В Україну продовжують заходити нові авіакомпанії: переважно низькоцінового сегменту і попри скепсис численних експертів та аналітиків ринку.
Безвізовий режим таки дає про себе знати, і тенденції розширення пропозиції авіаперевізників не заважає навіть суттєве зниження купівельної спроможності більшості українців.
Відтак вже у наступному році карта дешевих маршрутів iз вітчизняних летовищ має суттєво збiльшитися.
Лоукости — категорія політична
Пасажиропотік столичного аеропорту «Київ» після запровадження безвізового режиму зріс на 10—15%.
Про це заявив генеральний директор компанії «Мастер-Авіа» Олексій Яковець.
«У нас з’являються нові авіалінії, а європейські компанії проявляють інтерес до європейського ринку», — додав він.
Тенденція, втім, проявляється не лише у столиці. Позавчора стало відомо, що угорсько-польський «Віззейр» з осені 2018 року відкриває новий рейс до України: «Львів—Лондон».
Західноукраїнський аеропорт таким чином потрапив під розширення маршрутної карти «Віззейру» після того, як лондонське летовище «Лутон» у червні наступного року отримає чотири нові повітряні судна «Ейрбас А-320». Рейси зі Львова до Лондона («Лутон») здійснюватимуть тричі на тиждень.
Як повідомили в компанії, у 2018 році вони запропонують пасажирам 6,9 млн. посадочних місць на своїх 46 маршрутах у 20 країнах.
Із Лутона літаки «Віззейру» стартуватимуть до Ларнаки (Кіпр), Братислави (Словаччина), Таллінна (Естонія), Тірани (Албанія) та українського Львова.
Топ-менеджмент «Віззейру» доволі високо оцінює перспективи українського ринку. Так, за останні 10 місяців «візи» досягли 75% зростання пасажиропотоку у порівнянні з минулим роком: послугами компанії скористалися 590 тис. пасажирів.
«На підльоті» ще кілька авіакомпаній. За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, сьогодні ведуться перемовини з трьома лоукостерами, які готові вийти на український ринок. Причому ці перемовини вже перебувають на фінальній стадії.
«Ми прогнозуємо, що ці компанії прийдуть в Україну у наступному році», — сказав міністр. І одразу ж долучив до чисто комерційної справи політичний підтекст, заявивши, що всі учасники політичного процесу в Україні взяли на себе зобов’язання підтримувати прихід лоукостів.
«Одним із трьох» цілком може виявитися символ мрій українських мандрівників, улюбленець минулої і теперішньої влади — ірландський «Райянейр», який уже допустив фальстарт на українському ринку.
«У нас просто зараз знялося з публічного обговорення питання «Райянейру», але робота триває, прогрес є, прогрес хороший. І я вірю в те, що вони будуть літати в Україну», — зазначив Володимир Омелян.
«Райянейру» замість «Борисполя» і «Жулян» готують посадкову смугу на летовищі «Гостомель», що на північно-західній околиці Києва.
До самої смуги, яка приймає літаки-важковаговики «Мрію» і «Руслани», питань немає.
Проте пасажирський термінал там треба буде збудувати з нуля: раніше це летовище зовсім не було розраховано на пасажирів.
За словами директора авіакомпанії «Авіалінії Антонова» Михайла Харченко, що базується у «Гостомелі», для облаштування терміналу необхідно вкласти близько мільярда гривень.
Суттєво розширює частоту польотів естонська «Нордіка», яка сьогодні здійснює рейси з Таллінна до столичного «Борисполя». Із 26 квітня до цих польотів вона додає ще три рейси на тиждень до аеропорту «Київ».
Ще один цікавий проект — відкриття в Україні дочірньої компанії турецького лоукостера «Пегасус». Перевізник, який за минулий рік показав доволі відчутні фінансові збитки, шукає можливості для порятунку компанії.
І одна з таких можливостей, на їхню думку, — це нова структура в Україні, мажоритарними власниками якої будуть українські інвестори.
Передбачається, що компанія під умовною назвою «Пегасус-Україна» здійснюватиме як міжнародні, так і внутрішні рейси територією нашої держави.
Просто у центр Венеції
А тим часом на український ринок зайшов доволі цікавий перевізник — італійський лоукостер «Ернест». 20 жовтня він здійснив перший рейс за маршрутом Мілан (Бергамо) — Львів — Мілан (Бергамо).
А на початку грудня відкриває ще низку авіарейсів з Італії до двох вітчизняних летовищ: Львова та аеропорту «Київ».
