Галопом по Марокко: чим вражає африканське королівство

05.04.2017
Галопом по Марокко: чим вражає африканське королівство

Вигляд на Фес із даху одного з ріадів. (Фото автора.)

Київ — Фес — Мекнес — Шефшауен — Ес-Сувейра — Марракеш — Київ
 
Досвід мандрівника вчить: ніколи, взагалі ніколи не займай чергу на паспортний контроль у Європі після афганців, сирійців, таджиків та інших на вигляд не знайомих для прикордонника азійців!..

Бо ця черга, може, і коротша, але стояти у ній ти будеш значно довше. 

У міжнародному аеропорту міста Фес таким «сирійцем» став я...

Наших сюди не літає... 

— Україна?!! Вау-вау! — експресивно привітався «мій» прикордонник, а потім чесно зізнався, що вперше тримає в руках український паспорт.
 
Начальник зміни, що прибув на допомогу, також, як виявилося, не гортав раніше документ із тризубом. 
 
— Ну був би ти, наприклад, поляком... Прізвище ж то майже польське!..
 
А поляків ми знаємо, їздять вони до нас, — весело посміхався страж кордону, шукаючи у своїх циркулярах правила перетину для українців.
 
Відкривши для себе нову націю, він невдовзі спіткнувся об чергову проблему — місце роботи.
 
«Юкрейн Янг»?! Вері гут! — доброзичливий чоловік у синій уніформі був приємно заскочений, як перекладається назва моєї газети на англійську.
 
І вже сам почав перекладати «Юкрейн Янг» на арабську. Потім — на французьку. Кожен переклад він — почергово (!) — виходив завіряти у начальника зміни.
 
І записував у мою еміграційну карту. 
 
— Супер! — посміхався він, коли черга ззаду вже голосно дихала у мою потилицю. — А зараз напишіть «Юкрейн Янг» мовою оригіналу...
 
І знову транскрипція арабською, потім французькою, — з обов’язковим узго­дженням кожного варіанта у начальника. 
 
Коли я — останній із брюссельського рейсу — виходив із будівлі терміналу, було вже далеко за північ.
 
Мене не дочекався останній шатл, з аеропортівської стоянки вже поїхали майже всі таксі, — а у Фесі зустрічали тільки чорна африканська ніч, багато дрібних зірок, розсипаних у ній, сильний запах прянощів і чогось горілого, як це зазвичай буває на півдні, а також комфортні як для січня +19 за Цельсієм.
 
І лише погодний сервіс на смартфоні показував, що у далекій Україні, про яку тут ніхто нічого не знає, на завтра прогнозується похолодання, сніг і туман.

Виробництву — понад тисячу років 

Стара медина Феса — однієї з п’яти колишніх столиць Марокко, імперського міста, як його тут називають — це вам не старе місто Стамбула! І навіть не центр іранських Язда та Ісфахана.
 
Це галасливий лабіринт із вулиць, вуличок, сходів, прохідних арок і тупиків, точної карти якого не має навіть місцева мерія. Принаймні, так стверджують серйозні путівники.
 
Свій готельчик, розташований, до речі, доволі близько до входу у феську медину, я, наприклад, за чотири дні так і не зумів знайти з першої спроби. А також з другої і третьої... 
 
Але є у Фесі цікаве місце, яке знаходиш одразу. По запаху.
 
Кустарне виробництво із вичинки і фарбування шкіри Шуара — один із головних туристичних атракціонів міста.
 
Технологічному процесу, який тут застосовують, — понад тисячу років. Шкури, які йдуть у виробництво, — тільки з тварин, яких дозволяє споживати Коран.
 
Фарбники — лише натуральні, жодної синтетики! Шафран дає жовте забарвлення, паприка — червоний, м’ята — зелений.
 
Знавці стверджують, що подібним чином оброблена шкіра є значно м’якшою, еластичнішою, довговічнішою... Може, і так, але ціна на готові вироби, що продають на вході до тераси, є дуже високою. Навіть iз торгом і навіть у порівнянні з Європою. 
 
Бувалі радять: збираючись на Шуару, обов’язково купіть пучок м’яти! М’яту щільно прикладаємо до носа, — інакше будуть проблеми.
 
Один пучок — один дирхам (2,60 грн.).
 
Я взагалі не гидливий, бачив різне, але порадою скористався. І дуже був цьому радий!
 
