Кассандра, Леся та Яжина. Відомий польський режисер ставитиме виставу в київському театрі

07.05.2025
Кассандра, Леся та Яжина. Відомий польський режисер ставитиме виставу в київському театрі

Польський режисер Ґжеґож Яжина. (Фото Ірини Сомової надано театром.)

Вдруге з осені минулого року до Києва приїздив відомий польський режисер Ґжеґож Яжина.
 
Цього разу вже офіційно оголошено, що в Національному драматичному театрі імені Лесі Українки він працює над створенням вистави. 
 
Назву ще не оприлюднили. Проте особисто Ґжеґож Яжина розповів, що особливий творчий поштовх дало знайомство з драмою Лесі Українки «Кассандра». Воно активізувало багаторічну цікавість польського режисера-візіонера до історії Давньої Греції.
 
До цього надихався екранізацією «Троянок» Жана-Поля Сартра, драмами Евріпіда «Кассандра», «Олена», «Троянки», «Іліадою» та «Одіссеєю» Гомера, а також трилогією Есхіла «Орестея».
 
У публічному інтерв’ю в київському театрі Ґжеґож Яжина розповів, що останні 15 років захоплюється творчістю давньогрецького поета Гомера і досліджував його творчість у різний спосіб.
 
Провів багато акторських майстер-класів і підготовчої роботи до уявної постановки в різних містах — Лос-Анджелесі, Лондоні, Тель-Авіві, Анкарі.
 
«Я не можу осягнути тих воєн, які точаться протягом усієї нашої історії. Напевно, кожна людина не може осягнути їх сенсу. Напевно, перша європейська історія записана в «Іліаді» та «Одіссеї» Гомера. Можливо, наш культурний ген лежить саме в цій історії», — каже польський режисер.
 
І додає: «Драма Лесі Українки мене надихнула великою мірою і знову пробудила потяг до пошуків, які я попередньо вів багато-багато років. Я подумав: це сигнал, знак долі, яким не варто знехтувати».
 
Ґжеґож Яжина відомий сміливими та оригінальними постановками, які збирали велике число глядачів у таких містах, як Единбург, Берлін, Відень, Стокгольм, Лос-Анджелес, Єрусалим і Торонто.
 
Його разом із Крістіаном Люпою та Кшиштофом Варліковським називають режисерами польського театрального відродження. Дослідники театру кажуть, що новітній театр Польщі народився в день двох варшавських прем’єр: «Тропічного божевілля» Ґжеґожа Яжини та «Електри» Кшиштофа Варліковського. 
 
Метод Ґжеґожа Яжини будується на постійному діалозі, імпровізації та виразності емоцій. Режисер ніколи не представляє фінального ескізу тієї чи іншої сцени, залишає кожному виконавцю право наповнювати дію своїми відчуттями, якщо вони не суперечать загальній концепції. 
 
Ґжеґож Яжина в театрі використовує кінематографічні прийоми. Не просто послуговується п’єсами для постановок, а розробляє детальні їх сценарії. У цьому вбачають певний вплив на режисера його вчителя — Крістіана Люпи.
 
Детально пропрацьовуватиме сценарій для нової постановки в Національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки Ґжеґож Яжина разом із Романом Павловським-Фельбергом. Прем’єру планують на березень 2026 року.
 
Упродовж двох днів польський режисер у Києві проводив тренінги для українських акторів та режисерів. За два приїзди встиг подивитися кілька київських вистав: «Переклади» Кирила Кашлікова, «Отелло» та «Слуга двох панів» Давида Петросяна.
 
Ґжеґож Яжина народився у Польщі в місті Хожув. Вивчав філософію в Ягеллонському університеті, потім здобував освіту в Папській теологічній академії у Кракові. Там же в 1993 році вступив до Державної вищої театральної школи на факультет театральної режисури. Із 1998 року — художній керівник театру «TR Варшава»; з 2006-го також став його генеральним директором.