У Севастополі ще пам'ятають, як на зорі незалежності України сюди — до міста російських моряків — з метою залякування приїздив Степан Хмара на чолі загону бойовиків УНСО. Другий етап української революції переміг у 2004 році, і севастопольці вже було стали в бойову стійку, аби «відбити напад» нового, тепер цілком легітимного представника «націоналістичної влади з Києва». Відтак призначення Президентом Ющенком на цей непростий регіон росіянина, та ще й із прізвищем Іванов (подвiйного тезки мiнiстра оборони Росiї), мабуть, було оптимальним варіантом у сенсі компромісу.
Сергій Іванов — колишній кримський міліціонер — за дві депутатські каденції змінив чимало провладних фракцій, але навесні 2004-го обрав фактично проющенківську групу «Центр» і під час помаранчевої революції голосував в унісон із «Нашою Україною». Виразом обличчя й зачіскою цей невисокий генерал міліції трохи схожий на «бойовика» Брюса Уїлліса, однак у спілкуванні виявляється досить м'якою й обережною людиною. Очевидно, і в керуванні Севастополем також. Такий ось штрих: Сергій Анатолійович запрошує кореспондентів «УМ» у гості — покупатися в морі, доки тепле, але застерігає від уживання в Севастополі української мови — мовляв, не зрозуміють. Що ж, його завдання — не допустити дестабілізації в місті уже не тільки російської слави, на власному прикладі довести, що Віктор Ющенко і взагалі нова влада — не такі страшні, як їх малює російська пропаганда.
Про те, як пану Іванову ведеться у місті базування Чорноморського флоту Росії, про його наміри й успіхи — в ексклюзивному інтерв'ю «Україні молодій». Відбулася наша розмова, до речі, у кулуарах з'їзду «Народного союзу «Наша Україна». Севастопольський голова минулої суботи приїздив до Києва як делегат форуму НСНУ, аби звіритися з «лінією партії».
«27 мільйонів, виділених Севастополю з бюджету Росії, до нас досі не дійшли»
— Сергію Анатолiйовичу, зараз Крим і Севастополь, мабуть, уже не є найскладнішими регіонами в сенсі політичних відносин із київською владою, адже з'явився опозиційний Донбас. Утім місто моряків дало Вікторові Ющенку на виборах не набагато кращий результат. Як ви — представник «помаранчевої» команди — почуваєтеся зараз у Севастополі?
— Севастополь — це передусім севастопольці, унікальні люди. Ще з радянських часів мешканці цього міста дуже тісно пов'язані з флотом, як правило, мають вищу освіту, значний авторитет. Багато хто спочатку служив на Тихоокеанському, Північному флоті й наприкінці служби обирав благодатний Кримський край. Таким чином, зараз третина мешканців Севастополя — це пенсіонери з високим інтелектуальним рівнем, значним суспільним потенціалом.
Севастопольці традиційно не займають позицію пасивних спостерігачів. Мусимо констатувати, що за нову владу, нового Президента в Севастополі на виборах проголосувало лише 7 відсотків. А після мого призначення на посаду голови адміністрації місто просто застигло в очікуванні. Залежно від перших кроків, севастопольці могли або відторгнути нового керівника, жорстко відреагувати на його присутність, або поспостерігати, придивитися, потроху звикнути...
І я сьогодні можу впевнено казати, що ставлення людей змінюється у кращий бік. Днями я не склав би свій депутатський мандат, якби не вірив у підтримку севастопольців, не відчував би, що місто повертається обличчям до нової влади, висловлює розуміння в багатьох питаннях, відгукується не по-злому, а по-доброму на різні проблеми. Головне — що ми вирішуємо їх спільно.
Мені дуже приємно, що я потрапив у Севастополь, відчув енергію цього міста й заразився нею. І старатимуся не підвести на своїй посаді Президента Ющенка. Щоб не казали, ніби нова влада нічим не краща за попередню.
