Золота жінка для молодої країни. Киянка Голда Меїр — про себе та новітню історію свого народу

19.06.2024
Золота жінка для молодої країни. Киянка Голда Меїр — про себе та новітню історію свого народу

Прем’єрка Ізраїлю — наша землячка. (Фото з Вікіпедії.)

Примхи її долі 

Вона була дочкою теслі з Києва — і прем’єр-міністром країни.
 
Вона зазнала злиднів, страху погромів — і слави, почестей, любові мільйонів людей.
 
Вона збирала мигдаль, розводила курей у кібуці — і була першим послом нової країни у повоєнному СРСР.
 
Вона об’їздила весь світ, знала багатьох видатних політиків, але свою політику, свої доленосні рішення ухвалювала на самоті, не питаючи ні в кого поради.
 
Вона була непримиренною в суперечках, іноді навіть і фанатичною, і при цьому дуже людяною, лагідною, доброзичливою.
 
Вона закуповувала зброю, добре зналася на ній — і саджала дерева в пустелі, мріючи про мирне життя без зброї.
 
Ставши лідером маленької держави, вона багато що змінила на краще в усьому величезному світі.
 
Декому вона здавалася наївною жінкою, а насправді виявилася передбачливішою й мудрішою за багатьох чоловіків.
 
Вона не мала музичних здібностей, проте обожнювала гру на віолончелі.
 
Вона стала легендою ще за життя, і легенди ці живуть і після її смерті.
 
Усе це — наша землячка Голда (золота) Меїр (та, що осяює).
 
Вслухаймося в її розповідь про себе, про події, свідком яких вона стала.

Про батьків

«Мої батьки зустрілися й побралися в Києві. Вийшло так, що мій тато, який народився в Україні, призов на військову службу проходив у Києві. І саме там мама раптом побачила його, побачила просто на вулиці.
 
Він був високий і вродливий молодий чоловік, і мама закохалася в нього одразу ж. А коли розповіла про нього батькам, ті одразу звернулися до свата. Але мама змогла переконати батьків, що сват не потрібен, бо існує кохання з першого погляду і вона стала «жертвою» такого кохання.
 
У тата на той час не було грошей, родина його не була заможною, і на його користь говорило те, що він не був невігласом — у дитинстві навчався у єврейській початковій школі, єшиві, знав Тору.
 
Мій тато Моше Мабович був стрункий, з тонкими рисами обличчя, від природи був оптимістом, в усьому довіряв людям. Він вірив, що здатен досягнути більшого у житті, якби доля захотіла посміхнутися йому.
 
А Блюма — моя мідноволоса мати — була гарненька, енергійна, розумна і набагато підприємливіша, ніж тато. Спільним у них було те, що й вона була оптимістичною, до того ж дуже компанійською.
 
І невипадково щоп’ятниці напередодні єврейського шабесу (суботи) у нас збиралося повно народу — їхні двоюрідні і навіть троюрідні брати і сестри — мої тітки й дядьки. Ніхто з них не вижив під час революційних подій у Києві, але усі вони живі у моїй пам’яті, і я бачу, як усі вони сидять біля обіднього столу, п’ють чай зі стаканів, щось їдять, а якщо якесь свято — співають, і ніжні голоси моїх батьків помітно вирізняються...»
 

Дитинство

«Моє раннє дитинство було тривожним, радісних або хоча б приємних спогадів про нього у мене дуже мало. Ми жили в Києві у квартирі на першому поверсі, добре пам’ятаю розмови про погроми, які от-от зваляться й на нас. Зрозуміло, я тоді не знала, що таке погром, але якось інстинктивно воно пов’язувалось у мене з тим, що ми євреї.
 
Київ, де я народилася, сховався від мене у тумані часу, але пам’ять дещо зберегла: іще дитиною я зрозуміла, що всі негаразди, які відбуваються зі мною, пов’язані з тим, що я єврейка, тобто не така, як усі інши діти у дворі. Іще пам’ятаю, що в холодному Києві я завжди трохи замерзала, а живіт мій нерідко був напівпорожній.
 
