Міжнародний фестиваль «Київський тиждень критики» — восьмий — традиційно у столиці відбувся в кінотеатрі «Жовтень». Із 17-го по 23 жовтня показали 26 фільмів.
Цей фестиваль арткіно, кураторами якого є українські кінокритики й кінокритикині, щоразу нарощує м’язи, представляючи вітчизняні та зарубіжні фільми — сучасні та ретроспективу.
У полі зору організаторів незмінно залишаються сучасне українське кіно і кращі його зразки з минулого, а також різні виміри жіночих тем у кінематографі, навіть якщо про це виокремлено не заявлено.
Дещо вибивалися зі звичної канви «Київського тижня критики» спеціальний прем’єрний показ документального фільму «Спротив та єдність.
Кінематографісти пояснюють, як не втратити майбутнє» та покази стрічки «День як день» про 27 днів 2022 року російської тимчасової окупації у селі Ягідне на Чернігівщині, коли окупанти змушували перебувати у тісному холодному підвальному приміщенні місцевої школи 369 цивільних мешканців (віком від 6 місяців до 70+).
Утім понад 2,5 року мужнього спротиву російській армії в Україні диктують свої правила. Тому є важливим на помітному майданчику міркуваннями відомих вітчизняних кінематографістів Ірми Вітовської, Наталки Ворожбит, Нарімана Алієва, Антоніо Лукіча, Олени Гончарук, інших осмислити інформаційно-мистецьку сферу, яку дуже довго ворог використовував для того, щоб послабити Україну. І почути: «Нам треба вірити в те, що ми переможемо».
Так само важливо — проговорювати в документальному форматі травми, яких завдала нападницька армія тимчасовою окупацією українцям. Через особисті історії селян у стрічці «День як день» розкрито колективний досвід полону, силу людської солідарності та складний процес зцілення громади.
У секції «Українські гала-прем’єри» фестивалю показали документальний фільм «Реал» Олега Сенцова, який захищає Україну в складі сил оборони. В основі — випадково знятий його тактичною камерою бій, що стався навесні 2023 року.
«Це півтори години бойової, але рутинної ситуації, які зафільмовані без попередньої інтенції самого автора, що суперечить самій ідеї кіно як погляду на реальність», — так охарактеризував стрічку кінокритик Сергій Ксаверов.
Нетривіальну спробу осмислення подій перших місяців повномасштабної війни глядачі побачили в дебютному ігровому фільмі в іпостасі режисера від відомого українського продюсера Єгора Олесова — «Донька». Це одночасно жанрове та камерне кіно.
Дія фільму розгортається на початку повномасштабного вторгнення в Бучі. Головна героїня — 17-річна Ольга, що має порушення слуху. Навідуючи батька та його нову сім’ю в містечку поблизу Києва, дівчина разом з іншими опиняється в пастці і шокована жорстокістю загарбників. Головні ролі у фільмі виконали Єлизавета Козлова, Ахтем Сеітаблаєв, Анастасія Карпенко.
Відбувся спеціальний закритий показ учасника Венеційського кінофестивалю — фільму «Медовий місяць» української режисерки Жанни Озірної. Показали й фільм «Сірі бджоли».
Ця стрічка отримала кілька премій «Кіноколо» — як найкращий повнометражний ігровий фільм. Дмитро Мойсеєв став найкращим режисером, а Віктор Жданов — найкращим актором.
У програмі восьмого «Київського тижня критики» відбулася українська прем’єра фільму Романа Бондарчука «Редакція», яку знімали у 2021-му на Херсонщині, зокрема в Олешківській пустелі, яка на тепер є тимчасово окупованою російськими військами. Світова прем’єра цьогоріч пройшла на Берлінале у секції «Форум».
У головній ролі ідеаліста-правдолюба Юрія дебютував Дмитро Багненко, який у реальному житті працював трохи журналістом, а нині він — військовий. Його матір’ю у фільмі є акторка Римма Зюбіна.
Юрій — спочатку працівник музею — досліджує проживання в Олешківських пісках червонокнижних бабаків і хоче, щоб херсонські ліси ввійшли до зеленої зони Європи, а натомість несподівано стає свідком їх умисного підпалу.
Однак у двох місцевих газетах не дають ходу тексту про цей кримінальний злочин. Чому? Бо виборча кампанія засіяла видання фейковими новинами та проплаченою рекламою.
Не можна не згадати, що двох членів знімальної групи «Редакції» забрала нинішня війна. Виконавець ролі Бджоляра-характерника, актор Василь Кухарський, помер у грудні 2023 року від отриманих на передовій поранень. А на початку минулого року загинув режисер монтажу Віктор Онисько, який пішов добровольцем на фронт і брав участь у звільненні Херсонської області.
У таких реаліях українські кінознавці та глядачі уважно слідкують за іноземним кінематографом. У межах програми «Фокус: Україна—Нідерланди», зокрема, відбулася українська прем’єра драми «Солодкі сни» Ени Сендіяревич, яку минулого року Нідерланди висували на здобуття «Оскара».
Чи не найочікуванішими стали покази драми «Бруталіст» — призера Венеційського кінофестивалю — від режисера Брейді Корбета. Ця стрічка зафільмована на 70-міліметрову плівку з камери формату VistaVision.
215-хвилинний епос з Едрієном Броуді охоплює 30 років життя головного героя — архітектора, угорського єврея, який пережив Голокост і потрапив до Америки в пошуках кращого життя.