Музичні діалоги: в Одесі та Львові звучатиме музика польських та українських композиторів

02.12.2020
Музичні діалоги: в Одесі та Львові звучатиме музика польських та українських композиторів

Роман Ревакович. (Фото надане агенцією «Дель Арте».)

Тривають «Польсько-українські музичні діалоги», які розпочалися ораторіальним концертом із творів Марціна Юзефа Жебровського та Вольф­ганга Амадея Моцарта у жовтні в Києві.

 

У другій частині проєкту в Україні, що реалізується за підтримки Інституту Адама Міцкевича у Варшаві, звучатиме програма, що складена з творів, знакових для обох країн композиторів ХХ — початку ХХІ століття. Почути її є нагода в Одесі та Львові з тижневим інтервалом.


У програмі концерту відбудеться світова прем’єра твору Олександра Родіна, написана для Національного Одеського філармонійного оркестру — «Після прочитання Лавкрафта» для струнних. Композитор і піаніст – лауреат міжнародних престижних композиторських конкурсів і премій театральних фестивалів за кращу музику до драматичних вистав — є однією з найзагадковіших постатей на українському композиторському олімпі.


Постать педагога, композитора і піаніста Тадеуша Маєрського (1888—1963) є знаковою для музичної культури Львова, де митець народився. Оскільки саме він став одним із перших адептів серійної, додекафонної техніки та естетичних засад експресіонізму в музичному мистецтві краю.

 

Зокрема, разом з Юзефом Кофлером тільки Тадеуш Маєрський з усіх галицьких музикантів став прихильником естетики нововіденської школи. Однак Маєрський сприймав та використовував далеко не всі елементи додекафонії.


Камерно-ансамблеві твори композитора, зокрема Фортепіанний квінтет, який прозвучить у програмі одеського концерту (версія для фортепіано і струнних) — не належить до його додекафонної спадщини, а написаний у руслі пізньо­романтичних тенденцій, але з відчутним впливом авангардних європейських течій початку ХХ ст.


За радянських часів композитор був звинувачений у формалізмі та зазнавав переслідувань, що, однак, не вплинуло на його естетичні засади. Тадеуш Маєрський народився і помер у Львові та наразі є незаслужено забутим.

 

Відродження творчого спадку Маєрського активізувалося нещодавно, вже на початку XXI століття, зусиллями польського піаніста Міхала Древновського, який, власне, є солістом  концерту «Польсько-українські музичні діалоги» в Одесі, а потім Львові.


Польський піаніст Міхал Древновський почав грати на фортепіано у віці 8 років зі своїм батьком — відомим піаністом Мареком Древновським. Закінчивши Музичну академію в Лодзі, навчався в музичній консерваторії в Женеві у Домініка Мерле та Паскаля Девойона, брав участь у ряді майстер-класів із такими відомими викладачами, як Наум Штаркманн, Мілош Магін, Фоу Тсуунг, Рудольф Керер та Євген Інджич. Лауреат престижних міжнародних премій, виступає з концертами як соліст та камерний музикант у Польщі, Італії, Франції, Швейцарії, Австрії, Бельгії та Німеччині. Грав Шопена  в Національному театрі у Варшаві як піаніст та актор у виставі Адама Ганушкевича під назвою «Шопен, його життя, його любов, його музика...»


Тож у його інтерпретації публіка почує одночасно твори українського та польського композиторів. Прозвучить Концерт №1 для фортепіано та струнного оркестру сучасного українського композитора, голови Національної спілки композиторів України  Ігоря Щербакова, чия творчість і духовна спрямованість сформували обличчя української музики кінця ХХ — початку ХХІ століть (цього року він святкує своє 65-річчя).


А у фіналі — «Синфонієтта» для струнних видатного польського композитора, педагога, двічі лауреата премії «Греммі» Кшиштофа Пендерецького. Диригуватиме Роман Ревакович, який варшавським Фондом Pro Musica Viva продовжує будування музичних взаємин між Польщею та Україною. І вже після концерту 4 грудня в Одеській філармонії — концертування-діалоги 11 грудня у Концертній залі Людкевича Львівської філармонії.