ТЕР(РА)ор ІНКОГНІТА

09.10.2003

      «Україна молода» продовжує замислюватись над законами, прийнятими впродовж минулої сесії Верховної Ради. І поступово приходить до висновку, що цікавіше за законотворчість може бути лише використання її, так би мовити, не за прямим призначенням. Тобто майже як тоді, коли з кулькових ручок «народні умільці» робили навіщось вазочки для квітів абощо. Кому потрібні подібні витвори, не відомо, мабуть, і їхнім авторам. Однак невинність подібного хобі ми з легкістю вибачаємо, чого не скажеш про випадок, коли з самого поняття «закон» виробляється казна-що.

* * *

      «Вискочили», а точніше — «проскочили» у народних обранців два вартих дослідження закони. Прийняті вони у різний час і назви носять різні, лише суть у них спільна, і, виходячи з неї, обидва документи слід було б назвати, ігноруючи їхні автентичні заголовки, — «Про розширення повноважень СБУ. Частина перша... Частина друга...» В реальностi ж перший закон носить назву «Про боротьбу з тероризмом», інший — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо охорони державної таємниці)». Останній із них (його, як кажуть лінгвісти, «задля економії мовних зусиль», вже охрестили просто: «Закон про державну таємницю») викликав неабиякий резонанс. Причому резонанс зі знаком «мінус»... Відгомін цієї «мінусової» реакції «УМ» до читачів уже доносила, тому нагадаємо коротко, в чому його суть.

      Згідно з цим законом, право засобів масової інформації вільно шукати, отримувати, фіксувати, зберігати та розповсюджувати інформацію віднині відноситься тільки до «відкритої за режимом доступу» інформації. Цей же закон надає право співробітникам СБУ затримувати журналістів для складання протоколів у випадку порушення законодавства про державну таємницю, проводити особистий обшук і обшук речей затриманого. Ним також пропонується штрафувати громадян за зберігання, придбання і використання технічних засобів для зняття інформації.      

       Свого часу «УМ» передавала вкрай негативну оцінку даного закону з боку речника Європейського Союзу Дієго де Охеди, який заявив, що «якщо цей закон буде таким жорстким та надмірним, як зараз, і буде дозволяти таке втручання, то я переконаний, що Євросоюз реагуватиме відповідним чином». А Міжнародна федерація журналістів «розцінила цей законодавчий крок України як повернення у тоталітарне минуле, що порушує угоду про партнерство і співпрацю між ЄС та Україною, і закликала до його скасування».

      Якщо Закон «Про державну таємницю» жене журналістів у три вирви від інформаційної годівниці, то інший законодавчий акт — навпаки — широким жестом запрошує до неї, однак не журналістів, а співробітників СБУ. Подібна новація носить назву «Про моніторинг телекомунікацій» і існує, на щастя, поки що лише у виглядi проекту. Розробник останнього легко вгадується — цього разу з законодавчою ініціативою виступила та ж таки Служба безпеки. Взявшись за незвичну для себе справу, ця установа й народила дещо незвичне. А краще було б сказати — безпрецедентне. Або ж — обурливе. Втім емоції залишимо для розбещених демократією європейців (їм такі дива будуть за новину). Нашi ж вухо й око, натренованi десятиліттями тоталітарного режиму до сприйняття будь-чого, мабуть, «перетравлять» і таке.

      Отже, Закон «Про моніторинг телекомунікацій» пропонує створити спеціальну систему контролю за телекомунікаціями для негласного зняття інформації при проведенні оперативно-пошукової, контррозвідувальної і розвідувальної діяльності. Цю систему моніторингу повинна буде створити й обслуговувати у майбутньому Служба безпеки України. Для введення в дію системи моніторингу всім операторам телекомунікацій потрібно буде за свій рахунок придбати необхідне устаткування й установити його на своїй території. Однак засоби управління системою моніторингу розміщуватимуться на площах СБУ. Згідно з законопроектом, СБУ матиме право вимагати від оператора всі необхідні технічні дані про мережі електрозв'язку для введення в дію системи моніторингу.

...У романі Євгена Замятіна «Ми» (написаному в першій третині двадцятого століття) герої живуть під невсипущим наглядом певної структури, прообраз якої з легкістю вгадується. Власне, Замятін не був надто оригінальним — він описав (додавши хіба що пару-трійку фантастичних штрихів), як люди живують, працюють, кохаються, будучи об'єктами постійного контролю та постійної перевірки на лояльність. Це зрозуміло. Дивує інше: чому наша (наша!) літературознавча традиція відносить подібні твори до жанру антиутопії. Яка там іще антиутопія? Просто актуальний репортаж з місця події...

* * *

      «Два пишемо, один — в умі...» Скористаємось цим арифметичним висловом, щоб підбити деякі підсумки. Отже, один написаний та один ненаписаний закон, що так чи інакше пов'язується з діяльністю СБУ, ми вже згадали. Таким чином, лишається останній — також написаний і введений у дію — закон «Про боротьбу з тероризмом».