Але не все було так погано. Ми жили, як і всі євреї Києва: по неділях і на піст ходили до синагоги, благословляли суботу, коли Тора дозволяла відпочивати, а на стіні в нас висів наш єврейський календар, який відносився до далекої країни, з якої ми були вигнані 3 тисячі років тому, чиї стародавні (біблейські) звичаї ми старанно відзначали у Києві.
 
І не спадало на думку мені, дівчинці, що в цю далеку країну я, ставши дорослою, приїду назавжди і для мене стане вона не менш рідною, ніж Київ, де я народилася.
 
А поки що моя старша сестра Шейна (Євгенія) навчає мене читати й писати, і навіть арифметики, і саме через Шейну, яка старша за мене на дев’ять років, відбулося моє знайомство з усіма перипетіями того прекрасного, що зветься життям.
 
Приклад старшої сестри — це, по суті, мої житейські університети, її світлий образ — мій моральний орієнтир.
 
Шейна померла в 1972 році, та я згадую про неї постійно, її діти й онуки мені дорогі так само, як і мої власні».
 

Початок

«Узимку 1894 року в Парижі розпочався грандіозний судовий процес. На лаві підсудних — капітан французької армії, якого звинуватили в шпигунстві на користь Німеччини, з якою у Франції завжди були напружені відносини.
Вирок суду — пожиттєве ув’язнення. На центральній у Парижі площі Бастилії з капітана показово зірвали погони, дали ляпаса, переламали його шпагу. Коли капітана оточив конвой, він вигукнув: «Я не винен! Хай живе Франція!».
 
Капітана звали Альфред Дрейфус, він був євреєм. І цього було досить: «патріоти» цивілізованої Франції вийшли на вулиці з транспарантами «Смерть євреям!», хвиля ненависті до євреїв прокотилася по всій Європі.
 
За розправою над капітаном уважно стежив австрійський журналіст Теодор Герцль. Він був сином угорських євреїв, і вигуки натовпу — «Смерть євреям!» — глибоко вразили його.
 
Розмірковуючи над тим, що сталося з Дрейфусом, Герцль дійшов висновку: прокляття антисемітизму ніколи не згине остаточно, і допоки на Землі житиме хоча б один єврей, завжди знайдуться ті, хто ненавидитимуть його.
 
Шукаючи виходу із вселенської ненависті, Герцль дійшов і такого висновку: тільки тоді євреї скинуть тавро прокляття, коли об’єднаються у єдину націю, а для цього потрібна власна, усіма визнана держава. Свої думки й висновки Герцль виклав у книзі, яку так і назвав — «Єврейська держава».
 
Не знаю, яким чином книжка ця потрапила до рук мого батька, але вона позбавила його сну і спокою, хвилюючі ідеї Герцля знайшли палкий відгук у його душі: ні про що інше він уже не хотів говорити і навіть думати, тільки про свою Єврейську державу, в яку, долаючи труднощі й негаразди, він виїде сам і вивезе свою сім’ю».
 

Під гнітом турків і арабів 

«Ідеї Теодора Герцля швидко розлетілися по Європі, і першою на них відгукнулася єврейська молодь: це ж була справжня романтика — повернутися на історичну батьківщину, створити власну державу...
 
Серед тих, хто одним із перших прибув у Палестину, звідки євреїв вигнали три тисячі років тому, був молодий чоловік на ім’я Давид Грін, який згодом стане першим прем’єр-міністром новоствореної Держави Ізраїль і увійде в історію під ім’ям Давид Бен-Гуріон... Чи думала я тоді, на початку 20-х, що наступним прем’єр-міністром після нього стану я?..
 
Але про це згодом, а поки що гортаю близькосхідний щоденник Давида Гріна.
 
«7 вересня 1906 року я, двадцятирічний Давид Грін, радісно збуджений від зрозумілого нетерпіння, вперше ступив на Землю Обітовану.
 
Я йшов старовинною Яффою й усюди бачив обшарпані фасади будинків, непролазну грязюку, гомінкі натовпи ледарів, нероб і голодранців — турків та арабів.
 