— Чим саме ви відрізняєтеся від свого попередника на посаді голови Севастопольської міськдержадміністрації (Леоніда Жунька)? Який спадок вам доводиться долати?
— На першому місці — економічні проблеми міста, пов'язані з водогоном, опаленням, каналізацією тощо. Я, звісно, хотів би бути «звичайним» головою адміністрації. Але Севастополь — це єдине місто в Україні, де призначена Президентом держадміністрація виконує функції міськвиконкому. В інших містах є ради, а в них — виконавчі комітети. А в нас своя специфіка. Тому в мене удвічі більше навантаження, ніж у інших голів адміністрацій. Мені, на жаль, доводиться безпосередньо займатися господарськими справами, а не лише адмініструвати.
І коли вникаєш у всі проблеми, які залишила попередня влада... Якщо йти суто в правовому руслі, то, скажімо, мені як законослухняному громадянину необхідно виконувати рішення судів, які стосуються міськадміністрації. Ось днями виконавча служба порушила питання про припинення роботи нашого водоканалу у зв'язку з тим, що не виплачена заборгованість понад 20 мільйонів гривень. Є інші борги, які вимірюються у сумах 59 мільйонів (за електроенергію), 13 мільйонів... Загалом, дуже багато. Ці заборгованості виникли в 2004 році або й раніше. І тепер, коли суди в Україні відіграють суттєву роль, мені доводиться дуже непросто. З одного боку, потрібно виконувати судове рішення, а з іншого — треба ж забезпечувати городян водою, електрикою... Весь час потрібно розбиратися, створювати відповідні комісії. І все ж, сьогодні Севастополь розвивається нормально.
— Що саме ви виділили б як найбільший здобуток?
— У цьому році ми посідаємо серед регіонів України перше місце за інвестиціями. Маємо не лише великий потенціал, а й низку інвестиційних програм, скажімо, зі створення міні-котелень, встановлення когенеруючих систем, які дозволяють виробляти і тепло, і електрику, зменшити вартість електроенергії й вивільнити частину коштів міського бюджету.
Хоча список проблем, пов'язаних із грішми, насправді можна продовжувати й продовжувати. Скажімо, у бюджет Російської Федерації закладено суму обсягом 27 мільйонів гривень, які мали бути спрямовані на розвиток інфраструктури Севастополя. Але на сьогодні цей пункт не виконано — кошти «зависли». Ми заклали ці самі 27 мільйонів у різні сфери розвитку, однак механізму, як їх отримати, немає. Хоча я і звертався у різні вищі інстанції, в тому числі Кабінет Міністрів.
«Міська рада хотіла відправити мене у відставку вже на другий день роботи
на посаді»
— Ви згадали про особливості Севастопольської держадміністрації як міського виконкому. При цьому в місті є також рада, і відомо, що в ній традиційно панують ліві, комуністичні депутати, тобто ті сили, які різко опозиційні до «помаранчевих». Як у вас складається співпраця з міською радою?
— Доволі непросто складається. Досить сказати, що вже на другий день мого перебування у Севастополі, 10 лютого, міська рада мала намір висловити мені недовіру за те, що я нібито завалив опалювальний сезон 2004—05 років! Тобто одразу було задіяно механізми для дестабілізації ситуації в місті.
Стосунки між державною адміністрацією та міськрадою складні ще й через те, що це закладено у двосторонній угоді, підписаній раніше між двома цими органами. Скажімо, кінцевою інстанцією з розподілу землі є міська рада. Я, аналізуючи, як і кому роздавали севастопольську землю, для себе з'ясував, що величезні території віддали безплатно якраз тим фірмам, до яких має відношення низка посадових осіб Севастопольської міськради, низка депутатів. На сьогодні створена комісія з розподілу землі, порушено 16 кримінальних справ, з них три вже направлено до суду, висунуто ще кілька обвинувачень. Так що цю роботу ми закінчимо до вересня. І далі легше буде працювати з інвестиціями — коли буде вже чітко відомо, чи підлягає певна ділянка продажу, чи не підлягає, чи можна нею якось розпоряджатися.
