Підвищення тарифів на енергоносії викликало різку реакцію Асоціації міст України (АМУ), а точніше, мерів великих міст, які наприкінці минулого тижня зібралися на нараду в Дніпропетровську. Цікаво, що за кілька тижнів до цього зусилями низки «помаранчевих» народних депутатів через ЗМІ було оприлюднено дивну статистику у сфері оплати газу і електроенергії, коли виявилося, що фінансові потоки і фізичні обсяги енергоносіїв не збігаються. Залишилося тільки з'ясувати, куди зникають сплачені споживачами кошти, які вимірюються декількома мільярдами гривень. А ще раніше експерти, до яких звернулися народні обранці, недвозначно натякнули, що кошти марнуються там, де споживаються енергоносії, тобто «на місцях». Так от, поки суворий погляд експертів і аудиторів ще не сягнув цих дивацтв енергопостачання, Асоціація зажадала прозорості від урядової політики.
На думку членів Асоціації, кризова ситуація з цінами на енергоносії значною мірою обумовлена «існуванням непрозорих схем їхнього постачання як всередині України, так і ззовні». Як зазначається у зверненні АМУ до Президента Віктора Ющенка, «ці схеми спрямовані на отримання надприбутків посередниками, а фінансовий тягар перекладається на населення та підприємства теплокомуненерго». Висунувши уряду низку вимог, аж до термінового скликання засідання РНБО, зі свого боку мери великих міст обіцяють підготуватися до наступного опалювального сезону та провести технічний і фінансовий аудит комунальних підприємств. У разі відсутності діалогу з владою АМУ погрожує провести 21 червня масові акції протесту проти підвищення цін на енергоносії та тарифів на житлово-комунальні послуги.
Уже під час українсько-російського газового конфлікту ці питання порушували в уряді. Саме там при найменшій нагоді наголошували на проблемі подорожчання енергоносіїв і необхідності проведення аудиту житлово-комунальних послуг, однак в АМУ на це майже не реагували. Лише тепер, коли загострилася ситуація навколо створення парламентської коаліції і НКРЕ остаточно прийняла рішення про збільшення цін на газ і електроенергію, АМУ проявила характер, тим паче що на чолі великих міст стоїть чимало представників опозиційної Партії регіонів.
Нагадаємо, на адресу уряду від АМУ надійшла низка пропозицій, за реалізацію яких слід було братися щонайменше наприкінці минулого року. Зокрема, йдеться про податкові пільги компаніям, які постачають населенню «блакитне паливо», та встановлення держмонополії на збут газу - вимоги, які нагадують такий собі «державний капіталізм» iз пролонгацією непрозорих схем, щo існували в цій сфері. АМУ нагадує про необхідність внесення змін до цьогорічного держбюджету, аби надати місцевим бюджетам додаткові кошти і збільшити розмір субвенцій малозабезпеченим у зв'язку з подорожчанням енергосіїв. АМУ також виступає за списання заборгованості місцевих бюджетів і комунальних підприємств та скасування стовідсоткової передоплати за енергоносії, а також встановити єдині тарифи на енергоносії для населення і підприємств ЖКГ. Словом, начебто виступає за «рай» для населення, теплокомуненерго та ЖКГ.
Зі свого боку уряд наполягає на диференціації тарифів для населення, з урахуванням сукупного доходу та житлової площі споживача, про що повідомив керівництво АМУ на зустрічі на початку червня Прем'єр Юрій Єхануров. За його словами, у квітні 2006 року населення відшкодовувало лише близько 36 відсотків реальної вартості електроенергії, а різниця перекладалася на інші категорії споживачів, переважно промислові підприємства. У свою чергу міністр палива та енергетики Іван Плачков зазначив, що моніторинг його відомства виявив: бідні громадяни споживають менше газу, а багаті - набагато більше.
«Платоспроможним дотувалося близько двохсот гривень щомісяця», - зауважив Плачков. Водночас і міністр фінансів Віктор Пинзеник, і міністр економіки Арсеній Яценюк, і міністр соціальної політики та праці Іван Сахань виступали з заявами (і не раз) про те, що малозабезпеченим громадянам буде компенсовано подорожчання енергоносіїв, і на перших порах відповідні кошти знайдуться у бюджеті. Хоча, й справді, для такого масштабного збільшення тарифів, яке гряде з 1 липня, необхідно було б уже сьогодні розглядати зміни і доповнення до Бюджету-2006 і спрямовувати у місцеві бюджети необхідні кошти. Шкода тільки, що народні депутати ніяк не розпочнуть роботу вищого законодавчого органу.