Знаючи, що звістки від мене чекають усі євреї польського міста Плонськ, звідки я приїхав, я так описав своє перше враження: «Товсті турки групами сидять біля своїх возів, а поміж ними — жалюгідні й убогі арабські лавки. Усюди димлять кальяни, араби впереміш із верблюдами — каламутною річкою тече турецько-арабське життя».
 
Вразило засилля турецької мови і звичаїв, оттоманізація захлеснула й палестинських євреїв, яких примушували зректися своєї національності, інтегруватися в турецькі реалії.
А ось і мій висновок, сповнений гіркоти й розчарування: «Те, що я побачив, не може бути країною Ізраїлевою».
 
І раптом мені «пощастило»: зважаючи на мої молоді літа, товстий турок обійняв мене за плечі, сказавши: «Є для тебе робота. Якщо маєш приятеля — бери і його. Так може поталанити не кожному».
 
Зрадівши, я прихопив із собою Шломо Земаха, який також приїхав iз Польщі.
 
І от вона, робота: під пекучим сонцем намагаємося розбити червону глину, аби висадити апельсини. Піт ллється наче з відра, долоні вкрилися мозолями й ранами, а наглядач з турків чи з арабів стоїть поруч і кричить: «Скоріше! Скоріше!».
 
Вибору немає. І ми, натхненні ідеями Герцля, прагнемо не піддаватися хронічній втомі і такому ж хронічному недоїданню. Одне непокоїть: чи вистачить сил закріпитися на цій землі».
 

І допомога надійшла

«Турки й араби, в чиєму підпорядкуванні перебувала Палестина, вкрай негативно ставилися до євреїв-переселенців: почастішали сутички між євреями й арабами, непоодинокими стали випадки, коли євреї були змушені повертатися до Європи.
 
І тоді у справу втручається єврейський банкір Волтер Ротшильд: він звернувся до свого приятеля — міністра закордонних справ Великої Британії Артура Бальфура, а той, порадившись із королем, виніс вердикт: «Уряд Його Величності з прихильністю ставиться до створення в Палестині національного вогнища для єврейського народу і докладе усіх зусиль, аби досягти цієї мети».
 
Одразу ж військове відомство віддає наказ головнокомандувачу британської армії на Близькому Сході генералу Едмунду Алленбі негайно передислокуватися з Бейрута (Ліван) до Єрусалима. Не зустрічаючи опору, британці входять в Єрусалим, а генерал Алленбі у численних виступах не втомлюється підкреслювати «історичний зв’язок єврейського народу з Палестиною».
 
І це було саме те, чого так боялася турецька й арабська верхівка: султан Абдул Хамід Другий відверто заявив, що підприємливі євреї «розбудять» палестинських арабів, налаштують їх на боротьбу проти турецького володарювання.
 
Однак в Османській імперії продавалося й купувалося все, і єврейські банкіри, відкривши в Палестині потужний банк, за допомогою хабарів і коштовних подарунків «заспокоїли» султана та його чиновників: надалі дозвіл на в’їзд у Палестину отримували всі бажаючі».
 

Квіти в пустелі

«Потік євреїв у Палестину, точніше — на Землю Обітовану, помітно збільшився і невдовзі став масовим. Завдяки цьому древня земля прокинулася від вікової відсталості. Євреї-іммігранти завезли сюди сільськогосподарські машини, ввели сівозміни й використання добрив, почали будувати іригаційні системи, окрім винограду, цитрусових, маслин — почали вирощувати пшеницю, овочі, льон, розвивали птахівництво, скотарство, висаджуючи нові культури, збільшували урожайність старих.
 
Іммігранти дісталися й Мертвого моря — узялися за безплідні солончаки, змусивши й їх давати врожаї, усюди, де можливо, почали з’являтися водойми, у яких розводили рибу.
А у великих містах євреї-ремісники повідкривали ремонтні майстерні, де можна було полагодити не лише одяг і взуття, а й годинники, ювелірні вироби.
І прийшло в ці біблейські місця зовсім інше, небачене раніше життя.
 