За чанами, розміщеними у закритому дворі, в яких майже без спецодягу працювали, переміщуючи барвники і занурюючи туди шкури, я дивився через зелене листя м’яти.
 
Кажуть, що з часом до запаху звикаєш. Можливо. Але для цього треба дуже багато часу!

Заручники «в’язниці для своїх» 

Один із найоригінальніших музеїв Мекнеса — ще однієї імперської столиці Марокко — підземна тюрма для християн.
 
Ціле підземне місто — розмірами 7х7 кілометрів — спроектував для своїх полонених одновірців португальський архітектор Кара. Який також був тут у полоні...
 
Кажуть, у цих підземних казематах могли розміститися 40 тис. бранців.
 
Скільки їх тут було насправді, дані різняться. Європейські джерела ствер­джують, що не менше 25 тисяч, а арабські — не більше 1,5 тис. 
 
Потрапляли у Мекнес «завдяки» піратам: у XVIII столітті біля марокканського узбережжя бал правили корсари і легко брали на абордаж вантажні та пасажирські судна.
 
Кораблі із «веселим Роджером» привозили полонених на свою базу у Сале, звідки вже суходолом їх везли до столиці.
 
Християнські бранці були просто «обмінним фондом» для обмiну на ув’язнених у європейських тюрмах підданих султана Мулая Ісмаїла, а також джерелом непоганих прибутків. 
 
Процес отримання викупу Мулай Ісмаїл курував особисто. І діяв доволі оригінально: зал прийому офіційних делегацій султан збудував просто над вентиляційними решітками підземної в’язниці.
 
І під час світських бесід з іноземними послами, пропонував їм подивитися, у яких важких умовах перебувають їхні співвітчизники.
 
Кажуть, цей психологічний прийом чудово стимулював процес передачі грошей. 
 
Павільйон до сьогоднішнього дня не зберігся: його зруйнував землетрус, відновили лише невеличку частину колись розкішних хоромів. А от вентиляційні решітки, через які свого часу доносився нагору стогін бранців, — як нові... За невеличку плату можна спуститися вниз, у похмурі приміщення і зрозуміти, що до нашого часу дійшов лише невеличкий фрагмент підземної споруди. 

50 відтінків синього

Сто дев’яносто кілометрів від Мекнеса на північ рейсовий автобус проїздить за півдня.
 
Гірські серпантини, маленька швидкість і постійні «газ-гальмо» у виконанні місцевого водія роблять дорогу ще важчою.
 
Але Шефшауен — знамените «блакитне місто» — робить ці незручності цілком виправданими.
 
Романтичнішого міста важко знайти не лише у Марокко! 
 
Джерела стверджують, що своїм дивним виглядом Шефшауен, або просто Шавен, що кардинально не схожий на сусідні міста, зобов’язаний андалузьким євреям.
 
У 15 столітті їх вигнали з Іспанії, і значна частина цих людей вирішила осісти у марокканських горах. Відповідно до біблійських писань, сині і блакитні відтінки мали символізувати молитовне покривало —  талес — і нагадувати про Бога.
 
Потім євреї пішли, а традиція залишилася.
 
Цікаво, що Шефшауен вважався священним містом і тривалий час був закритий для іноземців: до XIX століття тут побувало всього лише троє чужинців.
 
Але живими звідси вийшли двоє... Зате сьогодні! Рейсові і туристичні автобуси прибувають один за одним, і вже під обід кількість туристів значно перевищує чисельність корінних мешканців.
 
Кажуть, саме з цієї причини — аби не обмілів туристичний потік — мешканці Шавена так старанно дотримуються традиції про синій колір. 
 
Замість французької мови на вулицях, як на решті території країни, звучить іспанська: тривалий час регіон був під протекторатом своєї північної сусідки.
 
Серед назв готелів — «Кордоба», «Севілья». Медина Шефшауена — надзвичайно чиста і не схожа на типові марокканські середмістя.
 
Свого часу місто навіть отримало премію за санітарний стан. 
 
А ще Шавен вважають столицею марокканського гашишу завдяки потужним плантаціям канабісу поблизу міста.
 
Місцеві пацанята починають пропонувати драгс, як тільки ти виходиш за старі фортечні стіни.
 
Досвідченіші спритники пропонують у комплекті ще й продукцію місцевих винокурень. Аби точно вставило! 
 