      Передусім зауважимо, що польові дослідження українського тероризму варто починати не раніше, ніж з 2000 року. Тоді СБУ вперше заявила про віднайдення та знешкодження терористичної групи — «чернігівських грибників». Відеоряд, який ілюстрував цю подію і не сходив певний час з телеекранів, мав, окрім затвердження міці СБУ, ще одну приховану мету — відволікти увагу від події, яка щойно сталася, — від зникнення Георгія Гонгадзе. Між рядками прочитувалось: що таке, мовляв, доля окремої людини перед замахом на державу?

      Однак незабаром трапилось дещо таке, що СБУ довелося терміново спокутувати. Йдеться про той пам'ятний день, коли Мороз оприлюднив мельниченківські плівки. В очах влади СБУ перетворилася на збіговисько роззяв, під самісіньким носом яких відбувалося прослуховування Президента. Судомні спроби врятувати імідж вдруге актуалізували ідею боротьби з тероризмом, і вже пару місяців потому Служба безпеки впритул зайнялася учасниками подій 9 березня. Як їх тоді тільки не йменували, мало що не троглодитами... Але на «терористів» таки не витягли. Після них СБУ довелося знешкоджувати, як відомо, «комсомольців-експропріаторів» — цими одинадцятьма «бавляться» і по цей день... По справі комсомольців СБУ свою роботу виконала, але ж гонитва за терористами — це не одномоментний акт, а пролонгована у часі і просторі діяльність.

      А як щодо результатів останньої? Вони є більш ніж скромними. Бо якщо зайти на сайт СБУ та як критерій пошуку задати слово «тероризм», згадка про знешкоджених злодіїв такого гатунку віднайдеться лише одна. А саме — про громадянина Шевельова, який у січні 2002 року органiзував вибух у одеському кафе «Авіон». Але ж з січня 2002 року чимало води спливло, то чому ж немає свіжіших новин з антитерористичного фронту?

      Можливо, нашій Службі безпеки просто не вистачає потужності? Не вистачає коштів? Можливо, її зусилля в боротьбі з тероризмом просто необхідно формалізувати, оформити законодавчо? Відповідь на ці запитання знайшлася ще 20 березня цього року, коли Президент Кучма підписав прийнятий Верховною Радою Закон «Про боротьбу з тероризмом». У ньому, зокрема, закріплено норму про те, що на письмову вимогу СБУ будь-яка фінансова організація зобов'язана надавати інформацію щодо своєї економічної діяльності. Цим же законом передбачено і право представників СБУ безперешкодно перебувати на будь-якій території, незалежно від її форми власності.

      Який чудовий привід віднайшла Служба безпеки для того, аби безкарно покопирсатися у чужій документації! А можливо, й доповнити її чимось своїм — якимось незначущим папірцем, котрий потім дасть змогу говорити про розкриття злочину державного масштабу. А ще можна буде вдертися до будь-кого, не рахуючись з правилами хорошого тону. Достатньо лише мати напоготові посвідчення працівника СБУ, а про відповідний закон Верховна Рада вже подбала. І в разі чого будь-які негаразди тепер з повним правом можна списати на терористів. Як колись — на чортів, відьом, упирів. Цур їм, пек їм...

  • Кодекс честі?

    Не так давно соціальна реклама закликала не шукати роботи за кордоном, бо там українці потраплятимуть у рабство. Але насправді така халепа чигає й удома. В умовах, коли заробітна плата застигла на докризовому рівні (якщо не скоротилася взагалі), а ринок вакансій дедалі вужчає, працівник погодиться практично на все. Аби втриматися в офісі чи на виробництві та понести додому яку–не–яку копійку. Тож часто вживане щодо теперішніх реалій слово «феодалізм» не є метафорою. Феодалізм він феодалізм і є. Хоч і з поправкою на ХХІ століття — тілесні покарання для найманих працівників іще не застосовують. Поки що. Змінити стан справ міг би Трудовий кодекс. >>

  • Скопенко проти «УМа»

    Рік тому, 1 червня 2005 року, «УМ» опублікувала матеріал «Війна на замку, ключ у ректора» — інтерв'ю з професором Київського національного університету ім. Шевченка, доктором історичних наук Віктором Королем. Редакція не мала підстав не довіряти доктору Королю (автору п'яти сотень публікацій на тему Другої світової війни), про якого отримала схвальні відгуки від істориків України і діаспори. Тоді я не почула від викладача майже нічого нового. Про те, що гуманітарні — «ідеологічні» — факультети Національного університету, передусім історичний, не зазнали кардинальних змін після перетворення державного ладу в Україні з тоталітарного на демократичний, мені як оглядачу відділу освіти в газеті доводилося упродовж останніх років вислуховувати і від викладачів, і від студентів, і від їхніх батьків. Здивувало інше. А саме, що на вимогу громадської організації ректор вільного державного ВНЗ намагався «вплинути» на викладача. Адже Віктор Король «посмів» опублікувати дослідження про битву за Київ, базоване не на радянській ідеології, а на свідченнях очевидців.
    У вересні 2005 року редакція газети «Україна молода» отримала позов до Шевченківського районного суду на основі публікації «Війна на замку, ключ у ректора». Вимога: спростувати відомості, наведені в інтерв'ю Віктора Короля. >>

  • Опозиція в законі?