Проте арабських лідерів воно не порадувало: тримаючи свої народи у злиднях і жебрацтві, вони почали підбурювати арабів до диверсій та терору. І ось уже підпалюють кібуци, вибухає щойно побудоване...
Іммігранти не розгубилися: почали створювати загони єврейської самооборони «Хагана», які давали відсіч насильству і терору». 
 

Добридень, Тель-Авіве!

«У травні 1921 року я, мій чоловік Морріс, сестра Шейна й дочка Сара після багатоденної й важкої подорожі опинилися у Тель-Авіві. Мрія здійснилася. Станція й будинки, які ми побачили, і навіть глибокі піски, які оточували нас, — усе це й було частиною єврейського національного вогнища.
 
Під час Першої світової війни турки виселили з Тель-Авіва все єврейське населення, але на час нашого приїзду там знову жили 15 тисяч євреїв, які розпочали й не закінчували справжній будівельний бум: уздовж вулиць тягнулися каравани верблюдів і віслюків, завантажених мішками з піском, який брали з морського узбережжя для потреб будівництва.
 
Пройшовши містом, я була вражена рядами чистеньких будиночків — кожен із власним садом... Я йшла бруківкою вулиць, вздовж яких були висаджені дерева стійких тропічних сортів. Усе це створили єврейські біженці, спосіб життя яких суттєво відрізнявся від життя невибагливих арабів, які жили в убогих мазанках і навіть навісах зі щільних тканин або килимів.
 
Тель-Авів, хоча йому виповнилося всього дванадцять років, швидко змінювався, йдучи до самоуправління: арнона — місцевий муніципальний податок — дала змогу побудувати власну систему водопостачання й привести до ладу головну вулицю міста, названу ім’ям Теодора Герцля, на ній відкрили Герцлійську гімназію, а також діловий центр, а міська водокачка з чудовим фонтаном притягувала до себе молодь...
 
Міський транспорт представляли маленькі автобуси й кінні екіпажі, а мер Тель-Авіва Меїр Дізенгоф їздив по місту на розкішному білому коні...
 
Щодо культурного життя Тель-Авіва, то воно вирувало: з Європи приїхали письменники, приїжджі актори створили театр «Огель» (намет), у численних кафе щодня і щовечора обговорювали питання політики й культури. І головне досягнення: у місті була своя власна суто єврейська поліція, якою всі дуже пишалися». 

Вселенське лихо

«1933 року на євреїв звалилася страшна біда: у Німеччині до влади прийшов Гітлер, який одразу ж накинувся на видатних діячів-євреїв. Німецькі євреї не були переконаними сіоністами, адже встигли інтегруватися у німецьке життя, вони були лікарями, юристами, вченими, інженерами.
 
Не знаючи намірів Гітлера, євреї мали нещастя залишитися у Німеччині, де дуже скоро на них наклали грошову повинність у мільйонних сумах, а далі євреї опинилися поза законом: жоден з них не мав права працювати у державній або громадській установі, жодна єврейська дитина не мала права відвідувати школу, виходити не те що на дитячий майданчик, а навіть у парк, де розташований цей майданчик, усі євреї були зобов’язані носити жовту пов’язку із шестикутною зіркою.
 
Через півтора року свого правління Гітлер розпорядився «остаточно вирішити єврейське питання», і верхівка СС, яка вирішувала це «питання», дуже скоро доповіла: спалено 200 синагог, зруйновано 22 тисячі єврейських будинків, розграбовано 8 тисяч єврейських магазинів, убито 50 тисяч, покалічено 30 тисяч, заарештовано 60 тисяч євреїв. Так почалася катастрофа європейського єврейства, яка отримала назву Голокост...
 
І тут сталося те, чого зрозуміти неможливо: ані Радянський Союз, ані країни-союзниці не простягнули євреям руку допомоги — коли німці почали масово депортувати євреїв з Угорщини, союзники не віддали наказу льотчикам розбомбити залізничну колію, яка вела з Угорщини до Освенцима. В результаті туди були завезені 618 тисяч угорських євреїв, і всіх їх було знищено.
 
