Долучися до богеми: чому листопад у Національній опері обіцяє бути феєричним

05.11.2019
Долучися до богеми: чому листопад у Національній опері обіцяє бути феєричним

«Моцарт і Сальєрі».

Особливо феєричним обіцяє бути листопад на сцені Національної опери імені Тараса Шевченка.

 

На глядачів чекає яскрава прем’єра сезону — опера «Богема» Джакомо Пуччіні; незабутній дует уславленого баса Тараса Штонди і молодого та дуже перспективного тенора Валентина Дитюка в драмі «Моцарт і Сальєрі»; чарівний голос прими Людмили Монастирської в «Нормі».

 

У рамках проекту «Українські оперні зірки у світі» відбудеться побачення шанувальників із запрошеними солістами Андрієм Бондаренком («Фауст» Гуно) та Євгеном Орловим («Норма» В. Белліні).

«Моцарт і Сальєрі» 

 5 листопада 
 
Вперше цю оперу Миколи Римського-Корсакова на київській сцені було виконано на початку ХХ століття. Партію Сальєрі тоді співав легендарний Федір Шаляпін, який приїхав на гастролі.
 
Драма про двох австрійських композиторів перед тим настільки захопила Римського-Корсакова, що він написав оперу в надзвичайно короткі терміни: менш ніж за місяць.
 
Нагадаємо, через 200 років після смерті Сальєрі — в 1997 році — в Мілані відбулося судове слухання, яке реабілітувало його. До речі, коли Олександр Пушкін писав свою «маленьку трагедію», в газетах того часу вже публікували спростування чуток про отруєння Моцарта його колегою по цеху Сальєрі, і він міг про це знати. Але тоді б поет не створив емоційно насичену драму, досліджуючи божественну і людську природу генія.
 
Прем’єра ж нинішнього спектаклю «Моцарт і Сальєрі» в постановці головного режисера театру Анатолія Солов’яненка в Києві відбулася близько двох років тому. Ініціатором появи твору в репертуарі Національної опери України став наш знаний метр Тарас Штонда — таким чином театр символічно відзначив 50-річний ювілей славетного баса і 25-річчя його творчої діяльності.
 
Цікаво, що його партнеру по сцені Валентину Дитюку в той час саме виповнилося 25 років, а сьогодні про цього артиста можна сказати, що його обожнює вже не тільки українська, а й європейська публіка. Не втратьте нагоду ще раз побачити на сцені Національної опери України цей дивовижний творчий дует!

«Набукко» 

9 листопада
 
Всесвітня слава Джузеппе Верді (1784—1867) почалася саме з «Набукко». Із його двадцяти шести опер її характеризують як ранню і водночас одну з найкращих у творчій спадщині цього композитора. Критики називали «Набукко» «драмою для хору» і навіть «хоровою фрескою», бо велике значення в опері відіграє хор.
 
А її найвідоміший музичний фрагмент — Va, pensiero, хор із третього акту опери — протягом довгого часу був гімном італійських революціонерів, а нині вважається трохи не другим гімном Італії. Ця музика лунала після Другої світової війни на відкритті зруйнованого і заново відбудованого в первісному вигляді театру Ла Скала.
 
Прем’єра постановки «Набукко» на сцені Національної опери України відбулася три роки тому, і з того часу вистава незмінно збирає аншлаги. 
 
Уже 9 листопада в головних партіях: зірка світової оперної сцени, сопрано Людмила Монастирська (Абігайль, рабиня, яку вважають першою дочкою Набукко), титулована меццо-сопрано Алла Позняк (Фенена, молодша дочка Набукко), баритон Геннадій Ващенко (Набукко, вавилонський цар), молодий тенор, улюбленець української публіки Валентин Дитюк (Ісмаель, небіж іудейського царя), прославлений метр оперної сцени Тарас Штонда (Захарія, іудейський первосвященик).
 
Нинішньому київському прочитанню музичного шедевра Верді шанувальники Національної опери України зобов’язані режисерові-постановнику Анатолію Солов’яненку, диригенту-постановнику Миколі Дядюрі, художнику-постановнику Марії Левитській, а також хормейстеру-постановнику Богдану Плішу.