Йдеться про рейси Львів — Неаполь та Львів — Венеція. Перший, як і маршрут Львів — Мілан, здійснюватиметься тричі на тиждень: у вівторок, п’ятницю та неділю.
Другий, до романтичного міста на воді, — двічі на тиждень, у п’ятницю та неділю. Найбільший плюс рейсу до Венеції для пасажирів полягає у тому, що літак «Ернеста» приземлятиметься не у Тревізо, куди літає переважна більшість лоукостів і звідки до самої Венеції треба їхати автобусом за 12 євро в один бік, а до летовища «Марко Поло», що поблизу самої Венеції і звідки до центру міста можна добратися на вапорето: пасажирськими катерами, що виконують роль венеційського громадського транспорту.
А 8 грудня «Ернест» розпочинає рейси до аеропорту «Київ». Наразі планується два маршрути: Київ — Неаполь та Київ — Мілан (Бергамо). Рейси плануються тричі на тиждень: у неділю, середу та суботу.
Плюс пропозиції «Ернеста»: розклад, який дозволяє планувати поїздки до Італії на вихідні. Ціна в один бік становить 49 євро без багажу. За одну одиницю багажу доведеться додатково заплатити 8 євро.
Ще один плюс для пасажирів компанії — безкоштовний чек-ін в аеропорту. Опція онлайн-реєстрації, яка невдовзі має запрацювати на сайті компанії, буде не більше, ніж додатковою можливістю для пасажирів, а осіб, які забули пройти цю процедуру, фінансово не каратимуть.
«Ернест» намагається закрити собою нішу, яку мала вже не існуюча сьогодні компанія «Віззейр—Україна», що здійснювала цілу низку рейсів між Україною та італійськими летовищами за більш ніж прийнятними цінами.
Коли замість української дочки «Віззейру» на ці лінії прийшла материнська компанія, вона досі не змогла отримати дозволи на виконання цих рейсів.
І якщо «Ернесту» вдасться вкорінитися на них, то «Віззейру», навіть якщо він таки оформить необхідні документи, буде непросто конкурувати в українсько-італійському небі.
Утім будь-яка конкуренція, як відомо, тільки на користь споживачу послуг. Тобто, пасажиру.
На роботу в Італію
«Ернест» — молода італійська компанія з албанським корінням, створена за участі шведських інвесторів минулого року. Але доволі амбіційна.
Сьогодні її парк складається усього із двох літаків: «Ейрбас» А-319, який назвали «Фелікс», та «Ейрбас» А-320 під іменем «Лукаш». Але вже до кінця наступного року флот «Ернеста» має зрости у кілька разів.
Особливості походження компанії вплинули і на її карту маршрутів. «Ми орієнтуємося на етнічний ринок», — розповів на прес-конференції директор із розвитку авіакомпанії «Ернест» Шаді Ель Танір.
Спочатку було відкрито рейси з десяти італійських аеропортів: Мілан—Мальпенса, Мілан—Бергамо, Анкони, Болоньї, Кунео, Флоренції, Неаполя, Пізи, Венеції та Верони до столиці Албанії Тірани.
Як не приховує топ-менеджмент компанії, вони орієнтувалися на албанських заробітчан, які працюють на Апеннінському півострові.
«Надалі ми звернули увагу на Україну. Адже, як відомо, ситуація у вашій країні є доволі схожою: чимало ваших співвітчизників працюють та живуть в Італії, — продовжує Шаді Ель Танір. — А це означає, що щонайменше двічі на рік їм треба буде відвідувати свою батьківщину. І повертатися додому».
Саме етнічним чи, правильніше сказати, мігрантським чинником і продиктований вибір перших італійських аеропортів, куди літатиме «Ернест» з України: Мілан, велике місто, де на вулиці постійно чуєш українську мову із галицькою вимовою, та Неаполь, де кількість наших співвітчизників є нітрохи не меншою.
Венеція у цьому плані слугуватиме насамперед не туристичним напрямком, а ще одним, додатковим, аеропортом на півночі Італії, відправною точкою для українських заробітчан, звідки вони роз’їжджатимуться до своїх тимчасових домівок у цій країні.
Наразі задумана ідея, як заявив Шаді Ель Танір, вдається «ернестівцям» навіть краще, ніж вони прогнозували раніше. Заповненість літака на лінії Львів — Бергамо — Львів уже на перших рейсах становила близько 80%.
А тому надалі, як прогнозує керівництво компанії, вони відкриватимуть нові рейси. І цілком можливо, не лише орієнтовані на трудових емігрантів із нашої держави.