Хоча місто вражає і без штучних подразників: різні відтінки блакитного змінюють насиченість ближче до вечора, а, скажімо, з настанням сутінків Шавен стає взагалі неймовірно загадковим: вузенькі вулиці, будинки-кубики, сходи шириною на півстопи і випадкові перехожі, що несподівано з’являються під ліхтарями і так само зникають у бокових переходах — у марокканському варіанті традиційних арабських джелябій: одязі на кшталт халата з гостроконечним капюшоном...
 
Чи вранці, коли пусті блакитно-сині вулиці заповнюють вальяжні коти, яких змінюють школярі, що йдуть на заняття, потім — господарки, які масово вивішують свіжовипрану білизну і зрештою, на авансцену виходять власники сувенірних магазинів, що чекають на чергову порцію туристів. 

Відгороджені від океану

Океанська Ес-Сувейра — місто унікальне навіть для Марокко.
 
Спочатку, тільки під’їжджаючи, ти бачиш перед собою типовий сучасний середземноморський курорт: з широкою набережною, готелями і такими ж європейськими кафе.
 
А далі, у напрямку форту, картинка рвучко змінюється... Перед тобою постає історія, що збереглася практично у первісному вигляді.
 
Мешканці Ес-Сувейри не стали розбирати старі фортечні стіни і будувати на цьому місці променади, як це зробили у Європі, відтак, cтаре місто тут чи не єдине, яке розташоване біля моря, але не має виходу до води.
 
Те, що поряд океан, тут відчуваєш за запахом, шумом хвиль і криками чайок: великих, вгодованих, розміром у дві курки кожна.
 
А от побачити хвилі Атлантичного океану — зась! Аби вийти до них, треба пройти дві пари воріт — і лише тоді опиняєшся у районі старого порту. 
 
Зате на пляж сюди приходять верблюди. Не скажу, що зовсім вже дикі, але колорит при цьому відчувається.
 
Ес-Сувейра, яка нині слугує хорошою альтернативою «пакетному» Агадіру, відкрили для себе європейці у 60-тi роки минулого століття.
 
Це були переважно хіпі та шанувальники теорії і практики «вільного кохання», що збудували собі колонію поблизу міста.
 
Одним із фанатів міста став рок-кумир свого часу Джіммі Хендрікс. Номер у його ріаді, де Хендрікс курив наркотики і пив міцну інжирну горілку, нині слугує місцем паломництва його фанатів. І одним із визначних місць Ес-Сувейри. 
 
Із вільним коханням уже за кілька років радикально «розібралися» місцеві мешканці, що сповідували дещо іншу філософію буття, і тоді до міста прийшли художники, а легкий присмак чогось забороненого залишився у цих стінах досі.
 
Наприклад, в Ес-Сувейрі ти легко, навіть не особливо напружуючись, знаходиш кафе, де можна придбати пиво!.. 
 
Але, як на мене, візитною карткою місцевої медини є численні пекарні, що розпочинають торгівлю одразу після сходу сонця.
 
Запах свіжого хліба перебиває тут все: і океан, і прянощі із ринку. Свіжоспечені коржі можна банально купити додому, але краще з’їсти їх просто тут, на старому, розхитаному і не дуже чистому столику, по сусідству з місцевими мешканцями, які відтворюють цей харчовий ритуал щодня.
 
Корж розрізають на маленькі шматки, густо поливають медом і пропонують м’ятний чай «мінці» — культовий напій, без якого у Марокко не відбувається нічого, ні сніданку, ні зустрічі, ні відпочинку, ні задушевної розмови.
 
Їдять руками, вмокаючи хліб у мед, а потім роблячи ковток гарячого напою і спостерігаючи при цьому, як повільно прокидається місто.
 
А ранкову прохолоду, від якої так добре рятує м’ятний чай, різко змінює спека. Від якої також чудово допомагає «мінці».  

Сонце в кулях Кутубії 

Марракеш — одну з найяскравіших екс-столиць Марокко — я навмисне залишив на кінець поїздки. І зовсім не тому, що звідти був найдешевший рейс до Брюсселя.
 
А тому, що місто вважається одним із найцікавіших, найбагатших і найпафосніших, за місцевими мірками. Тут — одна з найбільших і найзаплутаніших медин у цілому Марокко, чудово збережений одноповерховий палац Бахія, у 150 кімнатах якого жив і розважався з наложницями чорношкірий візир Сіді Муса.
 
