Реквієм жертвам Бабиного Яру. Актор Віталій Ажнов прочитав послання митців, чий проєкт меморіалу не реалізували

02.07.2025
Реквієм жертвам Бабиного Яру. Актор Віталій Ажнов прочитав послання митців, чий проєкт меморіалу не реалізували

Віталій Ажнов. (Фото надане НІМЗ «Бабин Яр».)

У межах документального проєкту «Коли руйнується світ» у виставковому центрі «Жива пам’ять» Національного історико-меморіального заповідника «Бабин Яр» у Києві нещодавно відбулась подія, яка поєднала історичне свідчення та мистецьке осмислення трагедії знищення людей нацистами.
 
Актор Національного театру імені Івана Франка Віталій Ажнов прочитав уривок з книги-реквієму Ади Рибачук і Володимира Мельніченка.
 
Цей вечір пам’яті став частиною виставки, присвяченої роботі над меморіалом трагедії Бабиного Яру, яку провели митці Ада Рибачук і Володимир Мельніченко (АРВМ) для архітектурного конкурсу 1965 року.
 
Проєкт не був реалізований, конкурс скасували після того, як радянська влада побачила представлені ідеї. Книга-реквієм, створена митцями у 1991 році до 50-річчя трагедії, містить матеріали про проєкт меморіалу, а також спогади про події 1966 року, зокрема про спроби громадського вшанування жертв, які радянська влада намагалась зупинити.
 
Деталізуємо: у 1965 році було оголошено архітектурний конкурс на створення пам’ятника «Жертвам фашизму в Шевченківському районі міста Києва».
 
Ініціатива стала відповіддю на зростання суспільного запиту на вшанування пам’яті розстріляних киян у Бабиному Яру.
 
У конкурсі взяли участь, зокрема, Авраам Мілецький, Йосип Каракіс, Яків Ражба, Євген Жовнеровський, Альберт Крижопільський, а також дует художників Ади Рибачук і Володимира Мельніченка.
 
Після розгляду поданих проєктів конкурс було анульовано. Згодом, у 1976 році, за державним замовленням було виготовлено і встановлено «Пам’ятник радянським громадянам і військовополоненим солдатам і офіцерам Радянської армії, розстріляним німецькими фашистами у Бабиному Яру».
 
Сюжет і назва пам’ятника відповідали радянській політиці замовчування теми Голокосту та розстрілів в урочищі активістів ОУН, ромів.
 
Усі пам’ятають: у Києві 29 і 30 вересня 1941 року, в період Другої світової війни, стали днями великої трагедії. Тоді на околиці Києва нацисти розстріляли близько 34 тисяч євреїв. Загалом у Бабиному Яру до 1943 року вбили близько 100 тисяч людей. 
«Одним із наших стратегічних завдань є руйнування міфів, створених радянською владою навколо історії Бабиного Яру. Саме тому ми ініціювали виставку «Коли руйнується світ» і повертаємо в публічний простір проєкт АРВМ — концепцію меморіалу, яка не відповідала радянській риториці», — розповіла директорка заповідника Роза Тапанова.
 
Ада Рибачук (1931—2010) і Володимир Мельніченко (1932—2023) — художники, які понад пів століття працювали разом як творчий дует. Познайомилися під час навчання на живописному факультеті Київського художнього інституту.
 
В 1954 році разом проходили переддипломну практику на Баренцовому морі. Після цього не розлучались — як у житті, так і в професійній діяльності.
 
Із 1950-х років працювали в галузях монументального мистецтва, живопису, графіки, скульптури, архітектури та ландшафтного проєктування. У співавторстві створили оформлення низки київських об’єктів, зокрема Центрального автовокзалу та Палацу дітей та юнацтва.
 
Наймасштабнішим проєктом став парк Пам’яті на Байковій горі. У 1982 році радянська влада ухвалила рішення залити бетоном рельєфи стіни Пам’яті площею понад 2000 кв м, що стало великим ударом для авторів.
 
У Києві на вулиці Малопідвальній, 10Б нині діє Музей-майстерня АРВМ, де зберігається більша частина мистецької спадщини дуету.
 
Після читання було продемонстровано архівне відео, зняте Едуардом Тімліним напередодні мітингу 29 вересня 1966 року. Відео зафіксувало історичний момент — активісти власноруч встановлюють перший пам’ятний знак на місці трагедії.
 
Режисер-документаліст Олексій Радинський, який працював над проєктом, пояснив: «Протягом довгого часу ці кадри вважалися втраченими. Та оператор Едуард Тімлін зумів їх зберегти. В часи перебудови ці кадри помилково вважалися зйомкою того самого великого мітингу 29 вересня 1966 року. Це, звісно ж, створювало хибне враження про масштаб того мітингу, а також викривляло факти про низку історичних подій у Бабиному Яру восени 1966 року. Зараз завдяки нашій співпраці з Едуардом Тімліним ми змогли повністю реконструювати історичну правду про цей унікальний кінодокумент епохи».
 
Відеозапис у форматі 4K передано до архіву НІМЗ «Бабин Яр». Цю цифрову копію створив власноруч сам Едуард Тімлін, використовуючи свою авторську технологію.