— Новим чинником севастопольської політики, та й міського господарства, може стати закон про місто Севастополь, який уже ніби схвалений парламентом, але не підписаний Президентом. Що зміниться, коли цей закон набере чинності? І чи набере?
— Ну, чесно кажучи, я не дуже впевнений, що Президент його таки підпише. Бо цей законодавчий акт, у разі набуття ним чинності, зачепить цілу низку інших законів, Бюджетний кодекс, навіть Конституцію, вступить із ними в суперечність. Про це говорило й експертне управління Верховної Ради. По-друге, передчасно говорити про прийняття «севастопольського» закону в світлі адміністративно-територіальної реформи, яку ми очікуємо. Тут також будуть суперечності й протистояння.
Сьогодні багато хто спекулює на цьому законі. Там є одна вдала фраза: «мер міста має обиратися». Я обома руками за цей пункт. І Президент, мабуть, одразу підписав би цей закон, якби він складався лише з такого положення. Але ж там записано ще дуже багато чого іншого, контраверсійного. Наші політичні опоненти активно й послідовно розкручують «бренд» закону про Севастополь, і ніхто з них не говорить про негативні наслідки, до яких може призвести остаточне прийняття цього акта.
«У псуванні відносин із Росією винні олігархи»
— Ви вже згадали про одну проблему Севастополя, пов'язану з відносинами з Росією та «завислими» коштами. Але ж зараз узагалі стосунки між офіційними Києвом та Москвою далеко не найкращі. Чого варті лише останні звинувачення Путіна, мовляв, Україна «тирить газ». За оцінками багатьох політологів, Росія поки що скептично сприймає, не поважає нову українську владу. Можна припустити, що це позначається і на російській політиці щодо Севастополя, який є базою Чорноморського флоту РФ. Чи відчуваєте ви як представник нової української влади спротив Росії?
— Ви знаєте, коли у відносинах Києва і Москви пробігає якийсь холодок, я ставлю питання про причини такого похолодання. На мою думку, це відбувається не через те, що президенти Путін і Ющенко проводять ту чи іншу політику, не узгоджуючи її один з одним. Швидше за все, причини «похолодань» полягають у тому, що з обох боків діють — є таке вже збите слово — олігархи, вони мають власність, інтереси в різних регіонах, намагаються розігрувати певні сценарії з дестабілізації міждержавних стосунків. Але я вам скажу, що севастопольці вищі від таких штучних інтриг. Між людьми, які мешкають у місті, між моряками, між пенсіонерами залишаються приязні відносини. Севастополь живе єдиною сім'єю. І мені здається, що це місто цілком може стати сполучною ланкою між двома народами — українським і російським. І я хотів би, щоб взаємини між українцями та росіянами скрізь будувалися так, як у нас у Севастополі.
— У чому безпосередньо полягають ваші контакти з керівництвом Чорноморського флоту?
— ЧФ, як ви знаєте, займає в місті доволі велику територію. І в нас є певне коло питань до Чорноморського флоту. Зокрема, стосовно землі, яка використовується неефективно або передається в суборенду, що не передбачено відповідною угодою між Україною та Росією. Тому ми порушуємо питання про повернення... Про санітарний стан місць базування ЧФ... Ми постійно взаємодіємо у виділенні місць під будівництво житла, інших споруд. Зрештою, ми проводимо разом усі свята, українські й російські, покладення вінків... Ось наприкінці цього місяця святкуватимемо два дні Чорноморського флоту та Військово-морських сил України.
— А не було такого, щоб керівництво ЧФ ігнорувало ваші рішення чи вказівки у господарській сфері?
— Ні, такого не було. Але коли виникали певні питання, зокрема з використання того чи іншого об'єкта, я розумів, що командувач Чорноморського флоту за своїм рівнем не компетентний їх вирішувати, тому йому потрібно проконсультуватися з вищим керівництвом у Москві.
