Невідомо, де й коли буде створено музей помаранчевої революції і чи створять його взагалі. Час минає, і спомини про ті дні, на жаль, потроху стираються з пам'яті. На жаль — бо для багатьох із нас листопадово-грудневий відрізок 2004 року став одним із найяскравіших і найкращих у житті. Що ми розкажемо про нього нащадкам? Чи не додамо до історичної правди байок, чи не створимо ще один міф, що матиме не так і багато спільного з реальними подіями? Подібні думки відвідують наші, вже не такі буйні, голови паралельно з ностальгією. Висновок: потрібно працювати й архіваріусам, і музейникам. Бо ця боротьба за свободу варта нашої пам'яті не менше, аніж події 60-річної давнини.
Шкода, але на самому Майдані й Хрещатику майже не залишилося «артефактів», пов'язаних із недавньою революцією. Узимку, надто ж до Нового року, був чудовий антураж, і сприймався він весь у комплексі: сцена, намети, транспаранти, прапори, агітки, помаранчеві ялинки, польові кухні, валянки, димарі, та навіть біотуалети. А головне, звісно, — усміхнені люди, мільйони людей. Ех, минулося. Звіює вітер і ідеали того Майдану, який зостався в нашій пам'яті СПРАВЖНІМ. А з «артефактів» ще є хіба помаранчевий прапор на височезній колоні монумента Незалежності. Він майорить у ногах у «Галі» так само, як і в грудні, хоча вже мало кого вражає й запалює. А ще — лишилися революційні «графіті» на одній із колон Головпоштамту.
«Експонат» за тисячу доларів
Власне, після зими в столичних ЗМІ навіть виникла деяка громадська дискусія — чи слід залишати написи на колонах, чи пустити їх під «зачистку» (а Київ саме чепурився до «Євробачення»). Але опитування — опитуваннями, а вирішальним стало слово «Укрпошти», якій, власне, й належить колонада (до речі, підновлена після пам'ятного трагічного завалу кінця 1980-х). За словами керівника київської дирекції «Укрпошти» Сергія Скляренка, для історії обрали ту колону, на якій не було нецензурщини. Її зробили «як у музеї», покрили з усіх боків оргсклом, висотою трохи більше 1,5 метра, і навіть загерметизували. Як з'ясувалося, фірма «Валтар» узяла за таку роботу близько 5 тисяч гривень. Сусідні колони обробили «піскоструєм» — уночі, щоб не бризкало на перехожих. Тепер вони майже як нові.
Що нащадки можуть прочитати на «революційній» колоні? У принципі, чогось видатного й такого, що бере за душу, немає. «Українська громадська помаранчева революція. Вірю. Знаю. Можемо. Так! (Київ, Майдан Незалежності, 21.11— 08.12.2004 р.)» — така наклейка пояснює глядачам «походження» «експонату». Самі ж написи можна розділити на кілька груп.
«Тут виборював свободу український народ»
Це, по-перше, назви населених пунктів, чиї представники були тут під час революційних подій. «Зміїв за Ющенка», «Северодонецк, Кабанье, Рубежное Луганской области — ТАК!!!», «Чортків 2004», «Бердичів — «Пора», «Київ, Шулявка + Нивки — Ющенко так!», «Місто яйцеметальників за Ющенка. Івано-Франківськ», «Israel так!», «Одесса таки так за Ющенко!», «Суховоля — Львів», «Ющенко — так. Вера, Енакиево», «Жыве Беларусь! «Керамин» — чемпион!», «Вільшана, Вербівка, Чижівка — разом нас багато, нас не подолати!», «Бородянка за Ю!»... І так далі, з наголосом на «ТАК» і з ухилом більше в Західний регіон. Що й не дивно, адже «західняки» їхали на Майдан відстоювати свободу десятками тисяч.
Далі — імена, іноді з прізвищами, деінде прізвиська. Часто таке пишуть на парканах, але тут ухил у політизацію. Приміром, «За Ющенка — Григорчук Ігор Васильович», «За перемогу! Саша, Лора», «Бодя і Галя за Ющенка», «Ткачи и Свириденки за Ющенко!», «Оля Процик», «Миракл и Форс виборювали революцию». Деякі «художники» залишили свої телефони.
Окремо слід виділити назви навчальних закладів. Логічно, адже на перших ролях перебували студенти. Бачимо: «Кіровоград КДПУ», «УжНУ Ужгород істфак», «Кібфак КНУ за Ющенка!», «Картографи за Ющенка», «НУ»ЛП» ІМ-31 за Ющенка», «Одесский национальный университет им. Мечникова» і т. д.
Є також відвертий стьоб і зовсім банальне парканне хуліганство («Здесь были Киса и Ося», «Люблю Свету с Патона. Юра с Левандовки»).
Є два заклики до легалізації коноплі з символічним листком «трави» (причому за Legalize в одному місці висловлюються навіть прикарпатські Богородчани).
Є й спроби вколоти «помаранчевих» («Діоксин forever», «Глеваха — за Ющенко» (у Глевасі під Києвом розташована психлікарня), «Да здравствует дерьмократия — ТАК!»).
Такі написи, як «Африка — так, Севастополь — ні», за спостереженнями аборигенів, з'явилися на цій колоні лише через кілька місяців після революції. Але й вони зафіксовані склом. А власне того, що можна було б віднести до високого помаранчевого стилю, — дуже й дуже мало. «Тут виборював свободу український народ» — напис фактично єдиний у своєму роді. Ну додаймо ще англомовне «Together to victory». Із політичних гасел читаємо також «Л. Д. Кучму геть!», «Резидент, канай на Москву!» (це теж про Кучму)... Фінальне визначення кучмізму — заримоване: «Мерехтять зірки на небосхилі, сонце заходить за кордон, все чудово в нас на Україні, тільки президент ...» (останнє слово перекреслене, замість нього — «нехороший человек»).
Не обійшлося і без відвертих образ на адресу найголовнішого ворога Майдану: «Ющенко друг, Янукович питух», «Янукович — гешефтер (аферист)». Подекуди є вказівки на нетрадиційну сексуальну орієнтацію Віктора Федоровича.
Але з пісні, кажуть, слова не викинеш. Таке справді писав народ (принаймні його частина) у буремні революційні дні. І так народ переміг. А нам лишається пам'ять. Бережімо її.