«Фауст»

20 листопада
 
Ще одна нагода почути в листопаді творчий тандем Тараса Штонди та Валентина Дитюка — в «Фаусті» Шарля Гуно, спостерігаючи за протистоянням між Мефістофелем і Фаустом. Ще одна родзинка цього оперного вечора — ліричний баритон Андрія Бондаренка (партія Валентина). Цей артист — запрошений соліст Zurich Opera House, Deutsche Oper Berlin, Маріїнського театру, Teatro Real de Madrid, The Dallas Opera, Іsraeli Opera та інших театрів світу. Виступити на сцені Нацопери Андрія Бондаренка запросили в рамках проекту «Українські оперні зірки у світі».

«Богема»

14 і 16 листопада
 
Опера Джакомо Пуччіні на лібрето Джузеппе Джакози і Луїджі Ілліки зі значною участю Джуліо Рікорді і самого композитора, заснована на деяких епізодах з роману Анрі Мюрже «Сцени з життя богеми». Це одна з найбільш виконуваних опер у світі. Вона є одним із найзначніших творів покоління композиторів, наступного після Верді. Цікаво, що для написання лібрето знадобилося близько двох років, а ось музику Пуччіні написав лише за вісім місяців.
 
Постановка «Богеми» на київській оперній сцені — спільний українсько-італійський мистецький проект у співпраці з посольством Італії в Україні та Італійським інститутом культури в Україні. Координатор проекту — Нікола Франко Баллоні. Режисер-постановник Італо Нунціата.
 
«Італійський режисер Італо Нунціата вже добре відомий нашим глядачам за кількома виставами, створеними у співпраці з Італійським інститутом культури в Україні: «Макбет», «Манон Леско», «Попелюшка» та інші. Постановка обіцяє бути досить інноваційною, оскільки сценографія створюється за допомогою найсучасніших відеопроекторів, які ми частково вже використовували в прем’єрі минулого сезону — «Севільському цирульнику», — розповідає головний режисер театру Анатолій Солов’яненко.
 
Диригент-постановник — Микола Дядюра, художник-постановник — Марія Левитська, хормейстер-постановник — Богдан Пліш. 
 
У виставі, яка відбудеться 14 листопада, головні партії виконають: Рудольф — Валентин Дитюк, Мюзетта — Ольга Фомічова, Шонар — Геннадій Ващенко, Коллен — Сергій Магера, Альціндор — Олександр Мілєв. А 16 листопада на сцену вийдуть: Дмитро Іванченко (Рудольф), Сусанна Чахоян (Мюзетта), Олександр Бойко (Шонар), Сергій Ковнір (Коллен), Дмитро Агєєв (Альціндор).

«Норма»

22 листопада
 
Опера Вінченцо Белліні «Норма» написана за трагедією французького письменника Луї Олександра Соме. Виділяється своєю надзвичайною красою і віртуозними сопрановими аріями.
 
Белліні казав: якщо раптово трапиться троща корабля, то єдиний твір, який просто необхідно буде врятувати, — це «Норма». Одна з найпопулярніших і віртуозних арій у світі — це каватина Норми Casta diva. Цю оперну перлину Белліні переробляв вісім разів, оскільки кожного разу був незадоволений результатом.
 
22 листопада в рамках проекту «Українські оперні зірки в світі» в ролі Норми на київську сцену вийде королева нюансу і піанісімо, народна артистка України Людмила Монастирська.
 
Зазвичай, коли її ім’я з’являється на афіші театру, квитки в касі розкуповують миттєво. Щоразу після вистави шанувальники з нетерпінням чекають, коли ж наступного разу оперна діва знайде час у своєму щільному гастрольному графіку і знову вийде на київську сцену.
 
Цього разу на глядачів чекає ще один приємний сюрприз — партію верховного жерця друїдів Оровезо виконає 35-річний бас Євген Орлов, який виступає на кращих європейських сценах.
 
Після того як кілька років тому Євген брав участь у конкурсі Пласідо Домінго в La Scala, співак отримав запрошення від найвідоміших театрів світу. Він виступав у The Metropolitan Opera, Gran Teatre del Liceu (Барселона), L’Opеra de Montrеal (Монреаль), Los Angeles Opera, Deutsche Oper Berlin, Asoc Bilbaina de Amigos de la Opera (Більбао) і багатьох інших. Але, як і раніше, із задоволенням виступає і на київській сцені.