Також союзники не розбомбили газові камери й крематорії в таборі смерті Біркенау, хоча мали для цього всі можливості; літаки країн-союзниць атакували об’єкти, розташовані поблизу Освенцима, але не бомбардували сам табір, у якому щодня вбивали 10 тисяч євреїв.
 
Ось гіркий і страшний висновок: жодній країні, жодному світовому лідеру не було ніякого діла до того, що вбивають євреїв».

Відсіч ціною життя

«Історія єврейського народу — це, по суті, боротьба за виживання. З біблейських часів наш народ мужньо протистояв персидському й еллінському володарюванню, римлянам, пізніше — Візантії, а також арабам, хрестоносцям, мамлюкам, османам. А в наш час у полум’ї Голокосту загинуло шість мільйонів(!) європейських євреїв. Отак і склалася думка про нас як про багатостраждальний жертовний народ.
 
Але мало хто в світі знає, що євреї не йшли на смерть, покірно опустивши голови, що навіть у жорстоких нелюдських умовах вони давали гідну відсіч ворогу — нерідко ціною власного життя.
 
Почну з Варшавського гетто. Тут спалахнуло наймасштабніше й найдовше повстання на чолі з Мордехаєм Анелевичем. Німці кинули сюди добірні підрозділи СС та СД. Але повстанці, прикриті барикадами, прицільно розстрілювали ворога. Зазнавши великих втрат, німці змушені були відступити.
Меморіальна табличка на честь Голди у Києві.
Фото з архіву автора.
 
Тоді вони кинули сюди танки, артилерію і навіть авіацію. 8 травня 1943 року Анелевич та його соратники, оцінивши безвихідь, не здалися ворогу, визнали за краще загинути в нерівному бою з ним.
 
У Собіборі 14 жовтня 1943 року 400 в’язнів під проводом Олександра Печерського та сина рабина Леона Фельдгендлера, перебивши охорону й перескочивши мінне поле, вирвалися на волю. Більш ніж сто з них загинули в бою з переважаючими силами ворога, який несподівано оточив шляхи втечі, ті ж, що залишилися живими, приєдналися до партизанів.
 
У Треблінці ув’язнених мучили голодом, тяжкою працею, жорстокими знущаннями, показовими стратами.
 
Та 2 серпня 1943 року ув’язнені, озброївшись кирками й лопатами, перебили охорону, підпалили табір, крізь колючий дріт вирвалися на волю. Триста з них, сховавшись у лісах, створили партизанський загін.
 
В Освенцимі 7 жовтня 1944 року євреї також перебили всю охорону, підірвали крематорій й усі ємності зі смертоносним газом «Циклон», забезпечивши втечу сотням полонених; у концтаборі Хелмно 17 січня 1945 року євреї атакували гітлерівців, здійснили втечу.
 
Приклади мужності й героїзму євреїв маємо й по інших таборах смерті — Слонім, Несвіж, Ченстохов, Білосток, Белжец, Копиль...»

Народжені вдруге

«Ті, що вціліли в Освенцимі, інших таборах смерті, не могли навіть уявити, що десь є життя без газових камер і крематоріїв, навіть звістка про капітуляцію німців не викликала в таборах смерті бурхливої радості — ці люди розучилися радіти.
 
Війна скінчилася, але ніхто не знав, що робити далі, куди подітися. Варшава? Дороги до неї забиті потоками біженців, а якщо навіть і дістанешся туди — що з того? Замість домівок — руїни, мати, батько, сестри — всі загинули. Так, німців не стало, але кому в цьому світі потрібні вони — живі кістяки, всі у важкому душевному стані...
 
Але ж вони були євреями, і ми не мали права залишитися байдужими до них. Як член уряду я опікувалася гуманітарними питаннями, й агенти Моссаду за моїм дорученням нишпорили по всій Європі у пошуках євреїв, які залишилися в живих, а ті й самі, шукаючи захисту, прагнули потрапити до нас.
 