    В англійському парламенті офіційна опозиція існує вже давно — принаймні за часів королеви Анни, яка царствувала в перші десятиліття XVIII століття, вона вже була. Як той англійський газон з анекдоту, який для пристойного його вигляду потрібно «всього лише» триста років поливати, підстригати, плекати, так і те, що вкладають зараз у поняття «парламентаризм» та «демократичні цінності», слід було б вкинути у землю вже давно, аби зараз збирати плоди посіяного. Проте історія України всім відома — до 1991 року зоровою метафорою опозиційності могла б бути хіба що уявна фігура у білому савані та з косою у руці. Але й після здобуття Україною незалежності стан справ не набагато покращився, тож на тринадцятому році існування нашої суверенної, «ще не вмерлої» Батьківщини стосунки влади та опозиції досі лишаються «не оформленими». >>

  • Про депутатський імунодефіцит,

    Як говориться у наукових працях, коротка історія питання: про запровадження таких собі парламентських урядників, які б заспокоювали надмірно гарячих учасників навколотрибунних ексцесів, ішлося вже давно. Востаннє ця ідея актуалізувалася у зв’язку з політреформою, коли опозиція ночувала в сесійній залі, блокувала трибуну тощо. Пригадується, як тоді у кулуарах своїми міркуваннями з цього приводу ділився постпред Кучми Олександр Задорожній. Говорив він про те, що варто було б організувати таку службу, представники якої зупиняли б усі непарламентські конфлікти, перешкоджали бійкам тощо, а тих, хто досяг особливих успіхів на полі бою, виводили б попід білі рученьки з зали. А як робоча назва для таких «санітарів лісу» згодиться номінація «Пристави» — так виходило за його словами. (Ідея для прихильників подібної новації: використати ім’я одного з жахіть Стівена Кінга — Той, Хто Обходить Ряди. А що? Якраз було б влучно по відношенню до розташування депутатських місць)... >>

  • Хроніка відкушених вух

    «УМ» вирішила дослідити, наскільки поширеним є непарламентське спілкування між депутатами в інших країнах світу, а також віднайти приклади запровадження чогось на зразок внутрішньої поліції у стінах законодавчого органу. З’ясувати вдалося наступне. Випадки порушення депутатської етики у вигляді нетипової чи хуліганської поведінки, нецензурної лексики та блокування роботи парламенту, як правило, не регулюються окремими законами чи нормами. Вони підпадають або під традиційно наявні у будь-якому парламенті «Засади депутатської етики», або під Кримінальне законодавство. У системах парламентського права наших найближчих сусідів — Росії та Польщі — елементи депутатської етики окреслюються наступними документами: Конституцією, виборчим законодавством, законами про виконання депутатами своїх обов'язків, регламентом парламенту. >>

  • ЗМІїборці

    Про державу можна сказати: вона така, якою є її турбота про старих (чи про інвалідів, хворих, дітей-сиріт абощо). А можна й змінити ракурс оцінювання, і говорити не про знедолених чи малозабезпечених, а про журналістів. Тобто стверджувати: держава така, якою є її шана і увага до преси. І це не тому, що «Україна молода» належить до мас-медіа, і своя сорочка їй ближче до тіла. А тому, що в будь-якому соціумі насправді важать три складові: народ, влада, преса. Остання — як перекладач між двома сторонами, кожна з яких говорить своєю мовою, точніше, мовою своїх інтересів, цінностей, можливостей. Іще вона — адсорбент думок, настроїв чи імпульсів, які підіймаються знизу, аби бути поміченими і відчутими вгорі. Так повелося здавна, ще відтоді, коли преси як такої не існувало, а замість неї «руку на пульсі історії» тримали мандрівні барди, поети, казкарі... Як про це у Лесі Українки? «...Співці по місту ходять, / І піснями люд морочать, / Все про рівність і про волю / У піснях своїх торочать. / Вже й по тюрмах їх саджають, / Та ніщо не помагає, / Їх пісні ідуть по людях. / Всяк пісні ті переймає...» А якщо без пафосу і без цитат, повторимось іще раз: кожна держава настільки «хороша», наскільки вона любить пресу. Наша нас, «співців», не любить. Бо запроваджує такі закони, за якими безкарно можна давати репортаж хіба що про полювання на крокодилів біля Сейшельських островів. За умови, звичайно, якщо крокодили дадуть свою письмову згоду. >>