«Як колишній міліціонер, я бачу чимало господарських механізмів через призму корупційних діянь»
— Раніше ви тривалий час працювали в системі правоохоронних органів. При цьому ваші колеги-«губернатори» з інших регіонів України, прийшовши на посади, розгорнули активну викривальну діяльність: чимало голів держадміністрацій звітують про різке зростання статистики розкритих економічних злочинів, зловживань, пов'язаних із колишньою владою. А вам у Севастополі став у пригоді ваш міліцейський досвід?
— Практично дві третини моєї кар'єри y МВС (понад 20 років) були присвячені розкриттю господарських злочинів. Займаючись цим, завжди потрібно було з'ясовувати технологію відповідного виробництва, його бухгалтерський облік, тому зараз мені нескладно розібратися з тим чи іншим питанням. Багато механізмів, які існують, я бачу через призму корyпційних діянь. І одразу докладаю зусиль, аби цю проблему або зупинити, або задокументувати й передати у відповідні правоохоронні органи.
— Але все ж таки, чи були після вашого призначення на посаду гучні кримінальні справи по Севастополю?
— Таких не було. Але я вам скажу так: щопонеділка моя планірка проходить у відкритомy режимі для засобів масової інформації, й позиція «губернатора» Іванова є прозорою. Просто я не даю приводів для корупційних діянь і для звинувачення себе в подібному. І якщо я дізнаюся, що хтось із новопризначених людей — а я змінив не багатьох... Власне, крім голів районних у місті держадміністрацій, практично нікого не поміняв... То буде інша розмова.
Я намагаюся виступати хоча б раз, а то й двічі на день по телебаченню, показую, що робить адміністрація, і завжди кажу: якщо є хоч найменший натяк на побори, хабарі, вимагання — голова повинен знати. До того ж у нас є новий керівник УВС, новий прокурор, новий начальник СБУ. Тому я не можу сказати, що в нас продовжуються корупційні процеси.
Учора (у п'ятницю. — Авт.) ми відкрили — у спеціально збудованому новому будинку — так зване «єдине вікно». Це сприятиме тому, що реєстрація нових підприємств займатиме лічені дні. Ми порушуємо питання про створення не лише «єдиного вікна», а й єдиної дозвільної системи. Щоб не було так, як досі, коли заяви на виділення землі розглядають по півроку.
«Рейтинг Ющенка підніматиму конкретними справами»
— Недавно змінилася виконавча влада і в Криму: на посаду голови Радміну АРК прийшов націонал-демократ Анатолій Матвієнко, привів частину своїх людей. Чи відчуває зміну влади в Криму Севастополь?
— Я можу ще раз повторити, що і Севастополь, і весь Крим перебувають у певній розгубленості, пов'язаній з осягненням минулих подій в Україні та очікуваннями на майбутнє. В Анатолія Сергійовича тільки зараз триває процес заміни глав районних адміністрацій у Криму, з'ясування необхідності кадрових перестановок. І нічого хорошого в такому зволіканні немає. Адже було б доречно, якби новопризначені керівники різних рівнів змогли б зарекомендувати себе до початку наступних парламентських виборів. Зараз уся країна вже стоїть на «низькому старті», вже використовують дуже брудні технології дискредитації нової влади, брехливі домисли... Опоненти намагаються всіляко очорнити нову владу...
— Чи ставили перед вами конкретне завдання — покращити в Севастополі рейтинг Ющенка, від 7 відсотків на виборах-2004 до якогось конкретного показника на парламентських виборах-2006? Як ви збираєтеся це робити?
