Тиха евтаназія: на Харківському авіапідприємстві виступили проти плану Верховної Ради з приватизації

12.11.2021
Тиха евтаназія: на Харківському авіапідприємстві виступили проти плану Верховної Ради з приватизації

Літакобудівельники сумніваються, чи залишиться профільне виробництво після приватизації Харківського державного авіапідприємства. (Фото з сайту objectiv.tv.)

Законопроєкт про приватизацію Харківського державного авіапідприємства вже готовий для розгляду у Верховній Раді, але трудовий колектив виступив проти цієї ініціативи.

 

«Народні депутати поспішають вирішити долю заводу, не вислухавши жодного його представника, — повідомила пресслужба ХАЗу. — Закон прописаний таким чином, що не дає шансу викупити підприємство трудовому колективу або впливовому іноземному інвестору. Хоча такі побажання були висловлені європейською авіакомпанією Airbus, яка зацікавлена у покупці Харківського авіапідприємства для виготовлення літаків саме в Україні. Не проти придбати ХДАВП і єгиптяни, що задоволені літаками Ан-74 і бажають випускати цю машину».


Утім, за словами теперішнього директора підприємства Олександра Кривоконя, цей об’єкт навряд чи буде виставлений на вільні торги, оскільки його планують продати за схемою малої приватизації. Тобто фактично «за ціною гаража».


Потенційні покупці також уже знайшлися. Йдеться про запорізьке АТ «Мотор Січ» та харківське ВАТ «ФЕД». Але, на думку пана Кривоконя, власники цих двох машинобудівних гігантів навряд чи будуть активно розвивати літакобудування. Директор вважає, що запоріжців тут цікавить винятково один із підрозділів ХАЗу, де вони готові розвивати будівництво гелікоптерів, у той час, коли увесь завод їм не потрібен.

 

«У свою чергу команда «ФЕДу», — запевняє він, — вже працювала тут з 2018 по 2021 рік, але жодних успіхів не досягла. Загнали справи у глухий кут iще більше, аби викупити завод, як вони кажуть, за гривню».


Справи у колись процвітаючого ХАЗу і справді плачевні. За даними одного зi співавторів законопроєкту про приватизацію Ігоря Копитіна, всі команди керівників, що змінювалися тут упродовж останніх шести років, накопичили борг у 4,5 мільярда гривень.

 

За цей час тут не збудували жодного літака, хоча на харківські лайнери Ан-74 у світі дійсно є попит. Аби звільнитися від російських комплектуючих і продовжити власне виробництво, потрібна сума 80-150 мільйонів доларів. Тобто без інвестора буде непросто.


Президент «ФЕДу» Віктор Попов не заперечує, що його підприємство разом iз «Мотор Січчю» братиме участь у приватизації, якщо до неї таки дійде справа.

 

На його думку, державному власнику ХАЗу — концерну «Укравіапром» — упродовж шести років так і не вдалося реанімувати проблемне виробництво.

 

«Все це нагадує тиху евтаназію, — каже він. — Тому наразі маємо вибір. Або йдемо на приватизацію і шукаємо для очищеного від боргів заводу профільного інвестора. Або ми погоджуємося з тим, що підприємство треба порізати на металобрухт і віддати його землю під забудову».


Останній варіант, за словами Олександра Кривоконя, теж досить привабливий для потенційних господарів.

 

«Тут є 270 гектарів землі, — каже він. — Сотка наразі коштує 10 тисяч доларів. Тобто загалом iдеться про суму близько 270 мільйонів доларів. Більше там нічого немає. Але не варто забувати, що це стратегічний для держави об’єкт».