Прізвище 43-річного Романа Ткача, члена парламентської фракції «Наша Україна», в період післяпомаранчевих кадрових очікувань постійно згадувалося в різних комбінаціях найреальніших претендентів на крісло голови Івано-Франківської облдержадміністрації (ОДА). Тому його призначення на найвищу в області посаду для прикарпатців не стало сенсацією. Проте новий «губернатор», вочевидь, певний час перебуватиме під прицілом порівнянь зі своїм попередником Михайлом Вишиванюком, котрий очолював область рекордний для України термін — цілих сім років. Тобто мав більше ніж достатньо часу, аби зробити собі імідж міцного господарника кількома вдалими і добре прорекламованими (умів подобатися журналістам) проектами. Чим завойовуватиме високий кредит довіри земляків його наступник?
— Романе Володимировичу, завершується ще один робочий день. До речі, який саме за ліком у вашій «губернаторській» біографії?
— Давайте порахуємо. Від 8 лютого це буде 93-й день, як Президент Віктор Ющенко призначив мене головою Івано-Франківської облдержадміністрації.
— Що корисного для прикарпатців вдалося зробити вам упродовж сьогоднішнього, 93-го, дня? Чи він минув без якихось яскравих вражень?
— У цей кабінет я зайшов сьогодні о 6.45 ранку. Працював з паперами, зустрічався з людьми, проводив наради. З-поміж традиційної чиновницької роботи можна виділити два ключові моменти. Перший пов'язаний з Галичем. У 1998 році, пам'ятаєте, відзначалося 1100-річчя від часу заснування колишньої княжої столиці. Тоді там урочисто зустрічали Президента Леоніда Кучму, святкували, говорили і згодом про все забули. Залишилася маса невирішених проблем. Одна з них — відбудова Успенського собору, довкола якого тривають дискусії. Сьогодні я побував у Митрополичих палатах у Крилосі, зустрівся з фахівцями та громадськістю. Резюме півгодинної наради: не маємо права забувати про Галич — це наша безцінна історія. Ми домовилися, що до кінця червня мені подадуть перелік основних обгрунтованих проблем території, яка входить до складу національного заповідника «Давній Галич». Прийматимемо конструктивні рішення.
Ще один вузол проблем, залишених попередньою владою, — відсутність співпраці між облдержадміністрацією та керівництвом Івано-Франківська. Тут негативний відбиток наклала політика. Тепер ми разом тягнемо одного воза і шукаємо взаємопорозуміння. Сьогодні відбулася тривала спільна нарада щодо стратегічного розвитку Івано-Франківська, починаючи від необхідності укріплення дамб та загрозливого перенасичення центральної частини міста ринками до масштабніших градобудівних тем.
— Ви згадали про ринки. Я сьогодні, готуючись до зустрічі з вами, пройшовся м'ясними рядами Центрального ринку Івано-Франківська і на власні очі побачив, що ціни на свинину значно вищі, ніж перед Великоднем. Не знаєте, на кого здебільшого нарікають покупці?
— Ні. Що, на Ткача?
— На Юлію Тимошенко як гаранта «дешевого» м'яса і Романа Ткача як керівника області, який не виконує вказівки Прем'єра.
— За такий короткий проміжок часу вирішити м'ясну проблему, на жаль, неможливо. Ми робимо кроки у правильному напрямку, але треба бути реалістами — завтра і післязавтра м'ясо суттєво не подешевшає. Однак це обов'язково станеться дещо пізніше.
— Власне, зрикошетити по главі облдержадміністрації може будь-яка гостра проблема. Скажіть, які аргументи переважили, коли ви давали згоду очолити ОДА: партійні інтереси, особисті владні амбіції чи бажання зробити щось таке, чого не зможе ніхто інший? Ще простіше: навіщо вам, парламентарію, треба було міняти значно спокійніше і більш оплачуване життя на це «гаряче» крісло?
— Я, мабуть, один з небагатьох новопризначених голів облдержадміністрацій, хто добре знав, настільки це крісло, як ви образно висловилися, «гаряче»: вісім років очолював виконавчу й одночасно в певний період представницьку владу в Тисменицькому районі, тобто маю чималий досвід керівної роботи. Може, хтось це назве кар'єризмом, хоча не бачу нічого поганого в тому, що людина робить чесну, цілеспрямовану кар'єру. Я ніс і певну моральну відповідальність, особливо за останній рік, критикуючи часто-густо на мітингах попередню владу. Коли почали обговорювати можливість мого призначення, дехто так і казав: « А тепер, Романе, берися і показуй, як же, по-твоєму, треба правильно керувати областю». Окрім того, я політик, голова крайової організації НРУ. Ще недавно ми нарікали на те, що Рух не допускають до державних справ. Тепер настав час перевірити вагомість наших претензій на владу.
