Мажорні і драматичні монологи альта: У Києві зіграє Максим Рисанов на інструменті роботи Джузеппе Гваданіні 1780 року

21.08.2019
Мажорні і драматичні монологи альта: У Києві зіграє Максим Рисанов на інструменті роботи Джузеппе Гваданіні 1780 року

Уродженець Краматорська Максим Рисанов, який понад 20 років живе у Лондоні, виступить у Києві. (Фото з сайта kyiv-soloists.com.ua.)

На відкриття свого філармонічного сезону і головну його подію — прем’єру в Україні Концерту для альта і камерного оркестру знаменитого композитора Петеріса Васкса, котрий спеціально прибуде до Києва, запрошує колектив «Київські солісти». Великим подарунком слухачам музичного дійства 15 вересня стане і власне соліст та диригент цього концерту — Максим Рисанов, якого за професіоналізм і харизму називають «принцом серед альтистів...» (The New Zealand Herald). 
 
Максим Рисанов, успішно поєднуючи кар’єри диригента і соліста, має виступи на найпрестижніших музичних сценах і фестивалях — таких, як BBC Proms, Mostly Mozart Festival, у Верб’є, Зальцбурзі, Единбурзі, Пекіні, Стамбулі, Гонконгу, Берліні. Як соліст виступав із такими оркестрами і диригентами, як Симфонічний оркестр Бі-Бі-Сі з І. Белоглавеком, Симфонічний оркестр Сіетла з А. Борейком, Оркестр Кастилії і Леона з В. Петренком, Німецький симфонічний оркестр Берліна з Т. Сохієвим та багатьма іншими. Особливе місце в творчості альтиста займає камерна музика. Він грав з Вікторією Мулловою, Гідоном Кремером, Максимом Венгеровим, Мішею Майським, Вадимом Репіним, Огюстеном Дюме, Жанін Янсен, Мартіном Фростом, Вадимом Холоденком.
 
Уродженець Краматорська Максим Рисанов вчився, зокрема, в Гілдхольській школі музики і драми (клас альта у Джона Глікмана, диригування — в  Алана Хазелдіна), брав участь у майстер-класах Геннадія Рождествєнського, Йорма Панули, Олега Каетані, вже понад 20 років живе у Лондоні і грає на інструменті роботи Джузеппе Гваданіні 1780 року, наданому йому Фондом Elise Mathilde. 
 
Максим — володар премії Classic FM Gramophone Young Artist of the Year Award 2008, премії BBC New Generation Award 2007-2009, а також лауреат декількох престижних міжнародних конкурсів, серед яких конкурс альтистів у Женеві (2005), конкурс ім. Л. Тертіса (2003), конкурс ім. В. Букки (1995). У 2014 році за запис диску з творами Добринки Табакової String Paths (ECM)   як альтист  і диригент  Максим був номінований на Grammy. 
Петеріс Васкс — сучасний латвійський композитор, один із найвпливовіших і шанованих серед європейських колег. Він є Почесним членом Латвійської академії наук (1994), в 1996 визнаний гідним у Відні премії Гердера, тричі — Великої музичної премії Латвії, 2005 року — Каннської класичної премії. У 2001-му прийнятий у Шведську Королівську академію музики.
 
Композитор написав Концерт для альта і струнного оркестру в 2014-2015 роках на замовлення музичного фестивалю в Вейл-оф-Гламоргані (Уельс), Радіо Бі-бі-сі і Філармонічного оркестру Страсбурга. Замовлення було адресовано композитору на прохання альтиста Максима Рисанова, котрий став першим виконавцем твору. Світова прем’єра за участі Максима відбулася 20 травня 2016 року.
 
Про свій твір Васкс розповідає: «Цей концерт незвичайний за формою — у ньому чотири частини, між якими дві сольні каденції альта — два драматичні монологи. Через кантилену, філософію повільних частин я намагався передати месидж — послання про мир і любов, без котрої людство не може існувати. Незважаючи на війни, катаклізми, життєві труднощі і трагедії людина все одно приходить до любові і знаходить її, навіть прощаючись із життям».
 
Максим Рисанов зізнався, що це один із найважчих у технічному плані концертів із тих, які йому доводилось грати. «Початкова версія виявилася настільки важкою, що нам з автором довелося її переробити: він редагував партитуру, а я — сольну партію, — розповідав музикант. — Петеріс Васкс пише дуже красиву одухотворену музику, в котрій відображується його величезна любов до природи і людини». 

  • Богдан Поліщук: сценограф, який став режисером

    Про Богдана Поліщука сьогодні більше відомо як про художника-сценографа, або як художника-ілюстратора. Ще навчаючись у Національній академії образотворчого мистецтва, він разом зі своєю майбутньою дружиною Оленою Рачковською (нині – Поліщук) започаткував Незалежний Театральний журнал «Коза». >>

  • Польський композитор Кшиштоф Пендерецький помер у віці 86 років

    Знаковою подією для культурного життя Києва був останній приїзд до України 29 вересня 2018-го Кшиштофа Пендерецького, який за диригентським пультом представив свій монументальний твір Credo (1997-1998) за участі польських солістів і українських хорів та оркестру. >>

  • Третя «ГРА»: продовжують змагатися 28 вистав із 9-ти міст

    У Міжнародний день театру Національна спілка театральних діячів оприлюднила лонг-лист учасників третього Всеукраїнського театрального фестивалю-премії ГРА. Із 83 заявлених гравців експерти визначили 28 кращих. Саме вони продовжать боротьбу за національний театральний Оскар. >>

  • У культури відбирають 7 мільярдів

    Українське кіно не фінансується державою з нового року. Ще на Львівському книжковому форумі у кінці вересня 2019-го, тепер уже ексміністр культури Володимир Бородянський переконував видавців, що треба вибороти право отримувати з держбюджету гроші на закупівлю книжок для бібліотек. >>