Агенти Моссаду тим часом добре робили свою справу, йдучи на підкупи, контрабанду, не нехтуючи хитрістю, навіть і насильством. І от уже невеликі пароплави, вщент набиті напівживими людьми, тримають курс на Палестину, аби вцілілі євреї змогли влитися в сім’ю тих, які не знали жахів Голокосту.
 
Я активно займалася абсорбцією, і не було в мене ані дня, ані ночі. Я не зустріла жодного палестинського єврея, навіть не чула про такого, який хоча б на хвилинку засумнівався, перш ніж надати будь-яку допомогу для спасіння євреїв Європи: кібуцники постачали їм овочі й фрукти, мешканці міст несли медикаменти, перев’язувальний матеріал, одяг, пекарі випікали для них хліб, нерідко й білий, навіть діти й старі ділилися останнім.
 
Наші лікарі були вражені: незважаючи на перенесені страждання й жахи, ці люди, відчувши безпеку, швидко відтавали, приходили до тями і навіть жартували.
 
Тепер я хочу оприлюднити цифру, яка вразила тоді весь світ: ми прийняли й розмістили на нашій історичній землі 200 тисяч (!) європейських євреїв, які вціліли в кривавому Голокості».

День, якого чекали... 3 тисячі років

«Того дня — 29 листопада 1947 року — ми в Палестині, євреї в усьому світі та й усі країни застигли біля радіоприймачів: різними мовами всього світу вони розносили повідомлення, яке дозволю собі подати повністю:
 
«Сьогодні, 29 листопада 1947 року, Генеральна Асамблея ООН ухвалила рішення про створення Єврейської держави в Палестині. Це визнання за єврейським народом права на відновлення своєї держави не може бути скасоване. Це природне право єврейського народу — жити, як усі народи, самостійно у своїй суверенній державі. Ми проголошуємо відновлення Єврейської держави в Палестині — Держави Ізраїль.
 
Єврейський народ виріс у країні Ізраїля. Тут склалося його духовне й політичне обличчя, тут він жив повнокровним державним життям й творив цінності культури — національної й загальнолюдської, які заповідав світу у Книзі Книг. Тільки брутальна сила змусила євреїв покинути землю Ізраїлю, але вони залишилися вірними Вітчизні в усіх країнах, по яких їх розкидала доля, і не припиняли сподіватися на повернення й відновлення незалежності.
 
Через свою історичну приналежність євреї в усі часи прагнули повернутися на землю батьків і відновити свою державу. Останні покоління поверталися сюди масово. Будівники доріг і захисники своїх поселень, вони відроджували пустелі, відродили єврейську мову, звели міста й села, поклали початок господарському й культурному життю суспільства, яке шукає миру з сусідами й уміє оборонятися від них, а у стані миру несе прогрес усьому населенню світу...»
 
Що коїлося в Ізраїлі! Молодь тріумфувала, старі плакали — повернення Батьківщини усі сприйняли як диво — справжнє біблейське диво».

Зворушлива зустріч

«Оскільки я народилася в Києві, а він як одне з провідних міст увійшов згодом до складу Радянського Союзу, найперший президент Ізраїлю Хаїм Вейцман своїм указом призначив мене Надзвичайним і Повноважним Послом у Радянському Союзі.
 
І от у вересні 1948 року я прибула до Москви — столиці держави, в якій євреї були людьми поза законом: уже вбили єврейського лідера Соломона Міхоелса, повним ходом йшла кампанія боротьби з «безрідними космополітами», на вулицях били людей з єврейськими обличчями, і до того самого закликали написи на парканах і стінах будинків.
 
І от в обстановці середньовічного мракобісся я, посол щойно створеної Держави Ізраїль, вручаю вірчі грамоти найвищому керівництву СРСР. Це збіглося з єврейським Новим роком Рош-га-Шана. У Москві всі синагоги перебудували у лялькові театри або архівні установи, але дивом уціліла та, що була в центрі міста, і я з двома співробітниками вирішила побувати в ній — як і годиться на свята.
 