— Цілком природно, що вас, особливо на перших порах, порівнюватимуть з колишнім головою ОДА Михайлом Вишиванюком. І на його тлі будуть оцінювати ваші стиль роботи, дії, значимість. Ви вже проаналізували сильні й слабкі управлінські якості попередника?
— Знаєте, говорю це цілком щиро, мені імпонувала в Михайлі Васильовичу миттєва орієнтація в ситуаціях і миттєва реакція. Це часто виручає в наш екстрадинамічний час. Водночас мені не подобалося те, що не було відкритої вмотивованості, логіки прийняття рішень: чому ти зробив так, а не інакше. Це, на мій погляд, — управлінський мінус, бо сповідую інший підхід: важливі рішення, які можуть вплинути на долі людей, розвиток краю, потребують всебічного обговорення. Вважаю за обов'язок сказати: є така проблема, пропонується таке рішення. Мотиви його прийняття мають бути зрозумілими. Візьмемо за приклад ту ж проблему з палацом Потоцьких, яка збурила громадськість. Я сказав, що бачу такий і такий шляхи виходу зi складної колізії. І справа почала вирішуватися. Так було з аеропортом, Буковелем. Виявляється, люди до цього не готові. Вони і далі очікують наказів, як у війську.
Мусимо звикати до іншого. Якщо торік у листопаді-грудні ми говорили про відкрите суспільство, то, вважаю, що наші краяни просто зобов'язані про все знати й очікувати ефективних системних вирішень.
— Вочевидь більш зрозумілою і вмотивованою має бути і кадрова політика. Проте призначення на посади ваших заступників, голів райдержадміністрацій, начальників управлінь далеко не у всіх викликало захоплення. Чи помітні помилки з погляду сьогоднішнього дня?
— Ці призначення і не могли викликати захоплення у всіх. Давайте спробуємо розібратися. Керівника-управлінця можна оцінити лише за його ділами. Для голови райдержадміністрації чи начальника управління 100 днів для самореалізації — мізерний час. Це вам говорить чиновник із 15-річним стажем. Потрібно щонайменше півроку. Говорити зараз про правильність чи помилковість кадрової політики можна лише в площині стилю і методів роботи. Не хочу хвалитися, але сьогодні я не бачу своїх кадрових помилок. Вважаю, що добре спрацював принцип трьох «П», яким я керувався, підбираючи кандидатури, — патріотизм, професіоналізм, порядність. Перед тим, як окреслити коло претендентів на посади керівників районів, я зустрічався з представниками коаліції «Сила народу» і, витримуючи політичний баланс, у багатьох моментах прислухався до їхньої думки. При інших призначеннях визначальною рисою був саме професіоналізм.
— Романе Володимировичу, перейдемо до задекларованих вами пріоритетних завдань. Розвитком туризму хвалилися всі ваші попередники, всі створювали робочі місця, однак з Івано-Франківщини рушило в світи чи не найбільше сучасних заробітчан, а дати лад у лісовому господарстві взагалі не вдалося нікому. Не боїтеся, що лісові проблеми і вас заведуть у глухий кут?
— Знаю, що серед людей існує поширена думка: Ткач щодо лісу апріорі поставив перед собою непосильне завдання — навести там порядок. Я не погоджуюся з такими висновками. Тактично я зробив правильно, коли невдовзі після призначення скликав розширену нараду фахівців цієї галузі й відверто сказав: «Я не знаю, що робити з лісом». Спершу це викликало щирий подив: навіщо їх зібрав голова ОДА і не дав ніяких вказівок? А за чиїми порадами треба було їх давати, глибоко не вникнувши в суть задавненої проблеми? Я взяв тайм-аут до червня. За цей час мав десятки зустрічей з лісниками-професіоналами, переробниками деревини. Ми вже близькі до концепції розвитку галузі, підходжу до того моменту, коли впевнено скажу: «Я знаю, що робити з лісом». І в основі цього знання знову ж буде системний підхід.
У чому парадокс лісозаготівлі? Лісники криком кричать: ліс треба рубати, у нас — тисячі гектарів стиглого і перестиглого лісу. Питання в тому, як до нього підійти в горах, де немає доріг, де не можна застосувати канатні установки для трелювання. Сьогодні на одну тисячу гектарів лісу в нас припадає 6 кілометрів доріг (а в половині вкритої лісами території — лише 600 метрів на тисячу гектарів). Фактично це — бездоріжжя. Отже, рубають не те, що треба, а те, що поближче. Ситуацію слід негайно виправляти. Ось перед вами були представники Світового банку. Вони вивчають стан ведення лісового господарства і промислової переробки деревини. Сподіваємося вийти на масштабну з ними співпрацю.
— Президент Віктор Ющенко підтвердив свої передвиборчі намiри створити 5 мільйонів робочих місць і повернути додому легіони українських заробітчан. На «губернаторів», вочевидь, ляже основна відповідальність за виконання цієї архіскладної програми.
