і їжджу містом по десять разів на день, а на цій картці всі мої поїздки відніматимуться... це невигідно. Краще вже проїзний купити», — вважає студентка Національного університету імені Тараса Шевченка Надія Іванченко. Проте самі ініціатори такого нововведення запевняють: безконтактні картки дуже вигідні. Приміром, ціни на проїзд стрибатимуть залежно від дня тижня й часу поїздки, а «оптовим» покупцям, себто тим, хто купуватиме картку на 51-100 поїздок, її продаватимуть на 25 відсотків дешевше. «Навряд чи людина виїздить за місяць сто маршрутів. Та якщо проїзний за цей час «зіпсується», то термін придатності картки — десять років», — резюмують представники метрополітену.
Водночас традиційні жетони і проїзні вилучати з обігу не стануть. Із ними у київському метро можна буде їздити ще два роки. Доки «підземники» оснастять решту кас необхідним обладнанням та «оздоблять» вестибюлі станцій автоматами поповнення ресурсу проїзних квитків. Потім зі звичними й, ніде правди діти, незручними жетончиками киянам доведеться попрощатися назавжди.
Піратські проїзні
За словами Миколи Шавловського, необхідність введення безконтактних карток пов'язана зі зношеністю їх магнітних аналогів, які використовуються в метро зараз. До речі, незадоволені ними й самі кияни: магнітні картки швидко псуються. Ті ж, із ким таке траплялося, добре знають, як важко розтлумачити контролерам, що проїзний — не підробка. «Ми вивчали, як діє іспанське, фінське, російське метро, і коли побачили, наскільки відстали від них, вирішили обов'язково щось змінити», — розповідає Микола Миколайович.
Однак найпереконливіша причина, чому пропускну систему київського метро взялися модернізувати — низький ступінь захисту нинішніх проїзних. Керівництво «підземки» зізнається, що підробити магнітний проїзний для «майстрів»-технарів — не проблема. Фактично «пірати» почали відбирати у «підземників» законний заробіток... Тож перепустки нового покоління обладнають спеціальним чіпом із багатьма рівнями захисту, підробити який буде майже неможливо.
А років через десять безконтактні картки перетворяться на так звані «соціальні» картки киян. Ними можна буде розплачуватися в трамваях, автобусах, тролейбусах (де теж обіцяють ввести автоматизовану систему), крамницях, банках, розплачуватися за комунальні послуги і навіть отримувати на них пенсії й зарплати .