Зазвичай на свята, як мені сказали, до синагоги приходило не більше ста людей, але того дня вулиця перед синагогою була невпізнанною — вона була забита народом, тут були люди усіх поколінь — і старі, й молодь, підлітки і навіть зов­сім малі на руках у батьків.
 
Спершу я не могла збагнути, що відбувається і хто вони, ці люди. Та швидко зрозуміла: вони прийшли — добрі, хоробрі євреї — прийшли, аби бути з нами, прийшли продемонструвати відчуття приналежності й відсвяткувати створення Держави Ізраїль.
 
За кілька хвилин вони обступили мене щільним кільцем, ледь не піднявши на руках, знову і знову називаючи моє ім’я. Нарешті вони розступилися, аби я змогла увійти у синагогу, але й там продовжувалася демонстрація єднання: раз у раз хтось підходив до мене, торкався моєї руки і навіть цілував мою одежу — без гучних слів радянські євреї виявили свою причетність до щойно створеної Єврейської держави, і я була для них символом цієї держави.
 
Дивлячись на них, я розуміла, що ніякі, нехай і найстрашніші, погрози не завадили їм продемонструвати нам, що значить для них Ізраїль. Мовчання цих людей було дуже промовистим, воно говорило: Радянський Союз переміг фашизм, але він не переміг антисемітизм.
 
Я також зрозуміла головне: Радянському Союзу не вдалося зламати цих людей, тут Росія з усією своєю могутністю зазнала поразки — євреї залишилися євреями».

Від автора 

Та далеко не всі у цьому світі раділи появі незалежної Єврейської держави, і слідом за німецькими й радянськими антисемітами підняли голови арабські: в Ізраїль увірвалися об’єднані армії Єгипту, Йорданії, Сирії, Лівану, Іраку, накривши його шквальним вогнем, а піхота почала вбивати мирних мешканців — так почалася війна за Незалежність.
 
У цей скрутний час президент Хаїм Вейцман і прем’єр-міністр Давид Бен-Гуріон дійшли висновку: без участі Голди Меїр, яка набула дипломатичного досвіду посла в СРСР, Ізраїлю не обійтися. Отримавши призначення на посаду міністра закордонних справ, Голда Меїр повернулася на батьківщину.
 
І одразу до справ: запросила довідку у військового відомства, яка приголомшила її: за 15 місяців війни загинуло 6 тисяч єврейських юнаків і дівчат — один відсоток населення країни на той час.
 
І Голда йде на безпрецедентний крок: особисто зустрічається з арабськими лідерами. Заслухавши їхні умови перемир’я, вона погодилася на територіальні поступки цим країнам: вогонь припинився, єврейська молодь вже не гине.
 
«Я зрозуміла, — занотувала вона у своєму щоденнику, — що від моїх рішень залежить життя багатьох людей».
 
Відтепер авторитет і популярність Голди Меїр у ізраїльському суспільстві невпинно зростають, і коли через певний час арабські агресори, спираючись на всебічну військову допомогу СРСР, знову напали на Ізраїль, Голда Меїр уже в ранзі прем’єр-міністра, як того хотів народ, прибувши до США, звернулася до президента Річарда Ніксона і радника з держбезпеки Генрі Кіссінджера.
 
Америка не відсахнулася, Ізраїль отримав новітні види озброєнь, а це дало змогу у Війні Судного дня (1973 рік) вщент розгромити агресора. І тепер уже єгипетський лідер Анвар Садат прибув до Ізраїлю, аби розпитати прем’єр-міністра про висунуті нею умови перемир’я.

І знову мир...

Уродженка Києва Голда Меїр стала другим прем’єр-міністром Ізраїлю (після Давида Бен-Гуріона).
 
Уродженець Полтави Іцхак Шимшелевич став другим президентом Ізраїлю (після Хаїма Вейцмана).
 
Вихідці з України, вони заклали основи могутності Ізраїлю, який зрештою перетворився на процвітаючу країну.