— Якби я був не головою адміністрації, а рядовим членом партії Президента — «Народного союзу «Наша Україна», то, мабуть, моя робота в цьому напрямі зводилася б до виступів на телебаченні, у пресі, де я б пояснював політику керівництва, пропагував ідеї, акцентував би увагу на здобутках... Але я «губернатор». Тому про Ющенка, який мене призначив, севастопольці судитимуть по моїй конкретній господарській роботі. І якщо я на своєму місці не зможу покращити економічну та соціальну ситуацію в місті, комунальну сферу, торгівлю, транспорт — рейтинг моєї партії серед севастопольців залишиться низьким. Оскільки я представник Президента, то маю піднімати його популярність конкретними справами.
— Зараз у Севастополі швидкими темпами створюється й розбудовується мережа первинних організацій НСНУ — партії, досі дуже нетипової для такого міста, як Севастополь. Чи немає в цьому якогось примусу, адміністративного тиску?
— Ні. Зауважу, що я хоч і є членом політради НСНУ, але не очолюю міську організацію партії в Севастополі. Я вважаю, що адміністративні методи партійного будівництва мають залишитися в минулому. Хоча б тому, що вони не притаманні природі нашого Президента — демократа, який ніколи нікого не нагинав через коліно, не примушував щось робити через силу. І я вестиму себе так само. Дозволятиму себе критикувати, пікетувати, виходитиму до цих пікетів, буду словом чи ділом доводити свою позицію.
— Однак якщо говорити про факт різкого збільшення партійців Ющенка у Севастополі... Мабуть, це означає, що частина людей просто перебігає на бік переможця, змінює прапори з конформістських міркувань?
— Знаєте, цей процес є неминучим. Ніщо в житті не є постійним. Багато людей, активістів, які раніше перебували в інших партіях, побачивши, що прийшла нова влада і ця влада робить щось конструктивне, хочуть бути ближчими до цієї влади і, відповідно, до цієї партії.
— І останнє запитання, теж про комфорт. Для Севастополя ви є «варягом», бо досі не були пов'язані з цим містом. Де зараз живете ви і ваша сім'я? І наскільки плануєте затриматися в місті морської слави?
— Я сам із Сімферополя, а це 95 км від Севастополя. У Сімферополі поки що живуть моя дружина й дитина. У Севастополі я зараз наймаю квартиру мого приятеля, але сподіваюся, що невдовзі мені виділять службове житло, і тоді перевезу до себе родину. Думаю, це відбудеться ближче до осені.
А як довго я ще буду пов'язаний із Севастополем?.. Цього ніхто не може передбачити. Адже це залежить не тільки від мене, а й від політичної ситуації, від інших чинників, зрештою, від долі закону про місто Севастополь. Але вже те, що Іванов поміж депутатством і «губернаторством» обрав останнє, свідчить, що я налаштований на довгу й плідну роботу в Севастополі.
ДОСЬЄ «УМ»
Іванов Сергій Анатолійович
Народився 21 січня 1952 року в місті Токмак Запорізької області.
Освіта: Сімферопольський державний університет, юрист-правознавець (1977); Київська вища школа МВС СРСР (1982).
Кар'єра: до 1971 — різальник на Токмацькому дизелебудівному заводі; після 1977 — дільничний інспектор у справах неповнолітніх; заст. начальника відділу карного розшуку; нач. відділу боротьби з розкраданням соц. власності Центрального райвідділу внутрішніх справ Кримського облвиконкому; після 1994 — нач. відділу управління боротьби з організованою злочинністю ГУ МВС України в АР Крим; нач. відділу боротьби з корупцією та злочинністю в Криму в ГУБОЗ МВС України.
Генерал-майор міліції.
Народний депутат України ІІІ та IV скликань (мажоритарник від Криму). У парламенті 1998-2002 рр. — член фракцій НДП, Партії зелених, групи «Трудова Україна». У 2002-2005 рр. — член фракцій «Єдина Україна», груп «Народовладдя», «Центр» (з травня 2004), фракції «Наша Україна» (з березня 2005).
З лютого 2005 р. призначений на посаду голови Севастопольської міської державної адміністрації. Вступив до партії «Народний союз «Наша Україна».