Також унікальна усипальня династії Саадитів із 15 століття, що її на кілька століть замурували височенними суцільними стінами і яку випадково виявили французькі льотчики у 1917 році, — коли їх країна отримала протекторат над Марокко і пілотам доручили вивчити територію.
 
Квартали нового міста, збудовані французами, сади Можереля, а також одні з найнахабніших хелпнерів (місцеві мешканці, які допомагають туристам за гроші. — Авт.) , що за послугу «знайти готель» у медині вимагають п’ять доларів, — рівно удесятеро більше, ніж їх «колеги» у нині провінційних Фесі і Мекнесі. 
 
Центр життя Марракеша — площа Джема-аль-Фна. Колись тут рубали голови у злочинців і виставляли тут же, на дерев’яних палях, оброблені у солі, щоби довго не псувалися.
 
А нині тут заведено зустрічати захід сонця у численних кафе з терасами.
 
Так Джема стає амфітеатром, а сонце сідає прямо за мінаретом мечеті Кутубія — з нібито золотими кулями нагорі. Багато століть заздрісні сусіди маракешців вважали, що ці кулі справді виготовлені із благородного металу, і тому так активно намагалися захопити місто.
 
Потім виявилося: нічого подібного, звичайний піар, матеріал — тривіальна позолочена мідь.
 
Але імідж було створено, і нині, аби подивитися, як переливаються у кулях Кутубії промені вечірнього сонця, туристи платять шалені гроші за банальний м’ятний чай, а потім спускаються вниз, сідають за довжелезні лавки попри сотні кафе, де продають все, що знає і вміє марокканська кухня, — і вливають у себе цю харчову екзотику, густо приправлену народними танцями, виступами дресированих кобр і шоу шаблековтачів.
 
Найбільший плюс Марракеша — його блиск, мінус — надмірна туристичність. Свого роду «ма­рокканська Венеція» — не через велику кількість мостів, а через наплив тисяч туристів і нестрим­не бажання місцевих мати з них зиск усіма умовно чесними шляхами — залишила враження гігантського цілодобового ка­лейдоскопа, де середньовічні, ідеально збережені, стіни чергуються із палацами із «1000 і однієї ночі», а вулички у напрямку до Джеми-аль-Фни нагадують людські мурашники, які завмирають лише рано-вранці. 
 
— Ви бачите, це — пальмова алея, так? — показував дорогою в аеропорт таксист. — Багато пальм, так?  
 
— Та ніби пальми, — сухо відповів я, перераховуючи останні дірхами у гаманці.
 
— А ось ця велика! Пальма? — провадив далі він. 
 
— Та пальма же ж! — я почав знаходити у цьому діалозі елементи абсурду.
 
— А ось і ні! Це пластик! Вишка сотового оператора! — він голосно, але дружелюбно сміявся і від цього майже не керував машиною. — Технології, містер, технології!!!
 
Уже в аеропорту він не менш дружелюбно спробував обдурити мене на п’ять доларів, але я вже був навчений і вирішив, що буде краще витратити цю невеличку суму в дьюті-фрі.
 
За хвилину галасливе, самобутнє, ні на що не схоже і дуже тепле Марокко залишилося перед входом до терміналу.
 
Для мене воно стало країною, де народний одяг носять для зручності, а не для туристів, де вiслючками найзручніше підвозити товар у мединах: колись мішки, а зараз — ящики з «кока-колою», де інтернет — 4G, де у громадських автобусах може не бути всіх вікон, але буде вайфай-роутер, де в поїздах перед відправленням вмикають «космічну» музику, а у «гранд таксі» тобі пропонують краще місце — спереду біля водія, де зустрічна перехожа може піти у протилежному напрямку хвилин так п’ятнадцять, аби показати тобі коротшу дорогу до вокзалу, де майже не буває наших земляків, але чи не кожен співрозмовник знає, що столиця України — Київ. 
 

Ріади і медини Марокко

Січень у Марокко — це коли вдень ходиш у футболці, а вночі спиш у двох шерстяних кофтах.
 
Різниця температур дуже велика: від +22 у день до +2 у темну пору доби.
 
Опалення ж у ріадах — старовинних марокканських будинках — не передбачено взагалі.
 
Самі ж будівлі — суцільні кам’яні криниці, у внутрішній двір яких взагалі не потрапляє сонячне світло.
 