— Справді, це одне з наших найвідповідальніших завдань. І тут мало створити робочі місця, необхідно показати заробітчанам, що їх в Україні чекають з нетерпінням. Нещодавно завдяки одруженому на українці іспанському адвокату Анхелю Пересу Бонматі, котрий організував Центр інтеграції Іспанія-Україна, ми вийшли на провінцію Валенсія, де працюють і компактно проживають близько 15 тисяч прикарпатців. Я відправив туди начальника обласного управління зовнішньоекономічних зв'язків Павла Андрусяка. Після повернення він розповів, що наші земляки, які там працюють, плакали лише від того, що про них згадала нова українська влада. Ми намітили з ними кілька спільних проектів. Друга поїздка запланована в Італію, наступна — в Португалію. У кінцевому підсумку ми створимо Центр зв'язків з українцями-заробітчанами.
— У туристичній галузі ви теж запропонуєте новації?
— У багатьох людей туризм асоціюється із шашликами на природі або катанням на гірських лижах. Між тим, це цілий сегмент економіки. Ми розробляємо систему розвитку туристичної галузі — від мережі харчування до виробництва в майбутньому, скажімо, спортивного одягу та спорядження.
— Без залучення солідних інвестицій та додаткових надходжень до обласної скарбниці мало що вдасться реалізувати із більшості задумів. Інвестори вже стоять до вас у черзі?
— Слава Богу, вже були люди із серйозними фінансовими пропозиціями. Але я з подивом зробив відкриття: в області немає єдиного Центру, який займався б інвестиційною політикою. У межах існуючого штату ОДА хочу створити управління інвестицій, куди б приходили заможні люди і бачили зацікавлену у співпраці структуру.
Щодо наповнення бюджету, то я поставив завдання перед фінансистами, податківцями, управлінням економіки залучати додаткові кошти, але не там, де їх раніше шукали методами тиску на підприємців. Приміром, у нас є 300 тисяч гектарів земель несільськогосподарського призначення. Їх можна продавати (не всі, звісно) і залучати кошти у бюджет розвитку. Зараз розробляємо детальні соціальні паспорти усіх населених пунктів області. На їх базі визначатимемо депресивні та інвестиційно привабливі території. Поповнюватимемо бюджет і з нетрадиційних джерел.
— Попередню владу в області відчутно критикувала опозиція, до якої входили і ви. Чи хочеться тепер вам як владцю мати її щодо себе і своєї команди?
— Це просто необхідно. Навіщо? Поясню. Влада планує вирішення важливих для області проблем по-своєму, а опозиція пропонує інший варіант. Приклад такої опозиційності я бачив у німецькому місті Потсдам, коли побував там на запрошення фракції ХДС/ХСС. Керівник регіонального відділення пояснив, що влада працює, знаючи, що кожен її крок оцінюють опоненти, які претендують на її місце. Отже, є можливість з кількох варіантів прийняття важливих рішень вибирати найкращий. До такої опозиційної діяльності треба йти і нам.
— Один з ваших політичних кумирів, настільки я знаю, — Франклін Рузвельт. Чому він, а не, скажімо, Уїнстон Черчілль — також визначна постать того складного історичного періоду?
— У добрій старій Англії і в ті часи життя плинуло в рамках певних давніх традицій. США були демократичнішими і динамічнішими, можна навіть проводити певні паралелі із станом сучасного українського суспільства. Кроки, які робив Рузвельт в період економічної кризи, війни, часто не сприймалися оточенням, елітою країни, деякі його ідеї називали катастрофічними. Він давав можливість обговорювати свої проекти, дослухався до аргументів, але коли приймав рішення, то і сам, і підлеглі мусили викладатися на сто відсотків, аби виконати задумане.
— Такий підхід до справи, з усього видно, імпонує і вам. Чи не задумали щось запозичити з величезного досвіду Рузвельта для реалізації на Івано-Франківщині?
— Справді, є одна така задумка — це теж програмна для мене справа: поєднати за прикладом Рузвельта впорядкування доріг, лісонасадження із зайнятістю населення. Уже визначилися з першим відрізком дороги міжобласного значення, але поки не завершимо напрацювання, не оголошуватиму адресу.
— Ви, якщо чесно, не розчаровані 93-а днями перебування на новій посаді?
— Абсолютно ні. Бракує одного — поки що доба надто коротка. Я цілком усвідомлюю, що, запитавши людей на вулиці, що змінилося з приходом Романа Ткача, 80-90 відсотків скажуть: «Нічого». Розумію, що люди очікують радикальних змін. І вони будуть. Ми аж ніяк не відкидаємо того позитивного, що робилося до нас в області, — реконструкція малих міст, будівництво шкіл та лікарень. Цій справі надамо додаткового імпульсу. Але в нас є цікаві, свіжі ідеї, які стануть обличчям нової влади. Впевнений, що привабливим.