Народний депутат від Партії регіонів Дмитро Святаш збирався провести через Верховну Раду законопроект, згідно з яким вартість щорічного збору для потриманих автомобілів в Україні зросла б у десятки разів. Першими з числа потенційних жертв нововведення відреагували земляки нардепа, провівши спочатку численний мітинг на майдані Свободи, а згодом і громадські слухання з цієї проблеми. У результаті автор скандального проекту змушений був дати задній хід. Але, як стверджують автомобілісти, останню крапку в цій справі ставити ще рано. Почесний президент корпорації «Автоінвестбуд» може винайти для лобіювання власних інтересів і більш витончену форму.
Калькуляція першої редакції законопроекту пана Святаша неприємно вразила навіть зацікавлених у поповненні бюджету чиновників. «За потриманий джип із чотирилітровим двигуном власнику довелося б викладати щороку 94 тисячі гривень, - говорить перший заступник начальника обласного управління промисловості, транспорту та зв'язку Петро Костенко. - А скромні «Жигулі», якщо їх вік перевищує п'ять років, спустошили б гаманець господаря на 25 тисяч». Тобто сума щорічного збору, встановлена на старі машини, фактично дорівнювала б їх ринковій вартості. За такого розкладу людям вигідніше купувати нову продукцію, чого, власне, і домагається автор законопроекту. На це у нього, як з'ясувалося, є власні корпоративні причини. «Компанія Святаша отримала ексклюзивне право на ввезення в Україну одразу кількох марок російських авто та шасі вантажних автомобілів китайського виробництва, - говорить Петро Костенко. - Тому його завдання пряме: домогтися, аби всі купували транспортні засоби тільки у нього».
Контраргументи Дмитра Святаша пролунали у класичному стилі депутата-регіонала. Тобто як і всі представники партії влади, він переймається у першу чергу нібито винятково державними інтересами. Причому одразу з двох сторін. Оголосивши «законопроектну» війну старим «колимагам», автор, по-перше, бореться за чистоту навколишнього середовища. А по-друге, лобіює інтереси вітчизняного автопрому, який випускає щороку понад 200 тисяч авто. На його думку, якщо зараз не захистити вітчизняного товаровиробника, то вже найближчим часом ці підприємства можуть зазнати краху.
Харківські автомобілісти, що провели минулого тижня мітинг-протест, категорично не згодні з такою формою турботи про екологію та промислові інтереси держави. «Якщо йдеться про чистоту повітря, - каже голова харківської організації автолюбителів Олег Колесник, - то я хочу запропонувати Святашу доволі просту річ. Ми візьмемо зараз потриману «Ауді» чи «Фольксваген» і порівняємо з новими «Жигулі», що продає на ринках його концерн. Ось тоді й побачимо, яка з цих машин завдає більшої шкоди екології». З іншого боку, харків'яни, в принципі, й не проти купувати нові марки авто. Але чи багато сьогодні знайдеться українців, яким така продукція по кишені? До того ж завищена плата щорічного збору автоматично призведе до чергового збільшення вартості міських перевезень. І тоді на Майдан вийдуть уже не тільки власники потриманих машин, а й пасажири маршруток та автобусів.
Словом, після активного тиску громадськості Дмитро Святаш змушений був переглянути калькуляцію не лише першого варіанта законопроекту, а й другого, в якому він помітно скоротив обсяг драконівського збору. Після того ж як представники двадцяти харківських громадських організацій призначили з цієї нагоди громадські слухання, нардеп здався остаточно. Своє вступне слово на цьому засіданні він почав із багатообіцяючої фрази: «Усе залишається, як було». Тобто транспортний внесок на всі старі автомобілі не зросте. Але якщо хтось із громадян вирішить у майбутньому придбати машину більш як п'ятирічної давності, йому доведеться викласти при реєстрації значно більшу суму. Як довго влаштовуватиме цей компроміс вітчизняних автомагнатів, наразі невідомо.