У ріадах жили родами, з покоління у покоління. Спочатку господар зводив двоповерхову будівлю, облаштовуючи на даху терасу.
 
Потім, коли сім’я розросталася, зверху надбудовували ще один поверх, — і переносили терасу вище. Потім, ймовірно, четвертий. Відтак, чим вищий ріад, тим він старіший і тим більша сім’я у господаря. 
 
Будували так, щоби вікна з кімнат виходили лише у внутрішній дворик. По-перше, так пристойніше, а по-друге, це захист від спеки, яка домінує тут у більшу частину року.
 
Самі ж будинки у старій частині міст  злиті в одне ціле, розділяючи їх на вулиці та провулки. Ці вулиці — найбільша загадка для чужоземця.
 
Навчитися орієнтуватися у них — справа безнадійна: до потрібного місця можна дійти або випадково, або за допомогою місцевих мешканців. За додаткову плату. Аби там орієнтуватися, там треба народитися. 
 
Медина, тобто стара частина міста, ділиться на квартали. У кожному живуть люди певної професії: бляхарі, ювеліри, чеканники.
 
Там вони не тільки мешкають, а й виготовляють свої вироби,  й продають. Кожен квартал медини у Фесі розділений воротами.
 
Раніше їх закривали на ніч. Потім перестали, але звичка залишилася у вигляді традиції: ворота кварталів закривають на одну ніч у тиждень — із п’ятниці на суботу.
 

У Марокко — самостійно

Ця країна просто створена для самостійних подорожей! Існують, щоправда, нюанси транспортного сполучення, і їх бажано знати. 
 
Лоукости в Марокко. Величезна кількість рейсів із західноєвропейських міст за дуже привабливою ціною.
 
Наприклад, я летів «Райянейром» за маршрутом Варшава — Брюссель (Шарлеруа) — Фез і Марракеш — Брюссель (Шарлеруа) — Варшава за 58 євро.
 
Віднедавна «райани» оголосили про польоти до королівства із Кракова і Будапешта. 
 
Потяги у країні. Порівняно недорого, швидко і дуже комфортно. Зручний сайт, щоправда, тільки французькою, дозволяє підготувати поїздку у деталях: із годинами відправлення і цінами.
 
Вокзали дуже чисті, з усіма зручностями для пасажирів. 
 
Автобуси. Компаній-перевізників дуже багато: на кожному напрямку свої. Найбільші загальнодержавні — CTM і Supratours.
 
У першої є свої автовокзали у кожному місті, друга працює із залізницею, а тому зупинки переважно розташованi біля залізничних вокзалів.
 
Автобуси комфортні, великі, пунктуальністю не страждають. 
 
Міські автобуси. Вимагають певної уважності, іноді їздять переповненими, іноді маршрут пишуть лише арабською. Але дуже дешеві: вартість проїзду — близько 40 центів.
 
Зупинки і маршрути позначено не завжди, в салон можна потрапити завдяки місцевим мешканцям. Де вийти у потрібному місці — підкаже водій (кондуктор).
 
Petit-таксі. Найпоширеніший вид міського транспорту. Дешевий, лише трохи дорожчий за автобус, особливо якщо їде кілька людей. Водій бере трьох пасажирів, ціну за проїзд ділить між ними. Іноземець традиційно платить трохи більше, але не критично.
 
Поїздка по місту (не столиці!) у межах 10-15 хвилин коштує приблизно долара. 
 
Grand-таксі. Геніальний винахід марокканців! У старенький «Мерседес-240», окрім водія, садять 6 пасажирів: двох на переднє сидіння, ще чотирьох — на задні.
 
Плюси: дешево, за відстань у 20-40 кілометрів платиш долар, машини відправляються часто, як тільки наберуть людей. Прийшов — і за кілька хвилин поїхав.
 
Також їздять туди, куди не існує регулярних автобусних рейсів. Мінуси: трохи тісно, запах солярки у салоні, непросто знайти стоянку цих машин у великих містах. 
 
Міські grand-таксі. Найзагадковіший вид транспорту. Їздять за незбагненними для іноземця маршрутами, беруть дешевше, ніж автобус — від 25 центів за поїздку.
 
Водій підкаже, розкаже, зупиниться, де треба.
 
Найбільша складність — виокремити у міському трафіку від звичайних легкових авто. Мені, принаймні, це не вдавалося.
 
«Ключ» до розв’язання — місцеві мешканці: просіть, аби зупинили і посадили.